کد خبر: ۱۱۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۳۰ تير ۱۳۹۵ - 2016July 20
شفا آنلاین>اجتماعی>برخی بیمارستان‌ها به فکر آن هستند که با نصب دوربین در اتاق‌های جراحی ضمن بهتر کردن عملکرد اعضای تیم جراحی ایمنی بیماران را در زیر تیغ جراحان بالا ببرند.
به گزارش شفا آنلاین،   اگر شما هم سریال‌های پزشکی مانند گری آناتومی را دیده باشید، می‌دانید بیمارستان‌ها دارای سیستمی پیچیده با بخش‌هایی پر جنب‌وجوش و ماجراهایی بسیار هستند. پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان درمانی همواره با خواست‌های زیاد و فهرست بلند بالایی از وظایف روبرو هستند که ممکن است همه آن‌ها را نتوانند درست انجام دهند. این یعنی وقوع بالقوه و بالفعل اشتباهات پزشکی به‌خصوص در دهه‌های اخیر که بیمارستان‌ها مجبور شده‌اند با منابع کمتر به بیماران بیشتری همان خدمات درمانی را ارائه کنند. نتیجه آنکه بر اساس آمارهای نشریه ایمنی سالانه 400 هزار نفر در جهان به دلیل خطاهای پزشکی می‌میرند.

       بیمارستانی در نیویورک اما به راه‌حلی رسیده است که بسیاری آن را کارآمد می‌دانند. از سال 2013 به این طرف مرکز درمانی لانگ آیلند، ال‌آی‌جی، دوربین‌هایی وصل به یک سیستم نظارت تصویری از راه دور را در هر 24 اتاق جراحی خود نصب کرده است. این دوربین‌ها را شرکتی به نام اروسایت نصب کرده است. طراحان این شرکت که دارای 3 مرکز در کل کشور است جدولی را در حاشیه این ویدئو در نظر گرفته‌اند.

       ماجرا ازآنجایی شروع شد که مادر و خواهر آدام آرونسون، موسس و مدیر ارشد آروسایت، طی اقامتشان در بیمارستان دچار عفونت شدند. بعدازآن، او به این نتیجه رسید که اگر نظارت بهتری صورت می‌گرفت، پزشکان و پرستاران می‌توانستند از این عفونت‌های خطرناک پیشگیری کنند.

       اتاق‌های جراحی مدت‌هاست که برای مقاصد ایمنی یا آموزشی مجهز به دوربین‌هایی هستند، اما فناوری ویدئو کمتر برای بهبود ایمنی بیمار به کار گرفته شده است. کارکنان اروسایت هر 2 دقیقه ویدئو را کنترل می‌کنند و یک چک‌لیست (فهرست موارد) را برای اطمینان از عدم اشتباه طی عمل جراحی کنترل می‌کنند. داده‌هایی که آنان گردآوری می‌کنند بی‌درنگ در اختیار مسئولان اصلی اتاق‌های جراحی گذاشته می‌شود و کارکنان مسئول می‌توانند این اطلاعات را از طریق تلفن‌های هوشمند خود ببینند.

       آرونسون می‌گوید: «کار این دوربین‌ها آن است که به کارکنان نشان دهد در طول روز در اتاق‌های جراحی دقیقا چه می‌گذرد. مثلا گروه نظافت می‌تواند به این تابلو نگاه کند و ببیند بیمار یکی از اتاق‌های جراحی را ترک می‌کند و این گروه می‌تواند برای نظافت وارد شود.»

       این اطلاعات همچنین در مانیتورهای بزرگی در مراکز اصلی بخش جراحی بیمارستان قابل‌مشاهده هستند. این سیستم سطح اقدامات هر تیم جراحی را رده‌بندی و وقتی گروه جراحی مکث می‌کند تا پیش از شروع یا اتمام جراحی نگاهی به چک‌لیست بیندازد فضایی از رقابت دوستانه را پدید می‌آورد. آرونسون می‌گوید: «برای آنکه در دایره برندگان وارد شوید، باید به معیارهای بیمارستان عمل کنید.»

       در این مرکز درمانی، بر اساس مطلبی که در نشریه کیفیت و ایمنی بی‌ام‌جی، نشریه پزشکی بریتانیا، چاپ شده است، از زمان نصب این سیستم زمان انتظار بیماران 15 درصد کاهش داشته است. برای محافظت از حریم خصوصی بیمار و حفظ پاسخگویی کارکنان ویدئو با وضوح پایین تهیه می‌شود. به‌این‌ترتیب ضمن دیدن جزئیات آنچه در اتاق عمل می‌گذرد، چهره‌ها را نمی‌توان شناسایی کرد. این ویدئو که هدفی جز گردآوری اطلاعات ندارد بیشتر با هدف آنکه برای اثبات ادعای خطای پزشکی مورد استناد قرار نگیرد، بعد از 24 ساعت پاک می‌شود.

       در مقایسه با هزینه‌ای که خطاهای پزشکی به بار می‌آورند هزینه راه‌اندازی این سیستم زیاد نیست. بیمارستان برای نصب این سیستم حدود 11 هزار دلار پرداخته است و برای استفاده در اتاق‌های عمل برای نظارت بر داده‌ها باید روزانه 40 دلار دیگر پرداخت کند.

       ارونسون در ابتدا این فناوری را برای صنایع گوشت طراحی کرد تا بر مراحل نگهداری و ذبح دام نظارت شود، اما بعدها فکر کرد که چنین فناوری می‌تواند در اتاق‌های عمل هم سودمند واقع شود. برای همین او ابتدا برنامه پایلوتی را برای بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان دانشگاه نورث شور تهیه دید تا ببیند نصب این سیستم بر رایج‌ترین مشکل کارکنان پزشکی یعنی عدم شست‌وشوی مناسب دست‌ها چه اثری می‌تواند داشته باشد. مطلبی که در نشریه بیماری‌های عفونت‌های بالینی منتشر شد، حاکی از آن است که در 16 جلسه اجرای برنامه پایلوت تعداد کسانی که بهداشت دست‌ها را رعایت می‌کردند از 10 درصد به 86 درصد رسید. روش ویدئوی از راه دور همچنین نشان داد که ابزاری کارآمد در مدیریت زمان است.

       آی‌ال‌جی روش‌های دیگری را نیز برای بهبود سطح عملکرد کارکنان خود پیش‌بینی کرده است، مانند فرستادن فردی به اتاق‌های عمل به‌طور اتفاقی برای نظارت بر اعمال جراحی و مرور موارد. اما تجربه ثابت کرده است که روش نظارت از طریق ویدئو از سایر روش‌ها موثرتر است. دکتر جان دی‌کاپوئا، رئیس بخش بیهوشی چند مرکز درمانی مختلف، سیستم آروسایت را در مرکز درمانی لانگ‌آیلند اجرا و مشاهده کرد میزان توانایی کارکنان این مرکز برای رعایت اصول ایمنی از 24 درصد به بیش از 90 درصد رسیده است.

       به عقیده وی سیستم ویدئو در ضمن اضطراب حاصل از ارائه درمان موثر را کاهش می‌دهد. «شما بیماری دارید که می‌خواهد داخل شود و درمانش هم سروقت شروع شود، زمان تغییر و تبدیل هم لازم دارید، باید وضعیت بیماران دیگر را هم دنبال کنید. اینجا محیط گرانی است. ما تلاش می‌کنیم تا موثر باشیم و جامعه از ما می‌خواهد تا هزینه- فایده اقداماتمان را در نظر بگیریم. همه این کارها باید توام با رفتاری ایمن باشند.»

       وی می‌گوید که بیمارستان این روش را به بخش‌های دیگر ازجمله بخش زایمان، آندوسکوپی و تمیز کردن وسایل در بخش اورژانس هم گسترش داده است.

       «خوبی روش ویدئو این است که به شما مجال می‌دهد تا یک سری اطلاعات مفید را به دست آورید، بعد به‌عنوان سرپرست بنشینید و برای بهبود کار به قضاوت و تصمیم برسید.»
Newsweek

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: