کد خبر: ۱۱۲۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۵ - 2016June 21
شفا آنلاین>اجتماعی>«کیف نجات» حاوی وسایل ضروری، موردنیاز و قابل حمل برای مواقع اضطراری است که باید نسبت به تعداد، سن و وضعیت سلامت افراد خانواده تهیه و نگهداری شوند.
به گزارش شفا آنلاین، ایجاد و ارتقای آمادگی در جامعه برای رویارویی با حوادث و سوانح باعث می‌شود علاوه بر کاهش خسارات جانی و مالی هنگام وقوع بحران، وضعیت اضطرار هرچه سریع‌تر به حالت عادی باز گردد.

یکی از راههای کسب آمادگی در برابر حوادث، مجهز بودن شهروندان به اقلام مورد نیاز در ساعات اولیه پس از وقوع حادثه است. براساس شدت و وسعت حادثه، تا رسیدن نیروهای امدادی می‌توان از این تجهیزات برای حفظ حیات و سلامتی خود و خانواده خود استفاده کرد.

معرفی محتوای داخل کیف

این کیف حاوی وسایل ضروری، موردنیاز و قابل حمل برای مواقع اضطراری است که باید نسبت به تعداد، سن و وضعیت سلامت افراد خانواده تهیه و نگهداری شوند. در صورت نیاز می‌توان لوازم را در دو کیف قرار داد تا به راحتی قابل حمل بوده و گنجایش نگهداری همه لوازم را داشته باشد.

اقلام کمک‌های اولیه

قرص تب‌بر و سرماخوردگی، داروهای ضروری بیماران قلبی، دیابتی یا بیماریهای خاص (مانند آسم)، قرص‌های مسکن مانند آسپرین، پودر ORS، پماد سوختگی پای کودکان، بتادین، باند رولی، دستمال سه‌گوش و سنجاق‌قفلی، پنبه، باند‌کشی، قیچی، پنس، داروی نفخ و سوزش معده، داروی ضداسهال و ضدتهوع، دستکش لاتکس، دستمال مرطوب، صابون، لوسیون شست‌وشوی چشم

مواد خوراکی و آب آشامیدنی

به گزارش هلال احمر، خوراکی‌های مغذی و با ماندگاری بالا (مانند خرما، کشمش و خشکبار)، بیسکویت، غذاهای کنسروشده مغذی مانند کنسرو ماهی و مرغ (کنسروها به دلیل وزن زیاد و نیازمندی به جوشاندن پیش از مصرف می‌توانند با موارد خوراکی ساده‌تر تعویض شوند) و آب آشامیدنی (حداقل ١,٥ لیتر برای هر نفر).

نمونه‌ای از لوازم جعبه کمک‌های اولیه

رادیو ترانزیستوری، چراغ‌قوه با باتری اضافی، کبریت، شمع، طناب، در بازکن، چاقو چندکاره، کیسه‌های پلاستیکی دسته‌دار برای حمل ابزار، انبردست، کاغذ و خودکار، نخ و سوزن، ناخن‌گیر، الکل جامد، آچار، بیلچه، سوت، بشقاب، لیوان و قاشق پلاستیکی، نوارچسب، نقشه شهر و راهنمای تخلیه اضطراری (در صورت وجود).

برخی ابزار مورد نیاز در کیف نجات/ پوشاک و لوازم بهداشتی و ملزومات خواب

پتوی سفری سبک یا کیسه خواب و پلاستیک‌های محکم به‌عنوان زیرانداز (پیشنهاد می‌شود در فصول سرد به‌ازای هر یک از افراد خانواده یک دست لباس گرم، یک جفت کفش محکم و راحت و لوازم شخصی مانند لباس زیر نیز در کیف دیگری جاسازی شود.)

لوازم بهداشتی مانند دستمال کاغذی رولی، صابون مایع، شوینده مایع، لوازم بهداشتی بانوان، کیسه فریزر، کیسه زباله کلفت به‌عنوان سطل آشغال، قرص کلر و...
تهیه ملزومات مورد نیاز برای افراد خاص ( نوزادان، بیماران، سالمندان و افراد معلول)

شیرخشک و شیشه‌شیر، پستانک، پوشک بچه و داروهای خاص نوزادان، یک عروسک مورد علاقه کودکان، وسیله‌ای برای به دوش کشیدن و حمل سالمندان و افراد معلول، لنز، عینک، دندان مصنوعی و سمعک و باتری آن.

ویژگی‌های کیف نجات

اقلام خوراکی و دارویی داخل کیف به صورت مرتب بررسی و قبل از پایان مهلت مصرف (تاریخ انقضا)، تعویض شوند. بهتر است به جای تهیه نسخه اضافه از موارد ذکر شده، اقلام موجود در منزل به کیف نجات انتقال یافته و از همان‌جا مورد مصرف قرار گیرند تا به‌روزرسانی و نگهداری آنها هزینه اضافی برای خانواده به شمار نرود.

همچنین وزن کیف در حدی باشد که توسط تمامی افراد بالای 10 سال خانواده قابل حمل باشد و از محل قرارگیری آن، تمامی افراد خانواده مطلع بوده و همچنین احتمال زیر آوار ماندن آن کمتر از دیگر نقاط باشد.
برچسب ها: جامعه ، حوادث ، بحران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: