کد خبر: ۱۱۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۵ - 2016July 05
شفا آنلاین>سلامت>معاون اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو علت ایجاد شبکه قاچاق را تجویز داروهایی دانست که پزشکان خارج از فهرست دارویی کشور تجویز می کنند.
به گزارش شفا آنلاین،مصطفی کریمی  معاون اداره کل نظارت  بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: سیستم توزیع دارو در کشور ما سیستمی دایره وار است .به این معنا که توزیع کنندگان دارویی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو ،مجاز به دریافت دارو از تامین کنندگان مجاز داروی داخلی یا وارداتی و تحویل آن به مراکز درمانی و داروخانه‌های مشخص است.

وی با بیان این که توزیع دارو خارج از این شبکه تخلف است، افزود: در نتیجه فقط داروهایی خارج از شبکه رسمی سازمان غذا و دارو تجویز و توزیع  می شود که مجوزی برای ورود به بازار کشور را ندارند و قاچاق هستند.

کریمی عنوان کرد: جای تاسف است که برخی از پزشکان کماکان خارج از فهرست دارویی کشور تجویز می کنند  لذا بیمار مستاصل برای تهیه  نیاز خود به شبکه‌های توزیع قاچاق دارو روی می آورد. همین امر موجب ایجاد شبکه قاچاق و بازار سیاه دارو برای آن نسخه‌ها و قاچاقچیانی یکه تاز برای تامین این داروها می شود.

 معاون اداره کل نظارت  بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو افزود: علی‌رغم همه تلاش های دستگاه‌های امنیتی، انتظامی، دستگاه قضایی، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، هنوز شبکه قاچاق دارو همچنان به کار خود ادامه می دهد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که  برخی از داروهای ارائه شده در بازار ناصرخسرو نیز داروهایی می باشند  که داروخانه‌ها نمی‌توانند به صورت قانونی آنها را تامین کنند زیرا این داروها برای پاسخ به نیازهای غیرواقعی در حوزه بدنسازی، دوپینگ، مسایل جنسی و سقط جنین است، 

معاون اداره کل نظارت  بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو تصریح کرد:توصیه جدی ما همواره عدم تهیه  دارو از بازارهای قاچاقی مانند ناصرخسرو است تا مردم به این باور برسند که  ناصرخسرو مکانی غیرقانونی برای ارائه داروهای تقلبی است.

کریمی اجرای طرح رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت را راهی برای انتخاب کالای اصیل از تقلبی در داروخانه های معمولی، تخصصی و حتی ناصر خسرو خواند و عنوان کرد: در این طرح برای هر بسته کالا شناسنامه‌ای الکترونیک تهیه شده تا در هر زمان و مکانی، به‌وسیله یکی از طرق تلفن همراه، اینترنت، پیامک و تلفن، قابلیت استعلام اصالت و شفافیت کالا وجود داشته باشد.

معاون اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو افزود: واردکنندگان و تولیدکنندگان اصیل و شناسنامه‌دار از حامیان و مجریان اصلی این طرح هستند و طبیعی است که قاچاقچیان و دلالانی از قبیل ناصر خسروای ها از مخالفان این طرح هستند چرا که این گونه دست آنها از بازار کوتاه می شود.

وی یادآور شد: برچسب اصالت با هدف تشخیص کالای واقعی از کالای قاچاق روی محصولات سلامت محور با آرم سازمان غذا و دارو درج شد  تا مردم  با اندکی دقت  بتوانند محصولاتی اصیل تهیه کنند. امکان تقلب برچسب اصالت کم است زیرا هر محصولی یک کد واحد دارد و می‌توان از طریق نرم افزارهای تلفن همراه و اینترنت اصالت کالا را استعلام کرده و از این طریق امکان ورود کالای قاچاق به بازار را کاهش  داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: