کد خبر: ۱۱۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 25
شفا آنلاین>اجتماعی>طلاق امروزه به عنوان مهمترین عامل فروپاشی نهاد خانواده و بزرگترین آسیب اجتماعی از ابتدای زندگی بشر بوده و منفورترین حلال های خداوند است.
به گزارش شفا آنلاین،طلاق؛ پدیده ای که تبعات زیادی در پی داشته و تاثیرهای منفی آن بر جامعه بویژه زنان و بچه های طلاق غیرقابل انکار است و اکنون افزایش این آسیب اجتماعی از کنترل و پیش بینی کارشناسان خارج شده و آنها را نگران کرده است.
به عقیده کارشناسان ضعف بنیه فرهنگی و عدم آگاهی و پایبندی به ایمان و اعتقادات مذهبی خانواده ها به عنوان مهمترین عامل سستی روابط خانوادگی و در نتیجه افزایش طلاق در ایران است.
امروزه افزایش آمار طلاق و گسترش اضطراب در میان جوان مورد بحث رسانه های همگانی و موضوع بسیاری از همایش ها و سمینارها در سراسر کشور قرار گرفته که بسیاری از آمارهای ارایه شده در این همایش ها بسیار تکان دهنده هستند.
یکی از عوامل موثر در بالا رفتن آمار طلاق در کشور تغییر نگرش به این پدیده شوم ومنفور است که امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و تغییر در روند و سبک زندگی مردم کشور آمار وقوع این آسیب اجتماعی به شدت در حال رشد است.
استاندار لرستان در خصوص وضعیت افزایش نرخ طلاق در این استان می گوید: وضعیت طلاق با توجه به شرایط عشیره ای ، قومی و تعصبات محلی وضعیتی غیرقابل قبول است که باید شورای فرهنگ عمومی ، دستگاه های ذیربط مانند دادگستری و امور بانوان استان نیز در بحث طلاق ورود پیدا کرده و مسئولیت پذیر باشند.
هوشنگ بازوند افزود: طلاق یکی از ملموس ترین تبعات بیکاری و اعتیاد در جامعه است که خود سر منشا بسیاری دیگر از آسیب های اجتماعی شده است.
وی افزود: به منظور کنترل آسیب های اجتماعی با همکاری ثبت احوال استان و فرمانداران ، شهرستان هایی که در شاخص های سلامت اجتماعی وضعیت نامناسبی دارند شناسایی می شوند تا برای رفع این معضلات اقدامات اساسی پیش بینی شود.
مدیرکل بهزیستی لرستان نیز در زمینه رشد آمار طلاق در استان اظهار کرد: براساس جدیدترین داده های آماری نسبت ازدواج به طلاق در کشور 4/2 است که این نسبت در لرستان 5/4 اعلام شده و این یعنی از هر پنج و نیم مورد ازدواج یک واقعه طلاق در استان به ثبت می رسد.
اسدالله حیدری بیان کرد: نبود مهارت های رفتاری و ارتباطی در زندگی مشترک منجر به دوری زوجین از همدیگر و طلاق در فاصله ای نزدیک بعد از ازدواج شده که در این زمینه باید با برگزاری کلاس های مشاوره پیش و پس از ازدواج از این آسیب اجتماعی جلوگیری کرد
به گفته وی آسیب های اجتماعی از جمله طلاق تنها مختص به مناطق حاشیه نشین شهرها نبوده بلکه در مناطق مرفه نشین استان نیز این آسیب ها وجود دارد.
حیدری تاکید کرد: بیش از دو هزار زوج متقاضی طلاق توافقی سال گذشته به مراکز مشاوره بهزیستی استان مراجعه کرده اند که 76 درصد از این مراجعات منجر به سازش شده و این رقم در مقایسه با نرم کشوری آمارقابل توجهی است.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی لرستان نیز اظهار کرد: با توجه به پایین آمدن زمان زندگی مشترک زوجین در سال های اخیر وکاهش آن از پنج سال به 2 سال باید برای جلوگیری از این پدیده اجتماعی و پیشگیری از طلاق های عجولانه آموزش های پیش از ازدواج وجلوتر از آن قبل از انتخاب زوجین وتصمیم گیری برای این مهم انجام گیرد.
ابتسام داشی افزود: از پیش شرط های ازدواج ، رسیدن زوجین به بلوغ عاطفی روانی واجتماعی است این ها پیش درآمدها و زمینه های یک انتخاب وازدواج موفق در جامعه هستند.
وی بیان کرد: رسیدن به بلوغ اجتماعی برای زوجین به آنها قدرت و توان ارتباط موثر را برای ارتباط با دیگران داده و باعث می شود که حد ومرز خود را شناخته وبا حفظ استقال خود نحوه درست برخورد با دیگران را نیز رعایت کنند.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی لرستان ادامه داد: بلوغ اجتماعی این توان را به زوجین می دهد که مشکلات را در بین خود و بدون مداخله دیگران حل کنند و نحوه صحیح در برخورد در برابر دخالت های خانواده های طرفین را به آنها یاد می دهد.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی لرستان ادامه داد: بلوغ روانی و شناختی فرد نیز باعث می شود که فرد توانایی تصمیم گیری های مناسب را پیدا کرده و وقایع و اتفاقات پیرامون زندگی مشترک خود را ببینند و تصمیمی مناسب اتخاذ کنند.
وی تاکید کرد: بلوغ عاطفی زوجین نیز سبب می شود تا آنها در برابر حوادث پیرامون و مناقشات دوطرفه با هم برخوردی صحیح و به دور از هرگونه برخوردها سطحی وگذرا داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه بیشتر طلاق ها در سال اول تا پنجم زندگی مشترک زوجین اتفاق می افتد اظهار کرد: با آموزش مهارت های زندگی پیش از ازدواج و بسته های آموزشی می توان مناقشات خانوادگی بین زوجین را پایین آورد.
به گفته وی سال گذشته دو هزار و91 مورد اختلاف زوجین از سوی دادگستری لرستان به مراکز مشاوره این سازمان ارجاع شده که از این تعداد پرونده 267 مورد معادل 12.76 درصد کل ارجاعیات منجربه سازش شده است.
داشی اظهار کرد: همچنین در سه ماهه اول سال جاری 607 مورد اختلاف زوجین به مراکز مشاوره این سازمان ارجاع شده که از این تعداد 109 مورد معادل 17.73 درصد از این پرونده ها منجر به سازش شده اند.
معاون مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان نیز با اشاره به روند افزایش طلاق از سال 85 تاکنون گفت: با توجه به ویژگی های فرهنگی استان میزان وقوع طلاق در حالت غیر طبیعی قرار داشته و بصورت زنگ خطری در عرصه مسائل اجتماعی و خانوادگی باید مورد توجه قرار گیرد.
فرهاد طهماسبی گفت: بیکاری، فقر و مشکلات مالی یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش طلاق زوجین بوده ولی مسائل اجتماعی و فرهنگی در روند طلاق های استان را تسریع داده اند.
وی یادآور شد:با گسترش وسایل ارتباطی و ورود به فضای مجازی که روابط بین انسان ها را به صورت غیر واقعی حس اعتماد اجتماعی کاهش داده و در خانواده و بین زوجین به صورت طلاق عاطفی و ماندگاری فیزیکی آنها در کنار همدیگر نمود پیدا می کند.
معاون مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان بیان کرد: مسائل اقتصادی در وقوع آسیب های اجتماعی هیچ گاه مهمترین عامل به شمار نیامده ولی نا برابری های اقتصادی و بی عدالتی ها منجر به سرخوردگی های اجتماعی و افزایش آسیب های اجتماعی می شود.
مدیرکل ثبت احوال لرستان نیز گفت: سال گذشته سه هزار و 551 واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که در مقایسه با رقم سال 93 که سه هزار و 459 مورد بوده رشد 2/7 درصدی را نشان می دهد.
مصطفی امانی‎پور با بیان اینکه لرستان در زمینه طلاق رتبه 13 کشوری را دارد، گفت: در استان لرستان 28/4 درصد طلاق ها مربوط به مردان 25 تا 29 سال و 23 درصد نیز مربوط به همین گروه سنی در زنان است.
وی ادامه داد: در سال گذشته 720 مورد از طلاق ها زوجین کمتر از یکسال زندگی مشترک داشته اند که از این تعداد 608مورد در شهر و 112 مورد در روستا اتفاق افتاده است.
به گفته وی میانگین طول مدت ازدواج در کل طلاق های ثبت شده در لرستان 6/7 سال و میانگین سن طلاق در مردان 33 سال و در زنان 28 سال ثبت شده است.
برچسب ها: طلاق ، خانواده ، اضطراب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: