کد خبر: ۱۱۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۵ - 2016July 12
شفا آنلاین>اجتماعی>منطقه 12 تهران به ‌عنوان قلب تاریخی و اقتصادی مرکز کشور از چند روز گذشته شاهد اجرای تغییرات ترافیکی در برخی از معابر خود است.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید  این منطقه با وجود بازار بزرگ تهران و مراکز تاریخی و فرهنگی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به‌حساب می‌آید و از جمعیت‌پذیرترین مناطق 22 گانه شهرداری در طول روز است.   اما اجرای طرح‌های یک‌شبه شهرداری تهران چند وقتی است حال و هوای این منطقه را دستخوش تغییر کرده است است. طرح‌هایی که گاه همچون طرح کاهش تردد در مناطق مرکزی تهران (LEZ) در همان نطفه باقی می‌مانند و حتی رنگ اجرا به خود نمی‌بینند. این بار اما یک طرح ترافیکی جدید یک‌شبه به اجرا در آمد به‌طوری‌که ساکنان منطقه 12 پس از تعطیلات هفته گذشته، روز نخست هفته را با سردرگمی شروع کردند. چراکه به گفته مسئولان منطقه 12 بخش مرکزی تهران به‌واسطه ترافیک شدید نیازمند اجرای طرح جدیدی بوده است که با همکاری پلیس راهور تهران با عنوان طرح اصلاحات ترافیکی برای ارتقای کیفیت زندگی آغاز شده است.


تغییر جهت ناگهانی
       اگر روز گذشته شما نیز جزء آن دسته از شهروندانی بودید که از مسیر خیابان مجاهدین اسلام روزتان را شروع کردید، حتما دچار سردرگمی شدید. چراکه تابلو و مسیر خیابان‌ها در عرض 24 ساعت تغییر کرده‌بودند. در همین رابطه عابد ملکی، شهردار منطقه 12 از همکاری سه تیم از پلیس راهور مناطق 11، 12 و 13 در اجرای طرح تغییر جهات ترافیکی در خیابان مجاهدین اسلام گفته است و اینکه طرح تغییر جهات ترافیکی در خیابان مجاهدین اسلام و معابر اطراف آن ازساعت 23 روز چهارشنبه طبق اعلام رسمی که از قبل شده بوده، اجرا شده است. وی با بیان اینکه تغییر ایجاد شده مسیرهای ترافیکی در محدوده منطقه 12 موقت بوده و هنوز دائمی نشده‌است، به سپید می‌گوید: «باید رفتارهای ترافیکی و وضعیت مسیرهای جدید در مدت زمان کوتاهی بعد از تعطیلات عید فطر مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت نیاز تغییرات دیگری برای دسترسی‌های محلی و روان‌سازی ترافیکی ایجاد شود.» شهردار منطقه 12 با اشاره به ایجاد سه تغییر جهت ترافیکی در معابر فرعی اطراف خیابان مجاهدین اسلام برای ایجاد سهولت به دسترسی‌های محلی توضیح می‌دهد که بعد از بررسی‌هایی که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه انجام شد، تغییر جهاتی در خیابان‌های فرعی برای دسترسی‌های محلی ایجاد شد که این تغییر جهات شامل خیابان‌های شهید قائن، مشکی و تقاطع خیابان‌های ناطقی و زرین خامه بود. بر همین اساس جهت ترافیکی خیابان شهید قائن غرب به شرق و خیابان مشکی شرق به غرب شده است. همچنین خیابان ناطقی در تقاطع زرین خامه که مسیر مستقیمی بود برای کنترل بار ترافیکی خیابان زرین خامه مسدود شد وخودروها از سمت شمال تقاطع وارد خیابان زرین خامه و بعد وارد خیابان کفایی امانی می‌شوند.

احتمالا ترافیک منطقه 12 روان تر می‌شود
       ملکی با بیان اینکه در روزهای ابتدایی اجرای این طرح تنها ایجاد ترافیک‌هایی محدود در ساعات اوج سفر قابل پیش‌بینی است، تاکید می‌کند: «از زمان شروع این طرح تیم‌های پلیس راهور از مناطق 11، 12 و 13 همکاری خوبی را برای بهبود ترافیکی در تغییر مسیرهای ایجاد شده داشتند. اما مهم‌ترین دستاورد این طرح بی‌شک کنترل تردد گذری در این محدوده به عنوان هدف اصلی و حذف چراغ طولانی خیابان فخرآباد است که منجر به کاهش بار ترافیکی خیابان مجاهدین و کنترل توقف خودروها در چهارراه آبسردار در تقاطع خیابان‌های مجاهدین اسلام و ایران می شود.»

با اجرای کامل طرح، مشکل تردد در منطقه 12 حل خواهد شد
       رئیس پلیس راهور منطقه 12 نیز که یکی از مجریان اصلی طرح جدید ترافیکی منطقه است در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده‌است که با اجرای کامل طرح تغییر جهات ترافیکی منطقه و به‌زیر بار رفتن تونل امیرکبیر به طور کامل مشکل ترددهای گذری و ترافیک این محدوده رفع خواهد شد. سرگرد محمد بهاری با تاکید بر اینکه همگی باید قبول کنیم که اجرای هر طرح شهری به‌ویژه تغییر جهات ترافیکی در ابتدا با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد، متذکر می‌شود که طرح جدید تردد در مرکز شهر تهران نیز به‌طور قطع در ابتدا با مشکلاتی روبه رو خواهد بود که این مسائل به مرور زمان در روزهای آتی برطرف خواهد شد. اما مهم‌ترین دستاورد این طرح این است که با تغییر مسیر خیابان مصطفی خمینی از تقاطع سرچشمه به سمت شوش بار ترافیکی منطقه برای خروج با استفاده از تونل امیرکبیر جابه‌جا خواهد شد. رئیس پلیس راهور منطقه 12 با بیان اینکه در روزهای ابتدایی اجرای این طرح بی هیچ تردیدی شهروندان دچار سردرگمی خواهند شد، یادآوری می‌کند که عمده مشکلات شهروندان در روزهای ابتدایی اجرای این طرح در انتخاب مسیرهای جایگزین خواهد بود که در روزهای آینده این مشکل نیز برطرف خواهد شد. همچون یک طرفه شدن خیابان ولیعصر یا خیابان شریعتی که در ابتدا به نظر شهروندان بسیار سخت و غیرممکن بود، اما امروز سال های سال است که این خیابان‌ها تغییر جهت تردد داده‌اند.

اظهارات موافقان و مخالفان تغییرات
       در دو سه روز بعد از اجرای تغییرات ترافیکی در معابر و خیابان‌های منطقه 12 می‌توان نظرات مختلفی را شنید. نظراتی که هم موافق است، هم مخالف. مصطفی جمال‌پور از ساکنان خیابان مجاهدین اسلام با انتقاد از اطلاع‌رسانی ناقص مدیران شهری و مسئولان راهور در خصوص اجرای طرح اصلاحات ترافیکی در منطقه 12 تهران به سپید می‌گوید: «نصب نکردن علائم ترافیکی، هدایت تمامی بار ترافیکی خیابان اصلی به خیابان فرعی و سردرگمی مردم از جمله مشکلات ایجاد شده در روزهای گذشته بود.» وی می‌افزاید: «معتقدم این طرح به ‌جای بهترکردن اوضاع ترافیک منطقه باعث قفل شدن تمام خیابان‌های اصلی و فرعی محدوده شده است.» بهروز رضایی‌فر یکی از ساکنان چهارراه فخرآباد نیز می‌افزاید: «چند روزگذشته که شاهد ترافیک شدید به‌خاطر تغییر جهت مسیر خیابان‌ها در منطقه بودم، تصورم این بود که شاید این ترافیک به‌خاطر عدم اطلاع مردم از مسیرهای جدید است. اما اگر ترافیک امروز را خودتان در خیابان فخرآباد ببینید، متوجه می‌شوید که گره ترافیک این خیابان دلایل دیگری دارد که یکی از آن دلایل ورود بیش از حد تعداد خودروها به این خیابان است.»


زهرا اسدی از ساکنان خیابان ایران هم با تاکید بر اینکه اجرای این طرح حتما تاثیر خوبی روی زندگی شهروندان منطقه خواهد داشت نیز می‌گوید: «به‌طور قطع در روزهای آینده با روان شدن تردد خودروها و آشنا شدن شهروندان به خصوص اهالی محل با تغییرات ایجاد شده شاهد بهبود وضع ترافیک منطقه 12 خواهیم بود.» حال باید منتظر نشست و شاهد بود که انجام اصلاحات ترافیکی در قدیمی‌ترین منطقه تهران در روزها و یا هفته‌های آینده به کاهش ترافیک در قلب تهران منجر خواهد شد یا آن را شدیدتر خواهد کرد و اینکه آیا این طرح ماندگار خواهد شد یا طرحی گذرا است که یک شبه به اجرا در آمده است و به زودی ملغی می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: