کد خبر: ۱۱۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 22
شفا آنلاین>اجتماعی> هفته گذشته بود که معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک نشست خبری در لابه لای بیان نگرانی‌هایش مبنی بر افزایش دو برابری انتقال ایدز از راه جنسی به بحث موج جنسی ایدز از طریق زنان ویژه هم اشاره کرد.

به گزارش شفا آنلاین،  علی اکبر سیاری درآ ن نشست تأکید کرد که حدود یک دهه پیش 15 درصد موارد انتقال ایدز از طریق جنسی اتفاق می‌افتاد که اکنون به 30 درصد افزایش یافته است.

او در توضیح بیشتر این مسأله گفته بود: «علت ناموفق بودن در کنترل انتقال جنسی ایدز این است که نمی‌توانیم همه مسائل را عریان و شفاف به مردم بگوییم مثلاً در مورد وسیله پیشگیری کاندوم نمی‌توانیم راحت صحبت کنیم» و درست همین جا به ارائه خدمات کاهش آسیب به زنان آسیب پذیر اشاره کرده و گفته بود: «مراکز جدیدی در کنار مراکز شبکه بهداشتی برای معاینه زنان روسپی ایجاد شده است که این افراد را از نظر بیماری‌های قابل انتقال از طریق تماس جنسی مانند هپاتیت، ایدز و سایر بیماری‌های مقاربتی محافظت می‌کند.»

به گفته او «در این مراکز پس از معاینه به زنان آسیب پذیر آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی داده می‌شود و وسایل پیشگیری را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می‌دهیم.»

اما کمی بعد از مطرح شدن چنین بحث‌هایی از سوی مسئولان وزارت بهداشت، برخی از رسانه‌های منتقد دولت از ایجاد تفاهمنامه میان معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت بهداشت خبر دادند و اعلام کردند: «طبق این تفاهمنامه قرار است زنان روسپی یا «کارگران جنسی» کارت سلامت بگیرند و به نوعی یک شغل به مشاغل رسمی کشور اضافه شود.»

در حالی که معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام این خبر سعی داشت به توجه اقشار آسیب پذیر جامعه بر فعالیت این قبیل مراکز تأکید کند اما آنچه درباره این تصمیم قاطع وزارت بهداشت درباره زنان آسیب پذیر حاشیه ساز شده استفاده از عنوان «راه‌اندازی مراکز بهداشتی برای زنان روسپی و ارائه کارت سلامت به این زنان‌»با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری است.

با این همه کمی بعد معاون امور زنان ریاست جمهوری نیز در کانال تلگرامی خود به ارائه کارت سلامت به زنان روسپی و امضای تفاهمنامه با وزارت بهداشت واکنش نشان داده و نوشته است: «این موضوع ارتباطی با معاونت امور زنان ندارد و تفاهمنامه مورد اشاره اساساً وجود خارجی ندارد.»

شهیندخت مولاوردی،  در واکنش به انتشار شایعه ای در شبکه های اجتماعی در زمینه امضای تفاهمنامه میان معاونت امور زنان و وزارت بهداشت برای صدور کارت سلامت برای زنان ویژه خیابانی گفت: کارت سلامت زنان خیابانی ربطی به معاونت زنان ریاست جمهوری ندارد.

واکاوی اخبار مربوط به زنان ویژه از سوی برخی رسانه‌ها و مسئولان مشخص می‌کند که وزارت بهداشت در راستای برنامه پیشگیری و کنترل ایدز خدمات آموزشی، مشاوره، مراقبت از بیماری‌های آمیزشی و ایدز به زنان آسیب پذیر جامعه را در «مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب پذیر» ارائه می‌کند. در این باره رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت گفت: قرار نیست مراکزی با عنوان جدید که در رسانه‌ها مطرح می‌شود از سوی وزارت بهداشت به زنان کارگر جنسی خدمات ارائه کنند.

دکتر پروین کازرونی افزود: منظور از زنان آسیب پذیر، افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی و اچ آی وی قرار دارند و شامل زنان معتاد، کارتن خواب، زنان تن فروش، زنان بدسرپرست خانوار، همسران افراد مبتلا به اچ آی وی و... هستند. وی با بیان اینکه  در این مراکز همچنین در صورت نیازابزار کاهش آسیب ارائه می شود، گفت: مدیریت این مراکز طبق قرار دادی که دانشگاه های علوم پزشکی با سازمان های مردم نهاد و مؤسسه های خصوصی که ضوابط استاندارد انجام خدمات سلامت را دارند ،منعقد کرده  ومسئولیت برنامه ریزی و نظارت بر این مراکز برعهده وزارت بهداشت و دانشگاه ها است. وی در ادامه گفت: وزارت بهداشت هیچ  گونه تفاهمنامه ای درباره «راه‌اندازی مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب پذیر » با معاونت امور زنان امضا نکرده است.

در جلسه‌ای که با حضور معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان در وزارت بهداشت برگزار شد، قرار شد معاونت امور زنان ریاست جهموری به ارتقا و تقویت فعالیت مراکز «ارتقای سلامت زنان آسیب پذیر »به سازمان‌های مردم نهاد کمک کند.

کازرونی در توضیح بیشتر گفت: طبق قرار دادی که دانشگاه‌های علوم پزشکی با سازمان‌های مردم نهاد منعقد کرده‌اند، مدیریت مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب پذیر به سازمان‌های مردم نهاد واگذار می‌شود و وزارت بهداشت مسئولیت نظارت بر این مراکز را بر عهده خواهد داشت.

به گفته دکتر کازرونی، جلساتی در جهت جلب حمایت معاونت زنان برگزار شد و پیرو آن طرح ارائه شده توسط سه سازمان مردم نهاد که مورد تأیید وزارت بهداشت  بود به معاونت زنان جهت  بررسی و حمایت ارسال شده و قرار است این معاونت از پروژه توانمندسازی زنان آسیب پذیر حمایت مالی به عمل آورد و به ارتقای خدمات کمک کند.    وی در پایان یادآور شد: مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب پذیر از سال 86 با حمایت مالی وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند با این حال اعتباری برای این مراکز تأمین نشده و برای ماندگاری و گسترش‌شان هیچ پولی در هیچ کجا دیده نشده است بنابراین وزارت بهداشت مجبور است در قالب خرید خدمت به زنان آسیب پذیر خدمات ارائه دهد.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: