کد خبر: ۱۱۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 15
شفا آنلاین>اجتماعی> چه انتظارات کوچکی داشته باشید و چه آرزوهای بلندی را سر می‌پرورانید، هدف‌گذاری می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی و حرکت در زندگی‌تان یاری دهد.
 به گزارش شفا آنلاین،برخی از دستاوردها می‌توانند ثمره یک عمر باشند، برخی دیگر می‌توانند در یک دوره کوتاه‌مدت به دست آیند. هدف‌گذاری یک روند قدرتمند است زیرا موجب تجمیع نیروی ذهنی و جسمانی ما می‌شود و می‌تواند ما را در تحقق بخشیدن به رویاهایمان یاری کند. هدف‌گذاری با متمرکز شدن بر روی کارهایی که باید انجام دهیم و دقیق و شفاف شدن درباره آن‌ها صورت می‌گیرد باآنکه شروع یک پروژه می‌تواند کمی دلهره‌آور باشد اما شما با شروع یک پروژه، خواه غیرقابل‌دسترس یا مشخص و قابل‌دسترسی احساس خوب و ارزشمند بودن خواهید داشت

. راهکارهای زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند:
       1. هدف خود را مشخص کنید. از خودتان بپرسید که به‌واقع در زندگی‌تان چه می‌خواهید؟ جواب‌های این سوال همچون «می‌خواهم شاد باشم»، «می‌خواهم به دیگران کمک کنم» می‌تواند بسیار کلی باشد. توجه داشته باشید که می‌خواهید در 10، 15 یا 20 سال آینده به چه چیزی می‌خواهید دست پیدا کنید. یک هدف شغلی در زندگی، راه را برای کسب‌وکار شخصی شما باز خواهد کرد. هدف رسیدن به آمادگی بدنی، موجب رسیدن به وزن مناسب و هدف‌های شخصی، می‌تواند داشتن یک خانواده باشد. هدف‌گذاری طیف وسیعی را در برمی‌گیرد.

       2. تصویر بزرگ را به قطعات کوچک‌تر و اهداف مشخص‌تر تقسیم‌بندی کنید. متوجه بخش‌هایی از زندگی که می‌خواهید در آن‌ها تغییر یا رشد ایجاد کنید، باشید. این بخش‌ها می‌توانند شامل: حرفه، امور مالی، خانواده، تحصیلات یا سلامتی باشند. از خودتان سوالاتی درباره چیزهایی که دوست دارید به آن‌ها برسید و بخش‌های مختلفی که می‌خواهید در یک بازه زمانی 5 ساله به آن دسترسی داشته باشید، بپرسید. برای هدفِ «می‌خواهم اندام متناسبی داشته باشم»، شاید به اهداف کوچک‌تری همچون: «می‌خواهم تغذیه سالم‌تری داشته باشم.» یا می‌خواهم: «در یک دوی ماراتن شرکت کنم.»، دست پیدا کنید برای هدف «می‌خواهم کسب‌وکار شخصی خودم را داشته باشم»، اهداف کوچک‌تری همچون: «می‌خواهم درباره مدیریت یک کسب‌وکار دانش بیشتری کسب کنم» و «می‌خواهم یک کتاب‌فروشی مستقل را راه‌اندازی کنم.»، تعیین کنید.

       3. اهداف کوتاه‌مدت را مشخص کنید. اکنون که تقریباً می‌دانید می‌خواهید چه کاری انجام دهید، هدف‌های مشخص و محکمی را برای کار تعریف کنید. برای خود یک موعد مقرر در محدوده زمانی منطقی (اهداف کوتاه‌مدت خود را برای بیشتر از یک سال تعیین نکنید) مشخص کنید. نوشتن اهداف موجب می‌شود نتوانید آن‌ها را نادیده بگیرید و در نتیجه برای آن‌ها ارزش بیشتری قائل شوید. برای رسیدن به تناسب اندام، اولین هدف شما می‌تواند خوردن سبزی‌ها و دویدن باشد. برای باز کردن کسب‌وکار شخصی و راه‌اندازی یک کتاب‌فروشی، اهداف شما می‌تواند رفتن به یک کلاس دفترداری و پیدا کردن محل مناسب برای کتاب‌فروشی باشد.

       4. کوچک‌تر کردن گام‌ها می‌تواند شما را به سوی اهداف بزرگ‌تری در زندگی راهنمایی کند. در گام اول شما احتیاج دارید بدانید چرا این هدف را برای خودتان انتخاب کرده‌اید و این‌که این هدف چه کاری برای شما انجام خواهد داد. از خود سوال‌های درستی در این باب بپرسید: «آیا ارزشش را دارد؟»، «آیا در حال حاضر انجام آن با نیازهای من تناسب دارد؟». درحالی‌که شرکت در یک ورزش جدید در 6 ماه آینده، می‌تواند یک هدف کوتاه‌مدت باشد، از خودتان بپرسید آیا این هدف شما را به هدف بزرگ‌تر که دویدن در یک دوی ماراتن است، نزدیک‌تر می‌کند یا خیر. اگر جواب شما منفی است، تغییراتی را در اهداف کوتاه‌مدت خود اعمال کنید، تغییراتی که می‌تواند شما را به اهداف بلندمدتتان نزدیک کند.

       5. به‌طور منظم اهداف خود را تنظیم کنید. شاید شما خودتان را در مسیر اهداف بلندمدتتان می‌بینید، اما اهداف کوتاه‌مدتتان به بازنگری احتیاج داشته باشد. آیا این اهداف را مطابق با زمان‌بندی خود انجام می‌دهید؟ آیا این مسائل همچنان برای دنبال کردن اهداف بلندمدت‌تر ضروری هستند. انعطاف‌پذیری لازم برای رسیدن و تنظیم اهدافتان را داشته باشید. شاید شما توانسته باشید به هدف کوتاه‌مدت، دویدن‌های 5 کیلومتری برای رسیدن به تناسب اندام دست پیدا کنید، بنابراین اکنون بد نیست هدف خود را از 5 کیلومتر به 10 کیلومتر تغییر دهید. در قدم بعدی می‌توانید، نیمی از مسیر ماراتن و بعدازآن کل مسیر ماراتن را بدوید. پس از شرکت در کلاس‌های دفترداری و یافتن مکان جدید برای راه انداختن کتاب‌فروشی، شاید لازم باشد اهداف جدیدی همچون نحوه گرفتن یک وام کسب‌وکار برای گرفتن دفتر و اقدام برای گرفتن جواز کسب‌وکار از طریق مقامات محلی را تعیین کنید. بعدازآن می‌توانید به فکر خرید یا اجاره فضایی باشید که بتوانید کتاب‌ها را در آن به فروش برسانید، کارمندان را استخدام و درهای فروشگاهتان را بازکنیدسپید .Wikihow
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: