کد خبر: ۱۱۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 03
شفا آنلاین>اجتماعی>محققان دریافته اند که دریچه های گرمابی نه تنها در اکوسیستم اقیانوس ها نقش اساسی دارند، بلکه در تثبیت وضعیت آب و هوا و حفظ سلامت این کره خاکی نیز نقش حیاتی دارند.دریچه های گرمابی 40سال قبل در اعماق اقیانوس ها، یعنی جایی که تصور می شد عاری از هرگونه فعالیت زمین شناختی و زیستی باشد، کشف شدند.

  به گزارش شفا آنلاین، دریچه های گرمابی در واقع منافذی هستند که جریان آب بسیار داغ از آن ها خارج می شود و پایه و اساس یک اجتماع زیستی بسیار غنی در تاریک ترین نقاط جهان محسوب می شوند.
محققان با بررسی اطلاعات به دست آمده در طول 40 سال گذشته و همچنین بررسی وضعیت و تاثیرات این دریچه های گرمابی دریافتند، در حدود 13 درصد از کل انرژی موجود در اعماق دریاها و اقیانوس ها توسط دریچه ها تامین می شود و مواد مغذی و معدنی از جمله متان، سولفید، هیدروژن و آهن که توسط این دریچه ها به آب اقیانوس وارد می شود، برای رشد پلانکتون ها در لایه های بالایی اقیانوس ها ضروری است.
موجودات زنده ای که در اطراف این دریچه ها تجمع می کنند، حدود 90 درصد از متان آزاد شده از آن ها را به مصرف می رسانند و مانع ورود این گاز به اتمسفر زمین می شوند. به عبارت دیگر این موجودات کوچک از طریق مصرف گاز متان، کره زمین را از نابودی نجات می دهند. میزان گاز متان موجود در کف اقیانوس بیش از مجموع گاز متان موجود در سوخت های فسیلی باقی مانده در کره زمین است و اگر این میزان گاز وارد اتمسفر شود، آینده ای برای زمین متصور نخواهد بود.
دریچه ها و محیط اطراف آن ها سرشار از سه عنصر بسیار ارزشمند مس، کبالت و طلا است و تا کنون طرح ها و ایده های متعددی برای ارسال روبات ها و استخراج این عناصر از کف اقیانوس ارایه شده است. اما با اصرار بر انجام این کار، چنانکه محققان گفته اند: باید بین فناوری های قابل عرضه و اکوسیستم هایی که هرگز آن ها را به چشم ندیده ایم، یکی را انتخاب کنیم.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Frontiers in Marine Science منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: