کد خبر: ۱۱۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۵ - 2016June 30
شفا آنلاین>اجتماعی>یک متخصص روانشناسی جای خالی سلامت معنوی را در تمامی جوامع محسوس دانست و گفت: اندیشمندان به این نتیجه رسیده اند که باید به ارتقای جایگاه سلامت معنوی بپردازند و به این موضوع مهم توجه جدی تر صورت گیرد.
به گزارش شفا آنلاین،حسن علی میرزابیگی اظهار کرد: انسان ها علیرغم سلامت جسمی و روحی، سردرگم و مبهوت هستند و این موضوع نشان دهنده نیاز مبرم آنان به مقوله سلامت معنوی است.
وی افزود: هرچند برخی افراد به اوج مادیات و لذایذ مادی دست می یابند، اما همچنان کمبودهایی را احساس می کنند و دچار سردرگمی هستند.
میرزابیگی با اشاره به این که سلامت و تندرستی انسان ها براساس سه شاخص جسمی، روحی و اجتماعی مورد ارزیابی قرار می گیرد، اظهار کرد: اما اندیشمندان به این نتیجه رسیده اند که برای حفظ سلامتی باید شاخصه دیگری در نظر گرفته شود که آن سلامت معنوی است و این موضوع باید در کنار سایر شاخصه ها باشد.
این متخصص روانشناسی، زیر مجموعه های سلامت معنوی را شامل مواردی همچون تفکر مثبت، اعتماد به نفس، مال مردم نخوردن و غیبت نکردن دانست گفت: این موضوعات در مجموع سلامت معنوی را تشکیل می دهند.

** توصیه ادیان الهی به سلامت معنوی
وی با اشاره به توصیه ادیان الهی به سلامت معنوی گفت: سلامت معنوی در همه ادیان الهی به خصوص دین مبین اسلام تاکید شده است و باید از این توصیه ها نهایت بهره را برد.
این متخصص روان شناسی، ایثار و قدرشناسی را از ویژگی های سلامت معنوی اعلام کرد و گفت: این قبیل موضوعات برگرفته از قرآن کریم است و باید انها را در یک قالب منسجم و علمی ارائه کرد.
وی بر لزوم ضابطه مند شدن پرداختن به تعالیم و دستورات دین مبین اسلام در این زمینه تاکید کرد و گفت: این موضوعات در راستای حفظ سلامتی و تندرستی مردم است اما از لحاظ علمی کمتر مورد کنکاش قرار گرفته است.
میرزابیگی افزود: حکمای ایرانی و اسلامی توجه زیادی به این موضوع داشته اند و این موارد باید با بهره گیری از توان صاحب نظران و دانشگاهیان به روز شود تا در جامعه نهادینه شود.
وی به فعالیت کشورهای غیراسلامی در این زمینه اشاره کرد و گفت: کشورهای غیر اسلامی جلودار این موضوع شده اند. برخی از کشورهای اروپایی فعالیت های خوبی در زمینه سلامت معنوی انجام داده اند و در حال تبدیل شدن به سردمداران سلامت معنوی هستند.
میرزابیگی تاکید کرد: صاحب نظران و دانشگاهیان باید به صورت جدی تر وارد این عرصه شوند و تعالیم دینی را به صورت علمی به جهانیان معرفی کنند تا بشریت بتواند از معضلات جان سالم به در ببرد و به سرمنزل مقصود برسد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: