کد خبر: ۱۱۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 13
شفا آنلاین>اجتماعی>مجازات حبس و جریمه در انتظار عامل آتش افروزی در جنگل‌ «پاسارگاد» با گذشت کمتر از یک‌ماه از اعلام رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور مبنی بر اختصاص دو فروند هواپیمای نیروهای مسلح برای اطفای حریق در جنگل‌ها، اما انتقادها به حضورنیافتن بموقع بالگردها و هواپیماهای اطفای حریق در جریان آتش سوزی سه روزه جنگل های پاسارگاد از سوی برخی مسئولان متولی محیط زیست و منابع طبیعی و نمایندگان مجلس همچنان ادامه دارد.
به گزارش شفا آنلاین،در پی آتش افروزی و سهل انگاری یکی از اهالی منطقه در خاموش کردن بموقع آتش، صدها هکتار از جنگل‌های پاسارگاد به مدت سه روز در آتش سوخت و به تلی از خاکستر تبدیل شد.

صدها جوجه پرنده که توان پرواز نداشتند، ده‌ها لاک پشت و خارپشت و خرگوش و انواع جوندگان جزغاله شده و خرس‌های تنگه خرسی برای همیشه زیستگاه‌شان را از دست دادند تا تاوان یک لحظه غفلت مردمی را بدهند که با آتش افروزی‌های سهوی و عمدی شان موجب شدند در ده سال گذشته بیش از 160 هزار هکتار از جنگل‌های کشور در آتش نابود شود.

پاسارگاد، پارک ملی بمو شیراز، کوهدشت لرستان و دره ارغوان ایلام درست به همین دلیل در واپسین روزهای هفته گذشته همزمان در آتش سوختند اما بالگردها در پاسارگاد وقتی آمدند که دیگر کمتر چیزی برای سوختن باقی مانده بود تا این بار حتی صدای رئیس سازمان جنگل‌ها هم به علامت اعتراض بلند شود.

با این حال قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور  از شناسایی عامل آتش سوزی جنگل‌های پاسارگاد خبر داده و می‌گوید: این فرد شناسایی و به محاکم قضایی معرفی شده است. حتی اگر آتش سوزی سهوی هم باشد متخلف بعد از رسیدگی‌های قضایی موظف به پرداخت خسارت مناطق آسیب دیده و پرداخت جریمه و مجازات حبس از شش ماه تا دو سال می‌شود.

این مقام همچنین خاطرنشان کرد: 4 فروند بالگرد ارتش، نیروی انتظامی و هلال احمر برای امداد‌رسانی به پاسارگاد آمد ولی روز چهارشنبه چون وسعت حریق کم بود ما درخواست بالگرد نکردیم که بعداً حریق به دلیل گرمای هوا گسترش یافت و صعب العبور بودن منطقه و پراکندگی آتش سوزی باعث شد تا آتش سوزی طولانی شود که از روز پنجشنبه بالگردها آمده بودند و یک فروند هواپیمای ارتش هم که توان حمل 40 تن آب در مخزن را داشت روز جمعه چهار بار  روی جنگل‌های در حال سوختن پرواز و اقدام به آب پاشی منطقه کرد. به گفته او بیش از 1000 هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی پاسارگاد در این حریق از بین رفته است.


اما نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در آتش سوزی جنگل‌های پاسارگاد بالگرد هلال احمر مانند همیشه نقش مهمی ایفا کرد ولی متأسفانه با وجود تفاهمنامه بین سازمان جنگل‌ها، وزارت دفاع و وزارت کشور برای همکاری، وزارت دفاع در این گونه حوادث به تعهدات خود عمل نمی‌کند. به گفته او در سال گذشته بین این مجموعه‌ها قرارداد هشت میلیارد تومانی مصوب شده که همان سال چهار میلیارد تومان به وزارت دفاع برای اعزام بالگرد به مناطق پرداخت شد اما متأسفانه در آتش سوزی پاسارگاد  به تعهد خود عمل نکردند. او با اشاره به جلسه عصر پنجشنبه ستاد مدیریت بحران کشور در تهران افزود: در این جلسه مقرر شد وزارت دفاع دو بالگرد به منطقه اعزام کند اما در حالی که خبر از اعزام بالگرد به منطقه داده بودند اعلام شد این دو بالگرد زمین گیر هستند و اجازه پرواز ندارند. محمد مهدی برومندی گفت: وزارت دفاع متعهد شده که در ۱۴ نقطه کشور پایگاه هوایی برای این‌گونه حوادث ایجاد کند که انتظار می‌رود این موضوع هرچه سریعتر پیگیری شود.


این نماینده همچنین می‌گوید: در کشوری مانند ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد یک وزارتخانه به نام وزارتخانه آب و جنگل‌ها وجود دارد به گونه‌ای که یک وزیر اداره جنگل‌ها را بر عهده دارد اما در کشور ما این امر در حد یک معاونت به نام سازمان جنگل‌هاست.در ترکیه یگانی با ۷۰ فروند بالگرد وظیفه اطفای حریق را بر عهده دارد اما در کشور ما این‌گونه نیست و باید برای اطفای حریق  جنگل ها  از ادارات دیگر بالگرد تهیه کنیم.

در همین حال 70 گروه بسیج دانشجویی استان فارس نیز در نامه‌ای به استاندار خواستار برخورد با مسببان و مسئولانی شدند که در حادثه آتش سوزی جنگل‌های پاسارگاد کوتاهی کردند تا حریق گسترش یابد.ایران
برچسب ها: مجازات ، حبس ، جریمه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: