کد خبر: ۱۱۲۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 15
شفا آنلاین>اجتماعی>نظرسنجی از کارشناسان محیط‌زیست نشان می‌دهد اغلب آنان فکر می‌کنند قوانین آلودگی هوای اتحادیه اروپا به نفع بریتانیا است.
  به گزارش شفا آنلاین،  بر اساس نظرسنجی جدید از کارشناسان محیط‌زیست اگر مردم بریتانیا به همه‌پرسی ترک اتحادیه اروپا معروف به برکسیت (Brexit) رای دهند بحران آلودگی هوا در این کشور حادتر خواهد شد.

       سطح آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای بریتانیا بیش از سطح مجاز اتحادیه اروپا است و هرچند سالانه 40 هزار نفر در این کشور قربانی مرگ‌های زودهنگام براثر آلودگی هوا می‌شوند، نخست‌وزیر بریتانیا اکنون در بروکسل علیه محدودیت‌ها برای کاهش سطح آلودگی هوا سرگرم مذاکره است.

موسسه مدیریت و ارزیابی محیط‌زیست نظرسنجی از اعضای خود شامل کارشناسان در خدمت نهادهای دولتی مانند آژانس محیط‌زیست، مقامات محلی و صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ، انجام داده و درنهایت اعلام کرده است بیش از نیمی از این کارشناسان معتقدند قوانین آلودگی هوای اتحادیه اروپا برای تکمیل قوانین داخلی لازم‌اند و یک‌سوم دیگر هم گفته‌اند که قوانین اتحادیه اروپا مفید هستند.

       در این نظرسنجی که نزدیک به 1200 کارشناس در آن شرکت کرده‌اند، 48 درصد معتقد بوده‌اند استانداردهای کیفیت هوای بریتانیا در صورت ترک اتحادیه اروپا بدتر خواهند شد. تنها 4 درصد گفته‌اند ترک اتحادیه اروپا هوای شهرهای بریتانیا را بهتر خواهد کرد و 42 درصد نیز فکر می‌کنند با ترک اتحادیه اروپا وضعیت هوای شهرهای بریتانیا تغییری نخواهند کرد.

       برخی البته با این نظر کارشناسان همراه نیستند، ازجمله بوریس جانسون در کمپینی در حمایت از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مدعی شده است حضور در اتحادیه اروپا شرایط را برای کاهش آلودگی هوا در این کشور دشوارتر خواهد کرد.

       وی در مناظره‌ای که در شبکه آی‌تی‌وی درباره همین موضوع برگزار شده بود، گفت: «بگذارید مثال روشنی برایتان بگویم که چطور اتحادیه اروپا ما و میلیون‌ها نفر از مردم ما را که قربانی آلودگی هوا هستند به زیر می‌کشد. با نگاهی به جنجال اینکه خودروهای فولکس‌واگن‌ هوا را آلوده می‌کنند، به‌راحتی می‌بینیم که این ماجرا در واقع تبانی بین بوروکرات‌های بروکسل، لابی‌گران با حقوق‌ بالا و صنایع خودروسازی بوده است.

       واقعیت آن است که میلیون‌ها نفر از مردم ما به بهانه‌های واهی خودروهای دیزلی خریدند و توان ما برای بهترکردن وضعیت هوایمان به‌کلی افت کرد.»

       گاردین در ماه مارس فاش کرد که جانسون در زمانی که مسئولیت شهرداری لندن را بر عهده داشت برگزارشی مبنی بر آلودگی زنگ‌زدگی در مدارس به‌خصوص در مناطق محروم سرپوش گذاشته بود. وزیران بریتانیا یک دادگاه را در سال 2015 که آنها را مجبور به کاهش سطح آلودگی هوا کرده بود باختند، اما تصور می‌شود قوانین جدید بریتانیا برای یک عملکرد درست داخلی همچنان ناکافی باشد.

       رئیس قبلی هیئت‌مدیره آژانس محیط‌زیست، بارونس یانگ، حامی دیدگاه‌های موسسه مدیریت و ارزیابی محیط‌زیست است و می‌گوید: «ما می‌دانیم اگر موضوع کیفیت هوا را بر عهده دولت‌های کشورها بگذاریم چه اتفاقی می‌افتد. به زبان ساده سر ماجرا را زیر آب می‌کنند، مثل همان کاری که الان دولت بریتانیا می‌کند، بحث و چانه‌زنی برای محدودیت‌های هرچه کمتر.»

       به نظر وی، «هوا مرز نمی‌شناسد، به همین دلیل باید همه با هم عمل کنیم. عجیب نیست که اعضای موسسه مدیریت و ارزیابی محیط‌زیست (آی‌ای‌ام‌آ) از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وحشت دارند. آن‌ها خوب می‌دانند که این نوعی قمار است. قماری بر سر سلامت ما و سلامت فرزندانمان. ما باید بایستیم و برای ایده‌های هوای پاک‌تر مبارزه کنیم.

       مارتین باکستر، رئیس مشاوران سیاست‌گذاری موسسه نیز عقیده دارد، «موضوع محیط‌زیست و پایداری مشاغل ازجمله بخش‌هایی است که بریتانیا از عضویت در اتحادیه اروپا سود می‌برد. ماندن در این اتحادیه علاوه بر محیط‌زیست و پایداری مشاغل برای کسب‌وکار در بریتانیا هم مفید است. اکثریت بزرگی باور دارند که رویکردهای سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا در کاهش سطح آلاینده‌های هوا تکمیل‌کننده سیاست‌های داخلی دراین‌باره است. انجام اقدامات در داخل اتحادیه دورنمای سیاست‌هایی را فراهم می‌آورد که ثبات بیشتری دارند و درنتیجه به‌طور بالقوه در میان‌مدت و درازمدت کارآمدتر هستند. تصمیم بر سر ماندن یا ترک اتحادیه اروپا از سوی بریتانیا، تصمیمی بسیار حساس است.»

       آلودگی هوا از سوی کمیته‌ای با شرکت نمایندگان هردو حزب در پارلمان، از فوریت‌های سلامت عمومی خوانده شده است. گزارشی که 2 کالج سلطنتی بریتانیا منتشر کرده‌اند حاکی از آن است که این پدیده سالانه حدود 20 میلیارد پوند خسارت به بار می‌آورد.

       هفته گذشته سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی هشدار داد که آلودگی هوا در سراسر دنیا دارد به‌صورت مشکلی هولناک درمی‌آید و اگر فوراً قدم‌هایی برای چاره این مشکل برداشته نشود، در دهه‌های آینده وضعیت بسیار بدتر از وضعیت فعلی خواهد شد. به گزارش این سازمان، آلودگی هوای حاصل از صنایع، کشاورزی و حمل‌ونقل در 4 دهه آینده سالانه سبب 9 میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان خواهد شد و در همین مدت هزینه‌ای بالغ بر 6/2 تریلیارد دلار به بار خواهد آورد.

       سیمون آپتون، مدیر بخش محیط‌زیست این سازمان می‌گوید: «تعداد قربانیان آلودگی هوا در حال حاضر دهشتناک است و امکان آن وجود دارد که در دهه‌های پیش‌رو بحران بسیار حاد شود. برخی هزینه‌های هنگفت اقتصادی هنوز بر دوش ما نیفتاده است و ما باید از ایجاد این هزینه‌ها جلوگیری کنیم.»

       هند و چین بیش از سایر کشورها در معرض آسیب هستند، ولی بحران آلودگی در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه که رشد اقتصادی مردم را از فقر بیرون می‌آورد اما قوانین مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای با این رشد هماهنگ نشده‌اند، در حال افزایش است. در کشورهای توسعه‌یافته به نظر مشکل حالت ثابتی پیدا کرده است، هرچند هنوز تعداد زیادی هستند که به دلیل آلودگی هوا در این کشورها بیمار می‌شوند.

       اگر وضع به همین منوال پیش برود، تا سال 2060 در هر 4 یا 5 ثانیه یک نفر براثر مرگ زودهنگام از دنیا می‌رود. Guardian
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: