کد خبر: ۱۱۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۵ - 2016July 14
شفا آنلاین>اجتماعی> دویست و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در حالی روز گذشته برگزار شد که در ابتدای جلسه هیئت شورای استان هلمند افغانستان مهمان صحن علنی پارلمان شهری پایتخت بودند و سپس مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی به جلسه آمد تا به مشکلات ساکنان منطقه 17 و 18 تهران رسیدگی شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  دو منطقه‌ای که به گفته نمایندگان مردم در شورای شهر با خطوط راه‌آهن، همچون قیچی تیزی، از شهر تهران بریده‌شده‌اند به جزیره‌ای با مشکلات خاص خودشان تبدیل‌شده‌اند و تا جائیکه مسیر قطار تهران_تبریز در شمال منطقه 18 و مسیر قطار تهران_اهواز در بخش جنوبی منطقه 18 و بخش شرقی و مرکزی منطقه 17 سبب‌ انواع آسیب‌های اجتماعی شده است.

 آسیب‌هایی که اعضای شورای شهر ریشه اصلی‌شان را در متروکه ماندن 160 هکتار از اراضی رهاشده ایستگاه راه‌آهن تهران می‌دانند و حریم خطوط که در بخش‌های جنوبی شهر به مراکز اسقاط خودرو و انواع کارگاه‌ها و انبارهایی بدل شده‌اند که بسیاری از آن‌ها بدون نظارت هستند. معضلی که به گفته مدیرعامل راه‌آهن تنها یک راهکار دارد، خریداری شدن اراضی رهاشده از سوی شهرداری و تبدیل آن به فضاهای شهری کنترل‌شده و سبز.


750 میلیارد تومان هزینه انتقال خطوط راه‌آهن به زیرزمین
       در ابتدای جلسه روز گذشته، محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از هزینه 750 میلیارد تومانی انتقال خطوط راه‌آهن به زیرزمین در مناطق 17 و 18 شهر تهران خبر داد و اعلام کرد که پیش از اجرای هرگونه طرح ساماندهی خطوط راه‌آهن لازم است این سوال مطرح شود که آیا موضوع انتقال خطوط به زیرزمین اقدام درستی است یا خیر؟ چراکه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا ازجمله توکیو و لندن خطوط راه‌آهن از مرکز شهر و از کنار مراکز تجاری مهم عبور می‌کند.

       وی با اشاره به انتقال ایستگاه شهر قم به خارج از شهر به‌عنوان یک تجربه در داخل کشور، افزود: «در سال‌های گذشته ایستگاه راه‌آهن شهر قم به محمدیه در 17 کیلومتری شهر منتقل شد که با موجی از اعتراضات مردم همراه شد. بر همین اساس دو سال قبل بار دیگر این ایستگاه به داخل شهر قم و در جوار حرم منتقل شد. این تجربه را می‌توانیم برای سرنوشت پیشنهاد انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران به خارج از شهر در نظر بگیریم.» وی بابیان اینکه برای طراحی ایستگاه‌های درون‌شهری با مشاور بین‌المللی که طراحی ایستگاه‌های شهرهای اروپایی را انجام داده بود قراردادی منعقد شد و مقرر شد برای ایستگاه‌های تهران طراحی‌های مناسبی را انجام دهد، گفت: «در این طراحی‌ها چندوجهی بودن ایستگاه‌ها مورد تاکید قرارگرفته است به‌طوری‌که بتوان در مجموعه ایستگاه‌ها حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی نیز مدنظر قرار گیرد.»

راه‌آهن می‌تواند به کمک متروی تهران بیاید
       مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم مکمل شدن ایستگاه‌های راه‌آهن و مترو تاکید و بیان کرد: «باید خط سه مترو به‌صورت مستقیم به سکوهای راه‌آهن متصل شود.


درحالی‌که امروز تنها یک ورودی در حیاط راه‌آهن در خط سه مترو در نظر گرفته‌شده است. در شهرری نیز باید ایستگاه راه‌آهن با خطوط یک و شش ایستگاه مکمل داشته باشد تا از این طریق تعامل مناسب بین بخش‌های مختلف حمل‌ونقل پایتخت برقرار شود. همچنین ایده‌ای برای احداث ایستگاهی در میدان آزادی داریم تا در این ایستگاه نیز راه‌آهن با مترو در خط چهاریک ایستگاه مکمل داشته باشد.» پور سید آقایی همچنین درباره مشکلات و معضلات شهروندان مناطق 17 و 18 در رابطه باوجود خط راه‌آهن نیز گفت: «انتقال این خطوط به داخل تونل کاری غیراصولی بوده است؛ چراکه با هزینه‌های امروز این طرح معادل یک هزار و دویست میلیارد تومان هزینه در برداشت. درحالی‌که می‌توانست این هزینه در مسیری انجام شود که برای مردم منطقه دستاوردهای بهتری داشت.»


مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه تا سال 92 علی‌رغم ساخته‌شدن تونل امکان تردد قطار در آن وجود نداشت که نهایتاً با تکمیل تاسیسات تونل توانستیم در سال 93 امکان تردد قطار در این مسیر را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: «پس از تردد قطار در این مسیر حدود 26 هکتار زمین در این محدوده آزاد شد و کار مشاور برای بهره‌گیری از زمین‌های آزادشده در بخش‌های مختلف اعم از فضای سبز و غیره آغاز شد.» به گفته مدیرعامل راه‌آهن تاکنون مجموعاً 524 میلیارد تومان برای این پروژه پول پرداخت‌شده و 20 میلیارد تومان نیز بدهی باقی‌مانده است. البته هنوز تاسیسات تونل و سیستم‌های ایمنی اجرایی نشده که این بخش نیز نیازمند بودجه‌ای معادل 213 میلیارد تومان است. در حقیقت مجموعاً این پروژه در سیکل 750 میلیارد تومان هزینه در برداشته است. که معادل هزینه آن به نرخ امروز حدود یک هزار و دویست میلیارد تومان خواهد بود. البته زمین‌های آزادشده در راستای اجرای این طرح بیش از هزینه ساخت این تونل خواهد بود.

رفع معضلات خطوط راه‌آهن تهران مصوبه می‌خواهد
       در ادامه جلسه، اعضای شورای شهر نیز هرکدام به‌نوبه خود نسبت به وضعیت آسیب‌های اجتماعی و وضعیت خیابان‌های منتهی به خطوط راه‌آهن تهران ابراز نگرانی کردند و خواستار تشکیل کمیته رسیدگی به مشکلات مناطق 17 و 18 شدند. در همین رابطه احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نسبت به استقرار جت فن‌ها و آلودگی‌های هوا و صوتی این تجهیزات اشاره کرد و گفت: «این تجهیزات به‌صورت متمرکز عمل می‌کنند و درنتیجه در این نقطه آلودگی زیادی به وجود می‌آید. در همین رابطه قرار بود یک فیلتراسیونی در منطقه انجام شود که ازقضا تولید داخل نیز دارد و می‌تواند بخشی از مشکلات محدوده‌های خطوط را حل کند. از همین رو تاکیددارم این طرح هرچه زودتر به اجرا درآید.» وی با یادآوری اینکه اگر از جلسات روز گذشته شورا 10 جلسه دیگر نیز برگزار شود، اعضا به نتیجه نخواهند رسید، یادآوری کرد: «بارها گفته‌ایم که حریم خطوط باید پیاده راهی و تفریحی شود و از شهرداری می‌خواهیم که اراضی رهاشده را به فضای سبز تبدیل کند. این در حالی است که شهرداری قیمت خریداری زمین‌های آزادشده را بر اساس نرخ فضای سبز می‌دهد، اما مسئولان راه‌آهن نرخ تمام‌شده توسعه خطوط راه‌آهن را مطرح می‌کنند که با یکدیگر بسیار فرق دارند.» وی خاطرنشان کرد که اگر توافق‌ها به‌صورت یک مصوبه نشود و این دو عدد را به هم نزدیک نکنیم، یک سال دیگر هم اگر جلسه بگذاریم بار دیگر وضعیت به همین شرایط کنونی ادامه دارد و فقط شرمنده مردم خواهیم بود. پس لازم است که یک لایحه برای تصویب درزمینه یکسان‌سازی طرح‌های راه‌آهن و شهرداری به شورا آورده شود تا مشکلات مالی اجرای طرح‌های ساماندهی برطرف شود. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز یکی از معضلات مناطق 17 و 18 را که متاثر از عبور خطوط راه‌آهن است خاموشی درزمین‌های آزادشده در راستای اجرای طرح انتقال خطوط راه‌آهن به زیرزمین در این دو منطقه دانست و گفت: «این خاموشی موجب ناامنی در این مناطق شده و متاسفانه بعضاً برخی شهروندان با ریختن زباله خود در این محدوده‌ها باعث بروز مشکلات و معضلات بسیاری شده‌اند.» وی با تاکید بر اینکه انتظار داشتیم این تونل به‌صورت چهار خطه اجرایی شود و دو خط آن برای راه‌آهن و دو خط دیگر به مترو واگذار شود تا متروی تهران بتواند خطوط خود را در آن محدوده گسترش دهد، افزود: «این کار محقق نشد، اما همچنان می‌توان این موضوع را دنبال کرد.» چمران به بخشی از صحبت‌های مدیرعامل راه‌آهن نیز اشاره کرد و افزود: «عبور قطارها از مرکز شهر و کنار خانه‌ها در شهرهای اروپایی در حالی انجام می‌شود که قطارها برقی هستند، اما برای قطارهای دیزلی کشور ما چنین امکانی وجود ندارد.

روزی در مناطق 17 و 18 شهروندان از آلودگی دود قطارها و آلودگی صوتی آن‌ها معترض بودند، اما امروز اگزوز فن‌هایی که به‌صورت 24 ساعته برای تخلیه هوای تونل‌ها کار می‌کنند موجب اعتراض شهروندان این مراکز شده‌اند.» در پایان جلسه روز گذشته شورای شهر مقرر شد کمیته‌ای باهدف رصد مشکلات مناطق 17 و 18 تشکیل و طرح‌های ساماندهی حریم 160 هکتاری خطوط راه‌آهن تهران مورد بررسی قرار گیرد. زمین‌های رهاشده‌ای که به گفته نمایندگان مردم در ساختمان بهشت، ریشه اصلی بیش از 60درصد بزهکاری‌های پایتخت هستند و فرصتی فراهم کرده‌اند تا بزهکاران و خلاف‌کاران با فراغ بال به زندگی خلافکارانه‌شان بپردازند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: