کد خبر: ۱۱۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 24
شفا آنلاین>سلامت.یک بررسی بین‌المللی بیانگر آن است که می‌توان از ۹ مورد از هر ۱۰ مورد سکته مغزی با حذف عوامل خطرساز پیشگیری کرد.
به گزارش شفا آنلاین،  این پژوهش جدید که یافته‌های آن در ژورنال لنست منتشر شده است نشان می‌دهد که با حذف کردن ۱۰ عامل خطرساز می‌توان از ایجاد ۹۰ درصد موارد سکته مغزی پیشگیری کرد. این بررسی شامل، ۲۷۰۰۰ فرد در ۳۲ کشور از همه قاره‌های جهان می‌شد و در ادامه پژوهش‌های پیشین انجام می‌شد که این ۱۰ عامل خطرساز را تعیین کرده بود.

از جمله این عوامل ده‌گانه می‌توان به فشارخون بالا به عنوان یک عامل خطرساز اصلی و نیز به بی‌حرکتی جسمی، چاقی، استرس، دیابت و رژیم غذایی بد اشاره کرد. این پژوهشگران نسبت سکته‌های مغزی به ازای هر عامل خطرساز در جمعیت‌ها را به طور کمی تعیین کردند؛ به عبارت دیگر مشخص کردند که به ازای حذف هر یک از این عوامل خطرساز چند درصد کاهش خطر سکته مغزی ایجاد می‌شود. برای مثال،‌ خطر سکته مغزی با حذف فشار خون بالا 9/47 درصد؛ با حذف بی‌تحرکی جسمی 8/35 درصد و با حذف تغذیه بد 2/23 درصد کاهش می‌یافت.

 باتوجه به همپوشانی بسیاری از این عوامل خطرساز، هنگامی که آن‌ها را همراه یکدیگر در نظر بگیریم، حذف آنها معادل کاهش 7/90 درصدی در احتمال بروز سکته مغزی بود. این میزان کاهش برای همه کشورهای مورد بررسی، در همه گروه‌های طیف‌های سنی و در زنان و مردان یکسان بود. اما میزان کاهش خطر به ازای حذف هر عامل خطرساز در مناطق گوناگون متفاوت بود. برای مثال این کاهش خطر برای فشار خون بالا در اروپای غربی، آمریکای شمالی و استرالیا 8/38 درصد بود؛ اما میزان کاهش درباره این عامل خطرساز در آسیای جنوب شرقی 6/59 درصد بود.

       سلیم یوسف از انستیتو پژوهش بهداشت جمعیت در دانشگاه مک‌مستر کانادا و سرپرست این پژوهش گفت: «یافته‌های ما اطلاعات لازم برای انجام اقدامات بین‌المللی در سطح جمعیت‌ها برای کاهش خطر سکته مغزی و نیز تعیین ویژگی‌های چنین اقداماتی برای هر منطقه معین را فراهم خواهد کرد، چراکه یافته‌های ما بیانگر تفاوت‌های منطقه‌ای ازلحاظ تاثیرگذاری بیشتر برخی از عوامل خطرساز بود. این اقدامات شامل آموزش بهداشت، فراهم‌آوری غذای سالم ارزان، پرهیز از سیگار کشیدن و در اختیار قرار دادن داروهای ارزان برای درمان فشارخون و چربی خون بالا است.»
US News & World Reports
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: