کد خبر: ۱۱۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 25
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تشریح شصت و سومین جلسه ملی ساماندهی امور جوانان گفت: در این جلسه استاندار ایلام به تشریح وضعیت جوانان این استان پرداخت و مشخص شد که نرخ اشتغال جوانان این استان بهبود یافته است.
به گزارش شفا آنلاین، محمدرضا رستمی در حاشیه برگزاری شصت و سومین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص گزارش استاندار ایلام، رتبه‌ی بیکاری جوانان ایلامی در کشور از 2 به 15 رسیده است. در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی نیز به علت شرایط مذهبی و فرهنگی استان ایلام، این استان وضعیت بهتری از بسیاری از استان‌ها دارد و آمار طلاق آن جزو پایین‌ترین آمار در کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه یکی از مطالبات جوانان ایلامی برخورداری از محیط‌های فرهنگی مانند سالن سینما است گفت: مقرر شده است که چند سالن سینما و فضای فرهنگی به زودی در این استان افتتاح شود.

رستمی بررسی طرح ملی آموزش‌های پیش از ازدواج را یکی دیگر از دستورجلسه‌های ستاد ملی ساماندهی امور جوانان ذکر و اظهار کرد: این طرح برای 750 هزار زوج جوان تدارک دیده شده است و قرار است آن‌ها مهارت‌های مختلف اعم از فردی، اجتماعی و اقتصادی را آموزش ببینند. تدوین سرفصل‌های آموزشی و نظارت بر حسن اجرای این طرح بر عهده‌ی دفتر ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان است.

وی اضافه کرد: مجری طرح آموزش‌های پیش از ازدواج، صاحب‌نظران و متخصصان این حوزه هستند که در مراکز مشاوره‌ی ازدواج فعالیت می‌کنند و دارای گواهینامه از سازمان نظام روانشناسی هستند.

در نهایت قرار شد که طرح آموزش‌های پیش از ازدواج جوانان به کمیسیون ازدواج و خانواده برگردانده شود و طرح به منظور بررسی به دستگاه‌ها ارسال شود و در صورت موافقت در این دستگاه‌ها در سال 95 به اجرا دربیاید.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: همه اعضای جلسه اذعان کردند که آموزش پیش از ازدواج در پایداری خانواده موثر است و لازم است مداخله‌ی دولت در این زمینه به حداقل برسد. مشارکت زوجین و خانواده‌ها در تأمین هزینه‌ها و روند آموزش بیشتر شود البته مشاوران وارد ساحت شخصی افراد نشوند.

وی تأکید کرد: آموزش پیشگیرانه موجب کاهش بسیاری از هزینه‌های بعدی می‌شود و کاهش طلاق و خشونت را در پی دارد. این طرح با اقتصاد مقاومتی نیز همخوانی دارد چرا که پایین آمدن هزینه‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی را در پی دارد.

رستمی در ادامه گفت: به قوه قضاییه پیشنهاد دادیم که آموزش پیش از ازدواج به عنوان الزام برای ثبت ازدواج در نظر گرفته شود چرا که  نهادینه کردن فرهنگ آموزش و مشاوره نیاز به کار بیشتری دارد، البته اعمال این پیشنهاد نیازمند قانون مجلس است. بنابراین در حال انجام کار کارشناسی به منظور تهیه لایحه‌ای از سوی دولت و قوه قضاییه در این زمینه هستیم.

 استاندار ایلام: آمار خودکشی کاهش یافته

در ادامه‌ این نشست محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در شصت و سومین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با اشاره به آمار خودکشی در  این استان گفت:‌ این استان از نظر آمار خودکشی نسبت به جمعیت خود ، در کشور اول بود اما خوشبختانه این آمار کاهش یافته است . هرچند که خودکشی در ایران عادی شده و قبح و حرمت آن ریخته شده است و یک درد است که برای درمان آن باید فکری کنیم در ماه های گذشته چند مورد خودکشی داشته ایم که مربوط به افراد ثروتمند بوده است .

وی بابیان اینکه نرخ بیکاری در استان ایلام بیش از11 درصد است. گفت: این نرخ در میان فارغ التحصیلان 21 تا 23 درصد است و جمعیت ایلام از سال 85 تا 94، 30 هزار نفر کاهش یافته است.

وی افزود ما در جهت افزایش اشتغال جوانان تلاش کرده ایم در سال 92،‌35 هزار نفر جویای کار و در سال های 93 و 94، 8000 هزار بیمه شده ثابت و 8000 بیمه شده فصلی داشته ایم.

مروارید در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: امیدواریم که ساماندهی امور جوانان به گونه ای سیستماتیک انجام شود. فعالیت سازمان های مردم نهاد خوب است و آنها از نظر روحی و مالی نیاز به کمک دارند. علاوه بر آن می توان از ظرفیت های سازمان جوانان هلال احمر استفاده کرد.

مروارید در پایان با اشاره به استفاده جوانان از فضای مجازی گفت: این کار در شرایطی انجام می شود که ما روی این فضا نظارتی نداریم. لازم است مشابه فضاهایی که جوانان از ان استفاده می کنند را ایجاد کنیم که محلی برای تبادل نظر جوانان باشد.ایسنا

برچسب ها: ازدواج ، اشتغال ، خودکشی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: