کد خبر: ۱۱۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03
شفا آنلاین>اجتماعی>پراکندگی و انباشت غیربهداشتی زباله در مناطقی از جنگل های هیرکانی شمال کشور، زخم های کهنه ای است که با آتش سوزی هر از گاه این زباله ها سر باز می کند و اینک تبدیل به عامل تهدیدکننده مضاعف برای این عرصه ها شده است.

 به گزارش شفا آنلاین،براساس آمار از منابع رسمی ، هم اکنون 42 واحد بزرگ دفع زباله به وسعت 300 هکتار درجنگل های شمال وجود دارد که روزانه به طور متوسط حدود 2 هزار و 500 تن زباله در این مناطق تخلیه می شود.
بنا به گفته کارشناسان ، شیرابه زباله ها در عرصه های جنگلی منجر به خشکیدن انواع گونه های ارزشمند گیاهی شده و حتی روی منابع آب های زیرزمینی نیز اثرات سوء داشته است.
با این وجود ، مدتی است که مناطقی ازعرصه های جنگلی بویژه مکان دفع زباله شهرستان چالوس در غرب مازندران دچار آتش سوزی می شود و اگرچه با همکاری دوستداران طبیعت ، محیط زیست و سایر مسئولان دستگاه های مرتبط نسبت به اطفای حریق و مهارآتش دراین منطقه تلاش های فراوانی صورت می گیرد اما هر از گاهی دو باره رخ می دهد و این مساله نشان می دهد باید عزمی برای پیشگیری از ان در منطقه وجود اید.
* مشکل تازه ، اتش سوزی در محل های دپوی زباله در جنگل
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس با اشاره به آتش سوزی روز جمعه گذشته محل انباشت زباله در چالوس گفت: این آتش سوزی که در منطقه جنگلی 'پلهم کتی' چالوس رخ داد متاسفانه سبب سوختگی حدود 10 هکتار از عرصه های جنگلی شد که از این میزان گستره حدود هشت هکتار آن به محل انباشت زباله تعلق داشت. مهرداد خزایی پول افزود : این آتش سوزی با اعزام یک فروند بالگرد از مدیریت بحران استانداری مازندران ، همکاری دیگر ادارات ذیربط از جمله هلال احمر و ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی پس از چند ساعت خاموش شد.
وی یکی از علت های اساسی وقوع این آتش سوزی را گرمای هوا و تجمع گاز آتش پذیر متان در محل انباشت زباله دانست و ادامه داد : البته شاید موارد دیگر نیز در بروز این حوادث نقش داشته است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس با ابراز نگرانی از وضعیت موجود به ادامه انباشت زباله در این منطقه هشدار داد و برای پیشگیری از تخلیه آن خواستار اتخاذ تدابیر ویژه مسئولان نهادهای ذیربط شد. خزایی پول ، افزود : هرچند برای پیشگیری از تکرار حوادث آتش سوزی در جنگل ها طبق مصوبات ستاد بحران در فرمانداری چالوس هماهنگی لازم با دهیاری ها ، شوراهای اسلامی ، احداث پایگاه اطفای حریق در مرزن‌آباد، نصب برنوشته‌های (بنرهای) آموزشی در جادهٔ کندوان صورت گرفته است اما چنین اقداماتی گره گشا و کارساز نیست .
فرماندار چالوس نیز با ابراز نگرانی از آتش سوزی های پیوسته جنگل در پیرامون محل دفن زباله چالوس اظهار داشت : تاکنون چندین بار چنین اتفاقی در این منطقه رخ داده که با همکاری مسئولان نهادهای مرتبط و نیروهای مردمی این آتش سوزی مهار و خاموش شده است.
محمد ناصر زندی با اشاره به حجم انبوه زباله و دپوی آن در منطقه جنگلی پلهم کتی به احتمال انفجار در پی تولید گاز و آتش سوزی دوباره دراین منطقه هشدار دارد و گفت : اگرچه تدابیر لازم در نشست های متعددی که با مسئولان نهادهای ذیربط برگزار شد ، اندیشیده شده منتهی با توجه به افزایش دما و فشردگی زباله ها ناشی از انباشت باید دراین حوزه فکر اساسی کرد.
وی دیوارکشی موقتی محل دفن و انباشت زباله را راهکاری مناسب برای پیشگیری موقتی از وقوع دوباره آتش در این منطقه پیشنهاد کرد و دراین حوزه خواستارهمکاری همه جانبه مسئولان نهادهای ذیربط شد.
** فعالیت تنها یک کارخانه تبدیل زباله به کمپوست در مازندران
طبق گزارش رسمی محیط زیست از22 شهرستان مازندران صرفا سه شهرستان شرق استان ( بهشهر، گلوگاه ونکاء) یک کارخانه کمپوست زباله دارند و این واحد نیز به دلیل برخی مشکلات با 50 درصد از ظرفیت فعالیت دارد.
ظرفیت این واحد کمپوست که همزمان با سفر رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به مازندران در مهرماه سال قبل به بهره برداری رسید بین 220 تا 250 تن برآورد شد.
کم تعداد بودن کارخانه کمپوست وتکنولوژی فراوری زباله و تولید بالای زباله در مازندران با داشتن سه میلیون و 200 هزار جمعیت ساکن و مسافرپذیری 10تا 15 میلیون نفری درسال ، دفن زباله را به عنوان معضل بزرگ اجتماعی و زیست محیطی برای این خطه شمال کشور قرار داده است.
اگرچه با تدبیر دولت یازدهم ، واحدهای فراوری زباله در اکثر شهرستان های استان با کمک شهرداری ها در دست ساخت قرار دارد، ولی کمبود اعتبار از یک سو و همراهی نکردن برخی شهرداری ها باعث شده تا همچنان زباله ها چالش اصلی پیش روی مسئولان استانی به خصوص محیط زیست باشد.
فرماندار چالوس نیز بهره برداری از نیروگاه زباله سوز در نوشهر را راهکاری مناسب برای حل معضل زباله دراین شهرستان گردشگرپذیر دانست و گفت: برای امحای زباله های شهرستان های نوشهر و چالوس و شهرها و روستاهای تابع ، طرح احداث کارخانه زباله سوز نوشهر طراحی شده است.
به گفته محمدناصر زندی اگراین طرح هرچه زودتر به بهره برداری برسد به یقین بخش عمده ای از مشکلات و دغدغه های مسئولان در حوزه مسائل بهداشتی و زیست محیطی دراین مناطق برطرف خواهد شد.
نیروگاه زباله سوز شهرستان نوشهر که از سال 90 شروع شده با 40درصد پیشرفت فیزیکی و با اعتبار اولیه 200 میلیارد ریال در حال احداث است.
عملیات ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر در اردیبهشت ماه سال 90 با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وقت ، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در منطقه پلنگ چال این شهرستان آغاز شد و طبق برنامه زمانبندی قرار بود این پروژه ظرف مدت یکسال به بهره برداری برسد .
این نیروگاه با امحای مقدار 250 تن زباله در روز درهرساعت توان تولید حدود دو مگاوات برق را دارد و طبق برنامه باید زباله های مناطق کلاردشت ، مرزن آباد ، چالوس ، هچیرود و بخش ییلاقی و کوهستانی کجور نیز برای امحا بە این منطقه انتقال داده شود.
شهرستان های نوشهر و چالوس که مجموعا بیش از 250 هزار نفر جمعیت دارند به طورمیانگین روزانه حدود ۲۵۰ تن زباله تولید می شود.
*** حل بحران زباله نیاز به برنامه دارد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت : شهرداران شهرهای شمالی بویژه مازندران در سایه همکاری با دهیاری ها و اعضای شوراهای اسلامی باید برای تخلیه ، دفع و دفن بهداشتی زباله در این استان فکری کنند.
علی اصغر احمدی اظهارداشت : پراکندگی و انباشت زباله در جای جای جنگل های شمال زخم های کهنه ای است که تاکنون برای التیام آن گام های اساسی برداشته نشده است و از سویی نیز به تازگی شاهد معضل نوپدیدی مانند آتش سوزی زباله در این مناطق هستیم که بسیار نگران کننده است.
وی افزود : اعزام امکانات و تجهیزات به ویژه بالگرد برای اطفای حریق که ناشی از آتش سوزی زباله ها که گاهی مواقع در جنگل ها رخ می دهد مشکلاتی را برای استان بوجود آورده است.
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز نسبت به ادامه تخلیه زباله در برخی از مناطق جنگل های شمال کشور هشدار داد و از شهرداران خواست تا نسبت به ساماندهی وضعیت زباله و پیشگیری از تخلیه آن در جنگل های این مناطق برنامه ریزی کنند.
بهزاد انگورج تقوی گفت : حدود 300 هکتار از گستره جنگل های شمال به محل تخلیه و دپوی زباله ها تبدیل شده و چنین وضعیتی متاسفانه بسیار نگران کننده است.
وی افزود : شیرابه ناشی از تخلیه زباله در جنگل های شمال منجر به خشکیدن انواع گونه های ارزشمند گیاهی شده و حتی روی منابع آب های زیرزمینی نیز اثرات سوء داشته است.
معاون امورجنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت : هم اینک به علت سوء مدیریت شهری این میزان گستره جنگل های شمال به شیوه کاملا ناموزونی به محل دفع زباله تبدیل شده است.
وی افزود : این در حالی است که مناطق شمالی کشور به دلیل برخورداری از جنگل های رویشی هیرکانی نباید به محل دفع زباله تبدیل شود.
او ادامه داد: تمامی عرصه های جنگلی شمال کشور که اکنون در اختیار شهرداری ها قرار دارد، موقتی است ولی قصورهای صورت گرفته سبب شده تا این عرصه ها به محلی برای انباشت انبوه زباله تبدیل شود.
معاون سازمان جنگل ها اظهار داشت: زباله تولیدی شهروندان و گردشگران شهرهای شمالی بدون استثناء در عرصه های جنگلی تخلیه می شود و ما با چنین وضعیتی مخالف هستیم.
انگورج تقوی با تاکید بر این نکته برای ساماندهی و جمع آوری زباله از جنگل ها از نهادهای مسئول درخواست همکاری کرد و گفت : سهم سرمایه گذاری در بخش زباله، مهار پساب و آب های نامتعارف در کشور بسیار کم بوده و لازم است دولت توجه ویژه ای در این زمینه داشته باشد.
وی افزود : با توجه به این که مدیریت پهنه سرزمینی تحت عنوان تعادل بخشی در سیاست های کلی مورد ملاحظه قرار گرفته و همچنین در سند ملی آمایش سرزمینی نیز مطالعه شده است، اگر بتوان تمرکز جمعیت در واحدهای سرزمینی را نیز به سمت تعادل بخشی سوق دهیم و توجه ویژه به انتخاب سکونتگاه ها داشته باشیم.
انگورج گفت : اگر بتوان تمرکز جمعیت را در واحدهای سرزمینی بر هم بزنیم و به سوی تعادل بخشی برنامه ریزی کنیم، بخش عمده ای از مشکلات مربوط به زباله در جنگل ها هم حل می شود.
مدیرکل محیط زیست مازندران پیش از این دفن زباله را نگرانی زیست محیطی اول و آخراین استان شمال کشور دانست که سالانه پذیرای چندین میلیون نفر جمعیت از اقصی نقاط ایران و جهان است. دکتر ناصر مهردادی کمبود اعتبار وهمکاری نکردن برخی شهرداری ها را علت اصلی درخالی شدن دست مازندران از تکنولوژی فراوری زباله دانست و گفت: برخی از شهرداری های استان نه تنها همکاری نکردند، بلکه اعتبار دولتی برای ایجاد کارخانه کمپوست را به زخم دیگری در شهرداری ها زدند.
وی افزود : محیط زیست در دولت تدبیر و امید اقدام قانونی را برای برخی شهرداری های متخلف انجام داده، ولی راهکار اصلی برای رفع معضل زباله ایجاد تکنولوژی فراوری نوین است.
مدیرکل محیط زیست مازندران از تدوین نقشه راه زیست محیطی در استان خبر داد که براساس این طرح مازندران به 9 منطقه تقسیم شده و برای هر منطقه نیز تکنولوژی نوین فراوری زباله پیش بینی شد.
به گفته وی واحدهای فراوری زباله در برخی از شهرستان ها شامل ساری، بابل، تنکابن، نوشهرو چالوس تا سال آینده به بهره برداری می رسد.
مهردادی افزود : برای فراوری نوین زباله در شهررامسراز طریق فاینانس خارجی دردست اجراست که با رفع مشکل ضمانت بانکی، این طرح نیز به مرحله اجرا می رسد.
وی اضافه کرد : درشرایط فعلی همچنان پسماند (زباله) نگرانی اصلی برای این استان به خصوص درمناطقی که دفن زباله درجنگل ها و اراضی طبیعی انجام می شود، وجود دارد و تا زمانی که تکنولوژی نوین فراوری ایجاد نشود، نگرانی ها همچنان وجود خواهد داشت.
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: درمصوبات سفر رئیس جمهوری کمک های اعتباری خوبی برای کمپوست زباله و نیروگاه زباله سوز برای شهرهای استان پیش بینی شد که می تواند بخشی از مشکلات مازندران را در این حوزه برطرف کند.
در جنگل های 1.9 میلیون هکتاری شمال 211 گونه درختچه ای و 90 گونه درختی وجود دارد.
مازندران دو میلیون و 400 هزارهکتار مساحت دارد که 507 هزار هکتار از این مساحت را مناطق حفاظت محیط زیستی،470 هزارهکتار آن را زمین های کشاورزی و میزان اندکی مناطق مسکونی و مابقی را زمین های طبیعی وابسته به منابع طبیعی تشکیل می دهد که بیشترین دفن غیراصولی زباله نیز درزمین های طبیعی و جنگل انجام می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: