کد خبر: ۱۱۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 21
شفا آنلاین>اجتماعی>پژوهش‌های جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد که اگرچه تحصیلات بیشتر در بسیاری از افراد باعث می‌شود فرد بتواند قابلیت‌های بیشتری کسب کرده و بر محیط و افراد اطراف خود، نظارت و کنترل بهتری داشته باشد، این تحصیلات بالاتر در عین حال سبب ایجاد افسردگی و اضطراب بیشتر نیز می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،محققان در این پژوهش در ابتدا به بررسی تسلط افراد بر کنترل و نظارت مردم و احساسی که در زندگی خود دارند، پرداختند. آنها این پرسش را مطرح کردند که با توجه به وضعیت و موقعیت فرد، این شخص چه مقدار از سوی افراد جامعه موافقت و پذیرش می‌شود و چه مقدار مخالفت دریافت می‌کند؟ به این معنا که میزان توجه و موافقت افراد جامعه با وضعیت تحصیلی و دانش فرد رابطه مستقیم دارد یا خیر؟

       در این پژوهش‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاه در بالاترین سطح تسلط، درآمد بالا و بدون فشار مالی با گروهی افراد بدون تحصیلات مقایسه شدند. بررسی‌ها نشان داد که افراد تحصیل‌کرده، تسلط و نظارت محیطی بیشتری نسبت به افراد تحصیل‌نکرده دارند. البته در این میان همچنین مشخص شد که این افراد از استرس بیشتری نیز نسبت به گروه دوم برخوردار هستند. شرکت کنندگان در این پژوهش به این مسئله اشاره کردند که تجربه مشاغل رده بالا از فشار روانی زیادی برخوردار است و در عین حال یک ناسازگاری و تضادی بین کار و خانواده به وجود می‌آید و همه این عوامل استرس‌زا هستند.

       از آن جهت که تحصیلات عالی برای تسلط و کنترل بر شرایط محیطی بسیار لازم و مهم به نظر می‌رسد، مطالعات جدید نشان داد که در عین حال تحصیلات بالاتر باعث بروز اضطراب و استرس بیشتری نیز می‌شود که این موضوع مشکلات متعددی را برای فرد به وجود خواهد آورد.
منبع: Medical Daily

برچسب ها: تحصیلات ، افسردگی ، اضطراب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: