کد خبر: ۱۱۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 11
شفا آنلاین>اجتماعی>زمانی که یک روز مزخرف را پشت سر گذاشته‌اید چه چیزی می‌تواند حال شما را سرجای خود بیاورد؟ نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است که این کار می‌تواند لطفی باشد که در حق دیگری انجام می‌دهید.
به گزارش شفا آنلاین،  در این تحقیق از طریق یک پیام متنی از مشارکت‌کنندگان خواسته شده بود رویدادهای استرس‌آمیز روز همراه با رفتارهای «موافق اجتماعی» خود را (چیزهایی همچون توجه به اینکه آیا فردی به کمک نیاز دارد یا باز نگاه داشتن در برای عابر بعدی) ثبت کنند؛ همچنین از آنها خواسته شده بود احساسات مثبت و منفی همراه با احساس کلی سلامت روانی روز خود را رتبه‌بندی کنند.

       به‌طور وضوح، استرس بیشتر در یک روز با احساسات منفی بیشتر و وضعیت سلامتی روانی بدتر همراه بود. این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که به‌طور معمول کارهای بیشتری برای دیگران انجام می‌دهند احساس مثبت بیشتری دارند و عکس آن نیز صادق است.

       سوال مهمی که در این مطالعه در نظر گرفته شده بود این بود زمانی که ما یک روز پراسترس را پشت می‌گذرانیم، بر احساس کمک کردن بیشتر به دیگران چه تاثیراتی دارد؟ به همین ترتیب اگر کمتر به دیگران کمک کنیم، چه تاثیراتی برما خواهد داشت؟

       نتایج تحقیق بسیار جالب‌توجه بود. هرچه روز پراسترس‌تری را پشت سر گذاشته باشید، احساسات منفی بیشتری خواهید داشت و در نتیجه سلامت روانی شما رو به وخامت خواهد گذاشت. بااین‌حال افزایش رفتارهای حمایتی و کمک‌کننده در روزهای پراسترس به‌شدت تاثیرات منفی استرس را کاهش می‌دهد.

اما دلایل این نتایج چیست؟ نویسندگان این مطالعه 5 توضیح احتمالی را بر پایه تحقیقات پیشین پیشنهاد دادند:
پرت شدن حواس
       زمانی که ما بر موضوع استرس خود متمرکز هستیم، فکر کردن به اشتباهات زندگی ما راحت‌تر می‌شود اما کمک کردن به دیگری، توجه ما را از سایر چیزها منحرف می‌کند و در نتیجه منابع استرس‌زای ما کمتر ثبات می‌یابد.

درک عمیق‌تر از جهان
       زمانی زنی را درمان می‌کردم که کار خود را ازدست‌داده و درنتیجه احساس ارتباط با دیگران و احساس خوب نسبت به خود و توانایی‌هایش را ازدست‌داده بود. این زن تصمیم گرفت زمانی که در حال پیدا کردن شغل است به‌طور منظم به کار داوطلبانه مشغول شود. هنگام کار داوطلبانه او به‌طور مداوم نقاط قوت خود را به خاطر می‌آورد. او از این طریق به مهم‌ترین ارزش‌های زندگی خود همچون ارتباط با دیگران، کار کردن با دیگران و رفتن به سوی یک هدف پاسخ می‌داد. کمک کردن به دیگران به ما یادآوری می‌کند که زندگی وسیع‌تر از آن است که فقط به مشکلات گذرای ما محدود شود.

فعال‌سازی سیستم اکسی‌توسین
       نویسندگان این تحقیق در مشاهدات خود متوجه شدند که رفتارهای موافق اجتماع به آزادسازی اکسی‌توسین (هورمون درگیر با اعتماد و احساس پیوند با دیگران) می‌انجامد که خود آن نیز می‌تواند احساسات منفی را تعدیل کند.

پاداشی از جنس دوپامین
       انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین در واکنش به اعمال پاداش گیرنده همچون بردن یک شرط، غذا خوردن، هم‌آغوشی و رسیدن به یک هدف آزاد می‌شوند. به نظر می‌رسد انجام یک کار خوب برای دیگران، ذاتا یک مسئله پاداش‌گیرنده است. مهربانی درواقع پاداش (مبتنی بر دوپامین) خود است.

کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک
       واکنش تهاجمی یا دفاعی در برابر استرس به‌خوبی شناخته‌شده است و یک واکنش سیستم عصبی سمپاتیک است که بدن و ذهن را برای رویارویی با منبع استرس آماده می‌کند. نویسندگان این تحقیق نشان دادند که شفقت و مهربانی نسبت به دیگران با کاهش واکنش استرسی همراه است؛ بنابراین آنها فرض کردند که کمک به دیگران می‌تواند به‌طور مستقیم واکنش فیزیولوژیکی بدن را نسبت به استرس تحت‌تاثیر خود قرار دهد.هنگامی‌که یک روز سخت را پشت سر گذاشته‌ایم، برای همگی ما راحت‌تر این است که بر خود متمرکز شویم و کمتر به افرادی که پیرامون ما حضور دارند، توجه داشته باشیم. خود من هم مانند هر شخص دیگری در زمان‌های دشوار به خودم توجه نشان می‌دهم حتی ممکن است در این شرایط به افراد دوروبر خود خشم بگیریم اما کاش این امکان وجود داشت که برای چندی از خود خارج می‌شدیم تا می‌توانستیم دیگران و نیازهای آنها را ببینیم زیرا این بهترین پاداشی بود که در حق خودمان انجام می‌دادیم.
Psychology Today
برچسب ها: کمک ، استرس ، سلامت روانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: