کد خبر: ۱۱۲۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 18
شفا آنلاین>سلامت>با توجه به اینکه افزایش سن با گسترش دایره لغات در ارتباط است و افراد در سن بالاتر دامنه لغات شان وسیع تر می شود اما متاسفانه با شروع بروز و علائم بیماری آلزایمر درک شفاهی زبان،حافظه ناآشکارو... در به تدریج تغییر می کند.

به گزارش شفا آنلاین،زوال عقل،آلزایمر یا دمانس تعاریف مختلفی از کاهش علمکرد حافظه به شمار می رود.با ورود به دهه ششم زندگی افراد زیادی در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند.با توجه به اینکه آلزایمر بیماری عصرجدید محسوب می شود مشکلات عدیده ای را به جامعه سالمندی تحمیل می کند.
مولفه توانایی یا گنجایش حافظه با افزایش سن در افراد کاهش پیدا می کند.این کاهش به خصوص در حافظه فعال مانند حفظ کردن یک شماره تلفن بسیار ملموس و قابل مشاهده است.اما در بیماری آلزایمر حافظه رویدادی که مربوط به خاطرات فرد است کمتر دچار آسیب می شود.

زبان مولفه دیگری است که از نگاه محققان در سالمندی با شروع بیماری آلزایمر افراد را با مشکلات رو به رو می کند.ناتوانی در بازشناسی کلمات و از فراموش کردن واژه ها در دوره سالمندی با شروع بیماری آلزایمر دیده می شود.

با توجه به اینکه افزایش سن با گسترش دایره لغات در ارتباط است و افراد در سن بالاتر دامنه لغات شان وسیع تر می شود اما متاسفانه با شروع بروز و علائم بیماری آلزایمر درک شفاهی زبان،حافظه ناآشکارو... در به تدریج تغییر می کند.

محققان و دانشمندان عملکردهای اجرایی و شناختی را مسئول تنظیم و کنترل رفتار معرفی می کنند برخی از این کارکردها مانند برنامه ریزی،قضاوت،بازداری،حافظه،توجه،تصمیم گیری و مطالعات بیانگر این امر است که در میان عملکردهای اجرایی ،حافظه فعال،توانایی یادگیری و انعطاف پذیری شناختی در دوران سالمندی بیش از دیگر عملکردها ضعیف می شود.

در بیماری آلزایمر درسالمندی نقص در زمینه قضاوت و تصمیم گیری بیشتر مشاهده می شود.پردازش اطلاعات مولفه دیگری است که در تحقیقات اخیر مورد مطالعه قرار گرفته است.با افزایش سن مدت زمان انجام تکالیف افزایش پیدا می کند.همچنین افزایش سن تعداد مواردی که در حافظه فعال باید به سرعت در دسترس قرار گیرند را کاهش می دهد.به جهت تغییرات در سرعت پردازش باید انتظار داشت که سرعت خواندن با سن کندتر شود.

برخی محققان معتقدند؛افراد سالمند و آن دسته از افرادی که به لحاظ روانی پخته تر هستند از احساسات درونی خود آگاه هستند .اطلاع از هیجانات به سالمندان کمک می کند تا تعبیرهای هیجانی را از جنبه های عینی موقعیت ها به نحوی کارآمدتر از جوانان مورد تفکیک قرار دهند.در نتیجه راهبردهای مقابله کردن آنها معمولا به این صورت است که قبل از تصمیم گیری درباره یک اقدام باید مطمئن شوند تمایلات آنها کاملا درک شده است.

تحقیقات در زمینه مولفه های شناختی در بیماری الزایمر نشان می دهد،از نظر اجتماعی متغیرهایی که در دوران سالمندی مورد توجه هستند تاثیرات مثبت و منفی در افراد ایجاد می کنند.متغیرهایی مانند فوت همسالان،بازنشستگی،فوت همسر،گستردگی یا محدودیت شبکه اجتماعی حمایتگر متغیرهای درونی و بیرونی هستند که تاثیرات مثبت و منفی در سالمندان ایجاد می کند  و زمینه بروز آلزایمر را مهیا می کند.

لازم به ذکر است محققان در نتایج تحقیقات شان به این مهم دست یافتند که این تاثیرات برای هر فرد منحصر به فرد بوده و مبتنی بر شرایط شخصی فرد قابل بررسی است.آستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: