کد خبر: ۱۱۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۹ تير ۱۳۹۵ - 2016June 29
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشمندان موفق شده اند تا نوع جدیدی از روکش پلاستیکی تولید کنند که با اعمال آن بر روی بطری های مواد شوینده و بهداشتی مانند شامپو، این مواد به راحتی بر روی بدنه بطری خواهند لغزید و می توان تا آخرین قطره محتویات بطری را به کمک آنها به سادگی مصرف کرد.

به گزارش شفا آنلاین،یکی از فعالیت هایی که بسیاری از ما در طول روز با آن دست به گریبان هستیم را می توان خالی کردن بطری های حاوی مواد شوینده غلیظی همانند شامپو دانست، در ابتدای امر در هنگامی که بطری تقریبا پر است مشکلی برای خارج سازی محتویات آن حس نخواهیم کرد ولی هنگامی که تقریبا به بخش انتهایی مواد موجود در بطری می رسیم دردسرها آغاز می شود و خارج کردن مواد یاد شده از بطری برای ما بسیار دشوار خواهد بود.

دانشمندان برای ایجاد یک ساختار ارزان و دوست دار محیط زیست به سراغ الهام گیری از برگه های شناور نیلوفر آبی رفتند و لایه ای را تولید کردند که می تواند یک سطح بسیار نازک از هوا را بین ماده داخل بطری و بدنه بطری ایجاد کند و به این ترتیب مواد یاد شده به سادگی بر روی سطح بدنه لغزیده و از آن خارج گردند.

حال دو متخصص فعال در دانشگاه اوهایو در ایالات متحده آمریکا که بهارات بوشان و فیلیپ اس براون نام دارند توانسته اند تا راهکاری منحصر به فرد برای رفع این مشکل ارائه کنند. این راهکار در حقیقت ساخت یک لایه پوششی است که موجب می شود مواد یاد شده به راحتی بر روی سطح بدنه بطری سر بخورند.

البته ساخت لایه های تسهیل کننده حرکت مواد داخل بطری ها امر جدیدی نیست و چنین چیزی را در زمینه مواد غذایی مانند سس شاهد بوده ایم. با این وجود براون درباره مقایسه این پروژه و مواردی که پیش از این انجام شده اند می گوید:«ساخت لایه ای که بتواند سس قرمز را از بطری خارج کند در مقایسه با فرایند مورد نیاز برای خارج کردن صابون از بطری بسیار پیش پا افتاده است.لایه پوششی ما به صورت کلی همه نوع مایعات را دفع می کند ولی دفع مواد شوینده ای مانند شامپو و صابون مایع دشوار ترین کاری بود که ما با آن درگیر بودیم.»

کلید انجام این کار را می توان فعالیت بر روی کاهش کشش سطحی دانست. در موادی مانند سس قرمز، حجم بالایی از آب وجود دارد که موجب می شود این مواد از داخل به یکدیگر متصل باشند و پتانسیل بیشتری برای چسبیدن به یکدیگر داشته باشند. با این وجود موادی مانند شامپو و صابون دارای کشش سطحی بسیار اندکی هستند که موجب می شود به راحتی به بدنه پلاستیکی بطری ها گیر کند.

دانشمندان برای ایجاد یک ساختار ارزان و دوست دار محیط زیست به سراغ الهام گیری از برگه های شناور نیلوفر آبی رفتند و لایه ای را تولید کردند که می تواند یک سطح بسیار نازک از هوا را بین ماده داخل بطری و بدنه بطری ایجاد کند و به این ترتیب مواد یاد شده به سادگی بر روی سطح بدنه لغزیده و از آن خارج گردند. gizmodo

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: