کد خبر: ۱۱۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۵ - 2016July 19
شفا آنلاین>اجتماعی>همان‌طور که تجربه طرح‌هایی با اندک مقاومت در مقابل شهرداری تهران در این سال‌ها نشان داده، یک فوریت طرح «لغو مصوبه اختیارات تفویض‌شده به شهرداری تهران» که هفته گذشته ٢٢ عضو شورا به آن رأی داده بودند، در جلسه دیروز که بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد، رد شد.
به گزارش شفا آنلاین،اگرچه مبنای عمل در تهیه طرح «لغو مصوبه اختیارات تفویض‌شده شورا به شهرداری تهران» کاملا فنی و اجرائی و مبتنی بر تلاش برای شفافیت بیشتر در مسائل مالی شهردار و شهرداری تهران بود اما برخی از اعضای اصولگرای شورا از همان روز اول طرح موضوع، بر طبل سیاسی‌کاری زدند و این طرح را به جاده‌های خاکی بردند.

 در نتیجه هم موفق بودند و در این گرد‌و‌خاک و یارکشی، آنهایی که امضاهایی با اهداف دیگر یا متزلزل کرده بودند، از امضای خود برگشتند. این اتفاقات؛ یعنی چرخش روی موضوعات از یک جلسه تا جلسه بعد یا پس‌گرفتن امضا در شورای شهر و به‌ویژه در شورای چهارم اتفاق نادری نیست و نمونه‌های زیادی را -از جلسه انتخاب شهردار تا امضا برای یک مصوبه عادی- می‌توان نام برد. 

سوگندنامه زیر پا
  به روایت روابط‌عمومی شورا که مطالب جلسه را با تأیید مهدی چمران روی خروجی قرار می‌دهد، احمد حکیمی‌پور که هفته قبل موضوع را مطرح و امضاها را جمع کرد، دیروز به زیر پا گذاشته‌شدن سوگندنامه اعضای شورا اشاره کرد و گفت: اختیاراتی که به شهرداری داده شده است بیش از حد مجاز قانونی است و امروز اعضای شورا نمی‌توانند وظیفه خود را که همانا نظارت بر اجرای برنامه‌ها و مصوبات است به‌جا آورند. شورا اختیاراتی دارد که در راستای آن اختیارات می‌بایست بر حسن اجرای برنامه‌ها و مصوبات نظارت داشته باشد اما شما ببینید به ‌عنوان نمونه در تمام گزارش‌هاي حسابرسی، ارائه‌نشدن اطلاعات از سوی شهرداری مطرح می‌شود؛ ما اختیارات داریم ولی شفافیتی وجود ندارد که بخواهیم نظارت کنیم.


مرتضی طلایی به ‌عنوان یکی از مخالفان طرح به ضعف نظارت اذعان کرده اما بلافاصله این موضوع را حرکت به سمت برداشت سیاسی کرده است که در خیر و صلاح مردم نیست؛ اما محمد سالاری به ‌عنوان یکی از موافقان تأکید کرده که طراحان این طرح به دنبال تعامل و همکاری با شهرداری و دوری از سیاسی‌کاری بوده‌اند و به‌یقین دغدغه کار کارشناسی داشته‌اند.


وی که گویا از موافقان طرح اما با اصلاحاتی در آن بوده، گفته است: با سلب کلیه اختیارات شهردار مخالفم چراکه معتقدم این‌گونه نمی‌شود شهر را اداره کرد اما همان‌گونه که شهردار در انجام اختیارات قانونی خود با ما مشورت نمی‌کند که حقش هم هست ما نیز حق داریم در پروژه‌های بزرگ حداقل نظر تخصصی خود را به ‌عنوان دغدغه بیان کنیم. اعضای شورا این حق را دارند که در پروژه‌های بزرگ عمرانی و مالی یا در پرونده‌های کمیسیون ماده پنج به سبب تفکیک موضوعات تخصصی در کمیسیون‌های تخصصی نظرات کارشناسی خود را بدهند و موضوع را بررسی کنند. او در ادامه پیشنهاد طرح «اصلاح اختیارات تفویض‌شده» یا «بازنگری در طرح» را داد.

در ادامه محمدمهدی تندگویان، یکی دیگر از موافقان طرح که مشخص نیست چرا خودش دیروز به طرح رأی نداد، با اشاره به برخی از اظهارات درباره سیاسی‌بودن این طرح، گفت: هدف ما تعامل با شهردار در راستای اجرای عملیات شهری و شفافیت‌های مالی است و ما به‌هیچ‌عنوان به دنبال کار سیاسی نیستیم. هر قانونی بعد از ١٥ سال نیاز به بازنگری دارد و این امر هم کار سیاسی نیست.

دراین‌میان حبیب کاشانی، فراتر از نگرانی از سیاسی‌کاری‌بودن یا نبودن این طرح به طرح موضوع در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: ما قریب به سه سال است که با هم همکار هستیم، پس مراقب باشیم که خروجی این سه سال همکاری ما خوراکی برای فضای مجازی نباشد.

خدمتگزاری  یا آن «مسائل دیگر» 
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم معتقد بود که فضاهای سیاسی که در ادامه طرح برخی موضوعات ایجاد می‌شود، قطعا و یقینا به نفع هیچ‌کدام از اعضای شورا نیست و مردم نیز از این برخورد‌ها و تنش‌ها استقبال نمی‌کنند.

چمران گفته است که در شورا نیازی به تنش نیست و بهتر است وقتمان را به بررسی تخصصی لوایح و مصوبات اختصاص دهیم و اینکه آمدن ما به شورا یک آزمایش الهی است؛ آزمایشی که ما باید انتخاب کنیم می‌خواهیم خدمتگزار مردم باشیم یا به دنبال مسائل دیگر برویم.

با این اظهارات رئیس شورا گویا رفتن سراغ پیگیری موضوعاتی مانند طرح کاهش اختیارات تفویض‌شده به شهردار تهران، رفتن سراغ «آن مسائل دیگر» است و از دامنه رحمت خدا و خدمتگزاری مردم خارج می‌شود.

تبدیل طرح به چالش سیاسی 
الهه راستگو هم دیروز در تذکری خطاب به احمد حکیمی‌پور (ارائه‌دهنده این طرح)، رسانه‌ای‌کردن طرح کاهش اختیارات شهردار به ‌عنوان یکی از موضوعات داخلی جلسه گذشته شورا پیش از تعیین تکلیف آن را اقدامی نامناسب خواند و گفت: متأسفانه موضوعی کارشناسی به این شیوه ناصحیح به چالش سیاسی تبدیل شد. وی معتقد است اگر به مدیری مسئولیت کلان می‌دهیم قطعا باید اختیارات لازم را نیز به وی تفویض کنیم.

راستگو با تأکید بر اینکه در مدیریت کلان بروز برخی اشتبا‌هاتی ناخواسته، قطعی و کتمان‌نشدني است، اظهار کرد: سلب اختیارات از شهرداری تهران تنها کندی روند سرعت توسعه شهر را موجب می‌شود که این مسلما به ضرر شهر و شهروندان است.

وی پیشنهاد رأی‌گیری مخفی برای این طرح از سوی حکیمی‌پور را برخلاف تعجیل و پافشاری وی برای رسانه‌ای‌کردن آن، تأمل‌برانگیز خواند و گفت: رأی‌گیری اعضا در تمامی موضوعات تاکنون به‌منظور پاسخ به اعتماد مردم و صادقانه بوده و براین‌اساس نیاز به مخفی‌کاری نیست.

براساس این گزارش، اعضای شورا در ادامه جلسه یک فوریت این طرح را به رأی گذاشتند تا در صورت تصویب در کمیسیون‌ها، بررسی شود، اما این طرح با ١١ رأی (نصف تعداد امضا‌کنندگان هفته قبل) حد نصاب رأی را نیاورد و از این به بعد به صورت عادی در کمیسیون‌ها بررسی خواهد شد.

بنا بر اظهارات اعضای شورا  بازار لابی‌ها و رایزنی‌های رأی‌گیری در جلسه دیروز هم مثل همه جلسات شورا داغ بوده و اعضایی مانند احمد دنیامالی و اسماعیل دوستی تلاش زیادی برای رأی‌نیاوردن این طرح داشته‌اند؛ طوری‌که تعدادی از امضا‌کنندگان طرح را هم از امضای قبلی خود برگرداندند.

در جلسه دیروز که با غیبت دو عضو امضا‌کننده، یعنی فاطمه دانشور و ولی‌الله شجاع‌پوریان برگزار شد، حکیمی‌پور برای جلوگیری از رودربایستی یا معذوریت‌های اعضا در رأی‌گیری، درخواست کتبی رأی‌گیری مخفی را آماده و چند امضا هم برای آن می‌گیرد، اما با توجه به رویکرد اعضا درباره طرح پشیمان شده و درخواست ارائه نمی‌شود، تا رأی‌گیری علنی باشد. همچنین تعدادی از اعضا پیشنهاد اصلاح یا بازنگری در این طرح را داشته‌اند، اما رئیس شورا دراین‌باره موافقت نکرده و اجازه این تغییر را درباره طرح نمی‌دهد تا تنها یک فوریت آن به رأی گذاشته شود. به‌این‌ترتیب با توجه به آنچه دیروز در شورا اتفاق افتاد این طرح به طور عادی بررسی می‌شود و شاید در دوره پنجم نوبت به رسیدگی آن برسد.

لازم به یادآوری است احمد حکیمی‌پور، علیرضا دبیر، رحمت‌اله حافظی، غلامرضا انصاری، ولی‌الله شجاع‌پوریان، محمدمهدی تندگویان، محمد سالاری، سیدعبدالحسین مختاباد، محمد حقانی، محسن سرخو، علی صابری، حبیب کاشانی، الهه راستگو، معصومه آباد، فاطمه دانشور، ابوالفضل قناعتی، احمد مسجد‌جامعی، حسین رضازاده، عبدالمقیم ناصحی، هادی ساعی، اقبال شاکری و مرتضی طلایی ٢٢ عضو امضا‌کننده این طرح بودند که در جلسه روز گذشته رأی‌دهندگان به طرح کاهش اختیارات شهردار تهران تغییر کرد.

به‌این‌ترتیب از آن ٢٢ امضای روز گذشته، فقط احمد مسجد‌جامعی، رحمت‌الله حافظی، غلامرضا انصاری، احمد حکیمی‌پور، محسن سرخو، علیرضا دبیر، عبدالحسین مختاباد، محمد سالاری، محمد حقانی، عباس شیبانی و هادی ساعی به این طرح رأی دادند. شرق

 

برچسب ها: امضا ، متزلزل ، شهرداری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: