کد خبر: ۱۱۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03
شفا آنلاین>اجتماعی>مسئولان وزارت علوم چندی پیش اعلام کردند که از مهر ماه سال ۹۵ به بعد براساس برنامه بازنگری شده در پردیس‌های دانشگاهی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،  این خبری بود که معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد و تأکید داشت که بزودی ساختار پذیرش دانشجو در پردیس‌های خود گردان اصلاح می‌شود و برخی از پردیس های خودگردان دانشگاهی به واحد بین المللی تبدیل می شود. موضوعی که حالا رؤسای دانشگاه‌های کشور هم بر آن تأکید می‌کنند و می‌گویند این اصلاح در جهت نحوه پذیرش دانشجو، صدور مدارک و روند آموزشی این مراکز صورت می‌گیرد.

آن‌طور که آمارهای وزارت علوم نشان می‌دهد در حال حاضر ۵۳ پردیس بین‌المللی دانشگاهی در کشور وجود دارد و حدود ۲۱ هزار نفر دانشجو در یک هزار و ۳۳۳ رشته محل تحصیل می‌کنند. تأسیس این پردیس‌ها متأثر از قانونی است که در برنامه پنجم توسعه برای دانشگاه‌های بزرگ مصوب شده بود. دراین قانون تأکید شده که دانشگاه‌ها خودشان با برگزاری آزمون دانشجو جذب کنند اما در دو سال گذشته این وزارت علوم بوده که از طریق کنکور سراسری دانشجو برای دانشگاه‌ها پذیرش می‌کرد. موضوعی که البته همواره اعتراض رؤسای دانشگاه‌ها را در پی داشته است.

دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از روند پذیرش دانشجو در پردیس‌های خود گردان می‌گوید: «اوایل که پردیس‌های دانشگاهی تأسیس شد این اختیار به رؤسای دانشگاه داده شد تا خودشان دانشجویان را پذیرش کنند. ما هم آزمون برگزار می‌کردیم و دانشجویان را با سطح استانداردهای خودمان انتخاب می‌کردیم اما دو سالی می‌شود که وزارت علوم از طریق آزمون سراسری دانشجو پذیرش می‌کند. مثلاً یک داوطلب می‌خواهد در شهید بهشتی پزشکی بخواند نخستین انتخابش روزانه این دانشگاه است، اگر در روزانه قبول نشود شبانه را انتخاب می‌کند اگر در شبانه قبول نشود پردیس‌ها را انتخاب می‌کند. این شیوه پذیرش اصلاً صحیح نیست. خود دانشگاه‌ها می‌توانند آزمون‌های مشخصی داشته باشند و داوطلبان خلاق و کوشا را جذب کنند. با روش فعلی این اتفاق نمی‌افتد.»وی تأکید می‌کند: «متأسفانه سطح علمی دانشجویان در پردیس‌ها پایین است و همین موضوع موجب نارضایتی استادان شده است.

اصلاً معلوم نبود چرا وزارت علوم در این دوسال از طریق کنکور سراسری در پردیس‌ها جذب دانشجو می‌کرد و حالا به این نتیجه رسیده دوباره اختیارات را به دانشگاه‌ها برگرداند.»گرچه تشکیل و راه‌اندازی این پردیس‌های دانشگاهی حالا مخالفانی هم دارد. جواد هروی، نماینده کمیسیون آموزش مجلس نهم یکی از همین منتقدان پردیس‌های دانشگاهی است؛ او می‌گوید: «فعالیت کنونی پردیس‌های بین‌المللی با آنچه در اساسنامه این دانشگاه‌ها آمده است متفاوت است. تأسیس واحدهای پردیس‌های دانشگاهی با هدف در‌آمدزایی برای دانشگاه‌ها و جذب دانشجوی خارجی به این مراکز بود. آنچه تحقق نیافت حضور دانشجوی خارجی در این مراکز است. به گونه‌ای که در برخی از پردیس‌های بین‌المللی حتی یک دانشجوی خارجی هم وجود ندارد. در بازدید‌هایی که داشتیم شاهد وضعیت نامطلوب این مراکز بودیم. در این مراکز شهریه‌های بالا اخذ می‌شود و این منجر به تجارت و دلایل اقتصادی شده است.»
موضوعی که البته برخی از رؤسای دانشگاه‌ها هم به آن اشاره می‌کنند. دکتر نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در این باره می‌گوید: «در این سال‌ها اصل و اساس پردیس‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. ما هم قبول داریم که برخی از پردیس‌های پولی کیفیت لازم را ندارند. سطح علمی در برخی از پردیس‌ها بسیار پایین است و دانشگاه‌ها هم نظارتی بر پردیس‌ها ندارند. همچنین یکی از هدف‌های جدی پردیس‌ها گرفتن دانشجوی بین‌المللی بود اما زبان آموزش دانشگاه‌ها فارسی است و رسماً دانشجوی خارجی وارد این دانشگاه نمی‌شود. البته با محدودیت‌هایی که دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته در جذب دانشجوی خارجی داشتند نمی‌توانستند دانشجوی خارجی پذیرش کنند.»او می‌گوید: «حالا وزارت علوم به این نتیجه رسیده اختیارات را به دانشگاه‌ها واگذار کند تا آنها نظارت جدی تری روی پردیس‌ها داشته باشند. وزارت علوم زمان زیادی است که موضوع اصلاح ساختار پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها را مدنظر دارد اما به دلیل وجود نظرات مختلف هنوز به جمع‌بندی کامل در این زمینه نرسیده است. برخی از دانشگاه‌ها خودشان قبل از اینکه وزارت علوم وارد عمل شود استانداردهای علمی‌شان را به روز می‌کردند اما برخی دیگر نتوانستند.»

به گفته وی نحوه پذیرش، شهریه، صدور مدارک و روند آموزشی پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها تغییر پیدا می‌کند.
بررسی وضعیت شهریه پردیس‌های دانشگاهی از سوی مسئولان وزارت علوم هم از دیگر اقدامات این وزارتخانه است. گزارش میدانی نشان می‌دهد که شهریه هر دانشگاه در دوره کارشناسی‌ارشد و دکترا متفاوت است. متوسط شهریه رشته‌های کارشناسی‌ در دانشگاه های، شهید بهشتی، صنعتی شریف و امیر کبیربین 50 تا 70 میلیون تومان در نوسان است و در دوره کارشناسی ارشد از 25 تا 35 میلیون تومان و دوره دکترا نیز 50 تا 70 میلیون تومان است.

 منتقدان دانشگاه‌های پولی می‌گویند که دوره‌های بین‌الملل دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان خارجی راه‌اندازی شد و اکنون به بهانه جلوگیری از خروج دانشجویان ایرانی و تحصیل در دانشگاه‌های خارج به محلی برای درآمدزایی دانشگاه‌های مادر این واحدها تبدیل شده‌ است. دکتر «سید احمد معتمدی» رئیس دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: «دوره‌هایی که ما برگزار می‌کنیم به هیچ عنوان گران نیست. مسئولان دانشگاه امیرکبیر بیشتر از سرانه هر دانشجو هزینه می‌کنند. بهترین استادان را به پردیس‌ها می‌فرستیم چون معتقدیم نباید با آبروی دانشگاه بازی کرد. به نظر می‌رسد دوستان در وزارت علوم باید جلوی دانشگاه‌هایی را که سطح علمی پایین دارند و دوره‌های بی‌کیفیت برگزار می‌کنند، بگیرند. این موضوع را خودم بارها در جلسات مختلف به وزیر هم گفته‌ام که برخی از دانشگاه‌ها، دانشگاه نیستند بلکه مؤسسه علمی هستند. مسئولان باید این گونه دانشگاه‌ها را منحل کنند نه اینکه جلوی فعالیت پردیس‌ها را بگیرند یا اختیارات ما را در پردیس‌ها کمتر کنند.»ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: