کد خبر: ۱۱۴۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03
شفا آنلاین>سلامت>ایده پروژه پزشکان مجازی شاید تا حدودی آینده‌نگرانه به نظر برسد اما انگیزه تشکیل این طرح جهت بهبود خدمات بهداشتی در زامبیا در شرایط بسیار نامطلوب و به‌دورازمتدولوژی مناسب آغاز شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  هیو جونز که به‌عنوان راهنمای سفرهای سیاحتی در زامبیا مشغول به کار بود روزی در جاده‌ای دورافتاده درحال رانندگی بود که ناگهان چشمش به ردپایی از خون افتاد. اولین چیزی که به فکرش خطور کرد این بود که شاید خون حیوانی باشد که توسط یک شیر زخمی شده اما چند لحظه نگذشته بود که زوجی را سوار بر یک دوچرخه دید. مرد درحالی‌که همسر باردارش را بر روی فرمان دوچرخه حمل می‌کرد ساعت‌ها بود که در آن جاده دورافتاده با درماندگی برای رسیدن به نزدیک‌ترین بیمارستان۶۰ مایل رکاب زده بود. خون زیادی از آن زن رفته بود و درد زیادی را نیز تحمل می‌کرد. «آن زن درحالی‌که به شدت ضعیف شده بود قبل از رسیدن به بیمارستان در ماشین من جان خود را از دست داد.»

       او می‌گوید: «این واقعه من را عمیقا تحت تاثیر قرار داد. افسوس می‌خوردم که نتوانستم کاری برایشان انجام بدهم.»

       این تنها یک نمونه وحشتناک از کمبود شدید خدمات پزشکی در جوامع روستایی در صحرای جنوب آفریقا بود و به گفته جونز، وی شاهد تلفات بسیاری از مردم بود که می‌شد مراقبت‌های پزشکی بهتر از وقوع آن‌ها جلوگیری شود.

       زامبیا با جمعیت ۱۴ میلیون نفری تنها ۱۶۰۰ پزشک دارد و درحالی‌که بیشتر جمعیت این کشور در روستاها متمرکز شده است دوسوم از پزشکان در مناطق شهری فعالیت می‌کنند. این به آن معنا است که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت اگر غیرممکن نباشد اما اکثر اوقات مشکل است.هنگامی‌که جونز به انگلستان بازگشت شروع به توسعه یک پروژه برای حل این مشکل کرد.

       او موسسه خیریه پزشکان مجازی را در شهر برایتون پایه‌گذاری کرد. این موسسه از تخصص پزشکان داوطلب بریتانیایی برای ارائه خدمات مستقیم و فردی به کارکنان مراکز درمانی در زامبیا بهره می‌برد؛ بنابراین خانواده‌های زامبیایی به مراکز بهداشتی درمانی روستایی وابسته هستند که دارای کارمندان بهداشتی، اما فاقد پزشک است.

        پروژه پزشکان مجازی به این معنی است که مراکز درمانی دورافتاده می‌توانند توسط پزشکان هزاران مایل دورتر حمایت شوند. تعداد پزشکانی که در مناطق دورافتاده روستایی خدمت می‌کنند بسیار اندک است.

       کارمندان بهداشت و مسئولان کلینیک‌های پزشکی در محل کار از اپلیکیشن‌ها و تلفن‌های هوشمند یا تبلت برای ثبت عکس و علائم بیماران استفاده می‌کنند. این اطلاعات به پزشکان داوطلب در بریتانیا ارسال می‌شود و تشخیص و توصیه‌های درمانی توسط پزشکان انجام می‌گیرد.

        پزشکان بریتانیایی به فهرستی از داروها و تجهیزات پزشکی موجود در مراکز درمانی در زامبیا دسترسی دارند و می‌توانند آزمایش‌های پزشکی و درمان‌های لازم بر اساس آنچه عملی و در دسترس است را ارائه دهند.

       موسسه پزشکان مجازی در حال حاضر ۱۹ مرکز درمانی روستایی را که معمولا با بیماری‌هایی از قبیل مالاریا، سل، ایدز و مشکلات زنان باردار سروکار دارند تحت پوشش قرار داده‌ است. همچنین دو بیمارستان منطقه‌ای در این پروژه مشارکت دارند.

       هیو جونز می‌گوید که حتی در مناطقی که دارای تجهیزات پیشرفته مانند دستگاه اشعه ایکس هستند کمبود رادیولوژیست برای تفسیر عکس‌ها وجود دارد. پزشکان مجازی بریتانیایی توانسته‌اند در بررسی عکس‌های قفسه سینه بیماران زامبیایی از راه دور به آن‌ها کمک کنند.

       این مراکز بهداشتی دارای محل‌هایی برای گردآوری ده‌ها هزار نفر از مردم هستند و بیمارستان‌ها خدمات بهداشتی برای صدها هزار بیمار را فراهم می‌کنند. به گفته جونز، در حال حاضر پزشکان مجازی حدود یک میلیون آفریقایی را تحت پوشش قرار داده‌اند.

       این موسسه خیریه در نظر دارد تا برای توسعه بیشتر با دیگر کشورهای جنوب صحرای آفریقا مانند تانزانیا و اوگاندا همکاری کند. شبکه‌های تلفن همراه هر روزه در حال پیشرفت هستند و این به معنای حرکت به سمت راهکارهای مستقیم و زنده ارتباطی مانند کنفرانس ویدیویی است.

       چارلز کلارک، وزیر سابق آموزش‌وپرورش انگلستان از این پروژه به‌عنوان یک ابتکار درخشان در گردآوری تخصص پزشکان داوطلب برای نیاز مبرم بیماران به درمان یاد می‌کند. سیستم پزشکان مجازی توسط دولت زامبیا نیز حمایت می‌شود. مویبه چیکنده، کمیسر عالی زامبیا در بریتانیا گفت که وی به دلیل کمکی که این پروژه به مردم آفریقا می‌کند بسیار خشنود است. او اعتقاد دارد که این روح ابونتو است که پشتیبان این مردم است. ابونتو یک واژه قدیمی است که در آفریقای جنوبی از آن برای الهام از یک فلسفه مشارکت و انسانیت با دیگران استفاده می‌شود. BBC
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: