کد خبر: ۱۱۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۵ - 2016July 18
شفا آنلاین>اجتماعی> هفته تامین اجتماعی بهانه مناسبی به دست مدیرعامل کم سخن این سازمان داد تا از تریبون‌های مختلف، پاسخ‌گوی انتقادات گاه و بی‌گاه مخالفان خود باشد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید سید تقی نوربخش طی 48 ساعت گذشته یک‌بار در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و بار دیگر در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران فرصت صحبت در برابر افکار عمومی یافت. وی نماینده وزارتخانه‌ای است که برخی منتقدان آن را به حدی عریض و طویل و دارای وظایف متعدد می‌دانند که به هیچ‌عنوان نتوانسته رضایت قشر ضعیف و افراد نیازمند حمایت را، برآورده کند. عده‌ای هم می‌گویند نگاه به سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان حیاط خلوت دولت‌ها، عامل ایجاد آسیب در این سازمان و عدم رضایت برخی از مردم شده است.

       مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از نمایندگان این طیف از منتقدان است که می‌گوید: «اگر درآمدهای تامین اجتماعی درسال‌های گذشته حیف میل نمی‌شد، بی شک امروز دست اندرکاران بهتر می‌توانستند انجام وظیفه کنند و شاهد مسائلی مانند نارضایتی مردم و وضعیت کنونی بیکاری نبودیم.»

       مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اما در میان سیل انتقادات به عملکرد سازمان متبوعش، به جابه‌جایی 8 مدیر این سازمان در دولت قبل اشاره می‌کند و خرسند از این است که برای اولین بار مدیرعامل تامین اجتماعی از بدنه همین سازمان انتخاب شده است. وی از معاونین خود به عنوان افراد پاک‌دست و خوش‌نامی یاد می‌کند که اکثر آنها از بدنه تامین اجتماعی گزینش شده‌اند. وی با این حال شفافیت در مکانیزم‌های مالی را رویکرد همیشگی خود می‌داند.

       از همه جالب‌تر ادعاهای اخیر سیدتقی نوربخش مبنی‌بر این است که تامین اجتماعی هیچ‌گونه بدهی به بیمارستان‌های دولتی ندارد. وی به تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای که 6 ماه قبل بین سازمان تامین اجتماعی، بانک رفاه کارگران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسید اشاره و تصریح می‌کند: «با اجرایی شدن این توافقنامه، پرداخت‌های سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌های دولتی و داروخانه‌ها به روز شده است.»

       وی همچنین با بیان اینکه خدمات درمانی را از طریق ۴٠ هزار مرکز درمانی تامین می‌کنیم، تاکید می‌کند: «به بیمارستان‌های دولتی بدهی نداریم، اما دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و روند رو به افزایش این بدهی، ناشی از اقدامات صورت گرفته در دولت قبل است.» نوربخش با یادآوری اینکه در آغاز دولت نهم، کل مبلغ بدهی دولت به تامین اجتماعی 4 هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان بود، تصریح می‌کند: «در سال ٩٢ بدهی دولت به ۶٠ هزار میلیارد تومان رسید.» وی با اشاره به اینکه از محل هدفمندی یارانه‌ها نمی‌توان اقدام به تسویه بدهی کرد، می‌گوید: «در دولت نهم و دهم سازمان تامین اجتماعی 8 مدیرعامل را تغییر داد؛ این در حالی است که دولت تدبیر و امید برای اولین‌بار اداره این سازمان را به خودش تحویل داد و برای اولین بار مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از درون این سازمان انتخاب شد.»

شگفتی وزارت بهداشت
       اینکه سازمان تامین اجتماعی هیچ‌گونه بدهی به بیمارستان‌ها ندارد، وزارت بهداشت را شگفت‌زده کرد و سخنگوی این وزارتخانه را به پاسخ واداشت. ایرج حریرچی ضمن اشاره به طلب ۵۳۶۵ میلیارد تومانی وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی، می‌گوید: «بعید می‌دانم دوستان چنین مطلبی را گفته باشند.» وی در خصوص میزان بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌های دولتی می‌افزاید: «ارزش ریالی خدمات ارائه شده برای بیماران تحت پوشش این سازمان توسط واحدهای تابعه وزارت بهداشت در سال ۹۴ بالغ بر ۵۶۹۳ میلیارد تومان بوده است.»

       معاون کل وزارت بهداشت اضافه می‌کند: «اسناد ارسالی مربوط به سال ۹۵ برای سازمان تامین اجتماعی معادل ۶۳۶ میلیارد تومان است و حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان خدمات ارائه شده داریم که هنوز اسناد آن ارسال نشده است، ولی برای سال ۹۵ فقط ۴۱۱ میلیارد تومان دریافت شده است و میزان بدهی مربوط به سال ۹۵ این سازمان به مراکز دولتی معادل ۱۵۲۵ میلیارد تومان است.» وی تاکید می‌کند: «در مجموع مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی ۵۳۶۵ میلیارد تومان است.»

       سخنگوی وزارت بهداشت در پایان می‌گوید: «به دلیل عدم پرداخت مطالبات مراکز درمانی، پرداخت بدهی‌های این مراکز به شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات پزشکی و نیز به کارکنان و پزشکان با مشکل روبرو شده و ضروری است سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت بدهی‌های خود اقدام عاجل کنند تا بتوانیم مطالبات این گروه‌ها و افراد را پرداخت کنیم.»

بدهی صفر نشده، به‌روز شده
       معاون درمان سازمان تامین اجتماعی عامل اصلی این اختلافات را، تفاوت در معانی واژه‌ها می‌داند و معتقد است که بدهی‌های این سازمان «به‌روز» شده است و نه صفر. محمدعلی همتی در گفت‌وگو با سپید می‌گوید: «وقتی متولیان وزارت بهداشت از عنوان سازمان‌های بیمه‌گر استفاده می‌کنند، بیشتر سازمان بیمه سلامت را مد نظر دارند که این مساله باید شفاف‌سازی شود. کمااینکه وقتی بحث بدهی سازمان‌های بیمه‌گر مطرح می‌شود، منظور بدهی کل مجموعه است.» وی 2 طرحی را که طی ماه‌های اخیر در سازمان تامین اجتماعی اجرایی شده یادآوری می‌کند و ادامه می‌دهد: «ما 2 تفاهم‌نامه و 2 روش مختلف پرداخت را در چند ماه گذشته عملیاتی کردیم که مهمترین آن استفاده از بانک رفاه به عنوان عامل سوم در پرداخت مراکز قرارداد بوده است. منظور دکتر نوربخش نیز از آنچه بر زبان آورده‌اند، همین بوده است. یعنی مفهوم به‌روز شدن همین است که از زمان انعقاد تفاهم‌نامه، تمامی 150 بیمارستان دانشگاهی، وارد این پروسه شده‌اند.»

       همتی ادامه می‌دهد: «هم‌اکنون بانک رفاه بلافاصله بعد از ارائه سند از سوی بیمارستان‌ها و تا سقف 2 هفته، 60 درصد مطالبات را پرداخت و مابقی آن را ظرف 3 ماه و بعد از رسیدگی به اسناد، تسویه می‌کند. درواقع دفاتر اسناد یا سازمان تامین اجتماعی فقط رسیدگی به اسناد را انجام می‌دهند و پرداخت از سوی بانک صورت می‌گیرد. معنای به‌روز شدن همین است و البته بعضی از بیمارستان‌ها که دیرتر وارد این پروسه شدند، ممکن است مقداری با تاخیر در پرداخت مواجه شوند که تعداد آنها خیلی کم و در حدود 10 درصد است.» وی با تاکیدبر اینکه هم‌اکنون بیمارستان‌هایی که وارد این پروسه شده‌اند، با ارائه اسناد، مطالبات اردیبهشت ماه خود را نیز دریافت کرده‌اند، تصریح می‌کند: «ایجاد هزینه‌های درمانی و سندهای درمانی یک پروسه جاری است. پرداخت بدهی‌ها در حال انجام است و در ماه‌های جدید، پرداخت‌های جدید ایجاد می‌شود. در کل و خوشبختانه این تفاهم‌نامه به خوبی درحال اجراست.»

       همتی در پایان خاطرنشان می‌کند: «وزیر بهداشت در یک سمینار مشترک با روسای دانشگاه‌ها، اعلام کردند که این ابتکار سازمان تامین اجتماعی، حتی از خود طرح تحول نیز مهم‌تر بود و به کمک این طرح آمد. ما نیز معتقد هستیم که باید حمایت از طرح تحول انجام دهیم. جای خوشحالی است که آن 10 درصد بیمارستان‌های دانشگاهی که با تاخیر وارد این پروژه شده‌اند، به تدریج جلو می‌افتند. به این دلیل که هر 20 روز یکبار پرداخت‌ها انجام می‌شود و ماه 30 روز است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: