کد خبر: ۱۱۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 21
شفا آنلاین>اجتماعی> بالاخره پس از حدود دو ماه از شروع به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی و با سروشکل گرفتن کمیسیون‌های تخصصی مجلس، کار بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌های تخصصی، به شکل جدی‌تری آغاز شده و نمایندگان ملت در کمیسیون‌های مختلف مشغول برنامه‌ریزی و رایزنی با حوزه‌های مرتبط در دیگر قوا شده‌اند.
  به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  در کمیسیون بهداشت و درمان هم اوضاع بر همین منوال است. یکشنبه 30 خردادماه بود که سیدحسن هاشمی در جلسه علنی مجلس شرکت کرد و در حضور نمایندگان ملت، گزارشی از اقدامات انجام شده در طرح تحول نظام سلامت ارائه کرد و به انتقادات تعدادی از نمایندگان و به‌خصوص نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس پاسخ گفت. گو اینکه پاسخ‌های وزیر آنطور که باید و شاید در اقناع نمایندگان موثر نبود ولی ظاهر قضیه اینطور برمی‌آید که تا حدی از تندی برخی اظهارنظرها و اصرار بر اجرای طرح تحقیق و تفحص کاسته است.

       روز گذشته حسن هاشمی بازهم راه بهارستان را در پیش گرفت تا به همراه معاونین خود در نشست کمیسیون بهداشت و درمان شرکت کند. پیش از آغاز این نشست، معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت از عزم کمیسیون در کمک و تقویت وزارت بهداشت و رفع اشکالات و چالش‌های حوزه سلامت خبر داد. محمدرضا فراهانی یادآور شد: ‌«تاکنون از طرح تحول سلامت گزارش‌های اجمالی به کمیسیون بهداشت و درمان ارائه شده ولی گزارش‌های تفصیلی ارائه نشده است و ارائه این گزارش باعث می‌شود تا آنها نیز در جریان جزئیات طرح تحول سلامت باشند.» وی تصریح کرد: «انتقال اطلاعات و جزئیات برنامه‌هایی که اجرایی شده است به دوستان ما در مجلس کمک می‌کند تا به تحلیل واقعی و فهم مشترک با وزارت بهداشت برسند و در رفع مشکلات و چالش‌های حوزه سلامت کمک نمایند.»

تجمیع بیمه‌ها وارد برنامه ششم توسعه شد
       اما حدود ساعت 5 بعدازظهر و لحظاتی پس از پایان این جلسه نایب‌رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرنگار پارلمانی گفت: «این جلسه با حضور وزیر بهداشت و تعدادی از معاونین، وزیر رفاه و تعدادی از معاونین، مسئولین سازمان نظام پزشکی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس پزشکی قانونی کشور و تعدادی دیگر از روسا و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با این دو وزارتخانه تشکیل شد.» محمدحسین قربانی هدف از تشکیل این جلسه را بررسی طرح تحول سلامت، بحث و گفت‌وگو درمورد اختلافاتی که در اجرای طرح تحول بین دو وزارتخانه بهداشت و رفاه وجود دارد، منابع مالی طرح، تجمیع بیمه‌ها، تجمیع منابع درمان و چشم‌انداز برنامه ششم توسعه عنوان کرد و افزود: «در برنامه ششم توسعه، مواد قانونی مربوط به تجمیع بیمه‌ها مجددا تکرار شد و پس از اینکه در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شد برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. آن زمان دیگر بحث اختلافات بین دستگاه‌ها مطرح نیست و دولت مکلف است که قانون را اجرا کند.»

       قربانی بررسی موضوعات مربوط به پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی را از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست کمیسیون بهداشت و درمان خواند و گفت: «بر اساس صحبت‌هایی که در جلسه مطرح شد و همینطور گزارشی که دکتر زالی در جلسه ارائه کردند،‌ مشخص شد که پرونده پیشرفت خوبی داشته ولی هنوز خیلی کار دارد.»

پرونده کیارستمی 2 ماه کار دارد
       سیامک مره‌صدق هم که به عنوان نماینده کمیسیون بهداشت مجلس در کمیسیون ویژه بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی حضور دارد، در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا تا روز چهاشنبه نتیجه تحقیقات این پرونده در اختیار مردم گذاشته می‌شود یا نه؟ اظهار داشت: «چه کسی گفته تا چهارشنبه نتیجه اعلام می‌شود؟ من قبلا هم گفته‌ام که این رسیدگی‌ها چیزی حدود 2 ماه طول می‌کشد.» وی افزود: «حداقلش این است که بخشی از این پرونده در فرانسه است. سازمان نظام پزشکی اقداماتی کرده که ما بتوانیم پرونده فرانسه را مورد بررسی قرار دهیم. اما تا جلسه قبل که چهارشنبه گذشته بود، هنوز این پرونده به سازمان نظام‌پزشکی ایران نرسیده بود. حتی سفیر ایران در فرانسه هم برای به دست آوردن اطلاعات علمی این پرونده در فرانسه اقداماتی را آغاز کرده است.»

       نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «یکی از نکات خاصی که در این پرونده وجود دارد، این است که اقدامات درمانی برای بیمار،‌ در 3 مرکز درمانی مختلف انجام شده. اینطور که در پرونده آمده است، حین درمان وقتی به نظر می‌رسیده که بیمار رو به بهبودی است، به خارج از کشور اعزام می‌شود. سوالی که برای ما وجود دارد این است که آیا این اعزام با مجوز تیم پزشکی بوده؟ بدون مجوز بوده؟ با درخواست بیمار بوده؟ به‌هرحال ما هنوز در مراحل مقدماتی هستیم و این مسائل یکی یکی در دست بررسی است.» وی افزود: «ما باید بررسی کنیم کاری که انجام شده به صورت علمی بوده و آیا الزامی برای این کار وجود داشته یا نه؟ آیا کارهایی که به صورت علمی لازم است قبل از هر پروسیجری انجام شود، درمورد این بیمار هم انجام شده یا نه؟ ضمن اینکه در فرایند درمان ما به صورت علمی منتظر بعضی عوارض هستیم که در کتب مرجع پزشکی هم به آنها اشاره شده. بعضی از عوارض هم اجتناب ناپذیر و غیرقابل پیش‌بینی هستند. وقتی که این عوارض ایجاد می‌شود، وظیفه تیم درمانی تشخیص به‌موقع عارضه و انجام اقدامات مناسب با آن است. بنابراین باید مشخص شود که اگر عاضه‌ای ایجاد شده، این عارضه جزو عوارض قابل پیش‌بینی بوده یا نه؟ اگر قابل پیش‌بینی نبوده، اقدامات درمانی مناسب برای آن انجام شده یا نه؟ چون اگر کاری که انجام شده بر اساس ضوابط علمی بوده و عارضه هم قابل پیش‌بینی نبوده، نمی‌شود به سادگی گفت کسی مقصر بوده است. به‌هرحال طبیعتا هر پروسه درمانی توام با خطر عارضه و حتی خطر مرگ است.»

       مره‌صدق با بیان اینکه تمامی شهروندان یک کشور از نظر حقوق انسانی و حق بهره‌مندی از خدمات بهداشتی درمانی دارای حقوق یکسان هستند، خاطرنشان کرد: «این اولین پرونده رسیدگی تاریخ نظام پزشکی نیست و تنها فرقی که با دیگر پرونده‌ها دارد این است که بدون نوبت درحال بررسی است.» وی همه را به حفظ آرامش دعوت کرد و گفت: «همه باید تا قبل از اینکه نتایج بررسی علمی مشخص شود، از هرگونه پیش‌داوری خودداری کنند و از همه مهمتر این است که این اتفاق نباید به درگیری دو صنف یا یک مشکل ملی تبدیل شود. البته بنده هم اصرار دارم چون این پرونده یک‌سری ابعاد حاشیه‌ای پیدا کرده باید به سرعت به نتیجه برسد ولی نباید صحت و دقت را فدای سرعت کنیم.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: