کد خبر: ۱۱۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 02
شفا آنلاین>اجتماعی>این روزها آنقدر تعداد افراد معلقه زیاد شده که باید در قسمت وضعیت تاهل فرم های شخصیتی علاوه بر گزینه های مجرد و متاهل ، گزینه معلقه را هم اضافه کرد.
به گزارش شفا آنلاین، زنان شکسته دلی که نه توانی برای ادامه زندگی دارند ونه می توانند پا روی دل بگذارند تا خود را از شرایط خفقان آوری که در آن غرق شده اند به نحوی نجات دهند.روزی به هزاران امید و آرزو قدم در خانه ای گذاشتند که چراغ آن خانه باشند، اما حالا هیچ کورسوی امیدی برای آنها نمانده است.

برخی از این زنان خود را با الفاظی همچون " نوکر بی اجر و مواجب" " مرده متحرک"  توصیف می کنند که بدون هیچ انگیزه ای ناچار به نفس کشیدن و ادامه دادن به زندگی هستند.

وقتی علت ماندن و ادامه دادن به این زندگی را از آنها میپرسیم اغلب این زنان به جمله معروف " با لباس سفید عروسی به خانه بخت می روم و با کفن سفید برمی گردم" اعتقاد دارند و برخی نیز به دلیل مهر مادر به فرزند از حق طبیعی خود ؛خوشبختی می گذرند. 

در گذشته وقتی از روانشناسان در مورد خطر جدی برای خانواده ها و معضل اجتماعی می پرسیدیم تقریبا همه آنها طلاق را عنوان می کردند اما اکنون مسئله زنان معلقه بسیار جدی تر جامعه را با خود درگیر کرده است.

زنان معلقه؛ زنانی که نه طلاق گرفتند نه می توانند به عنوان همسر ایفای نقش کنند. این زنان که تعداد آنها کم هم نیست از مشکلات زیادی درزندگی رنج می برند که به اعتقاد برخی روانشناسان علل عمده مشکلات آنها مسئله پیدا نکردن هویت است و این تنها مختص زنان نمی شود.

علی باجلان روانشناس و مشاور خانواده در خصوص افرادی که واژه معلقه برای آنها استفاده می شود، می گوید: تعداد زنان و مردانی که می توان برای آنها از این واژه استفاده کرد به اندازه ای است که باید درزمان پر کردن فرم مشخصات جمعیت شناسی بعد از نام ، نام پدر و تاریخ تولد در قسمت وضعیت تاهل یک گزینه تحت عنوان معلقه هم اضافه شود.

به کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود
باجلان در خصوص تعریف واژه معلقه از منظر روانشناسی گفت: ازنظر روانشناسان معلقه یعنی افرادی که دچار مشکل هویتی هستند که اغلب افراد در نوجوانی به دلیل فرآیندهای شناختی صورت گرفته در ذهنشان و آشنایی با مفاهیم جدید دچار تناقض شده و به حالت بلا تکلیفی و معلقه می رسد.

وی ضمن تاکید براینکه قرار گرفتن در وضعیت معلقه در سنین نوجوانی امری طبیعی است، عنوان کرد: نوجوان باید این دوره را طی کند تا هدف از زندگی و انگیزه خود را برای ادامه آن پیدا کند.

گرفتار شدن در گذر زمان
این روانشناس با بیان اینکه برخی افراد دروضعیت بحران هویت باقی می مانند، افزود: این افراد نمی توانند به یک جمع بندی از خود و دنیای اطراف برسند که این امربرخی آسیب ها را برای آنها در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه جامعه در دوره گذار از زندگی سنتی به مدرن قرار دارد، بیان کرد: در این دوره بسیاری از افراد نتوانستند خود را با شرایط وفق دهند بنابراین رفتارهایی نامتناسب با سن، ارزش ها و فرهنگ از آنها سر می زند.

متزلزل شدن هویت با ورود این مهمان ناخوانده به خانه ها 
باجلان با بیان اینکه زنان و مردان معلقه در دوره گذر گیر افتاده اند، اظهار داشت: شبکه های ماهواره ای هم در ایجاد تعارض بین سنت و فرهنگ جامعه ایرانی و فرهنگ و شیوه زندگی غربی موثر بوده که نبود ثبات هویتی نیز مزید بر علت شده و فرد را به سوی قرار گرفتن در شرایط معلقه سوق می دهد.

وی ادامه داد: عوامل دیگری نیز درمعلقه شدن فرد از جمله رفتارهمسر، سبک شخصیتی، باور وفرهنگ خانواده و جامعه تاتیر گذار است.

وقتی بر سر دوراهی رفتن یا ماندن قرار می گیرد
این مشاور خانواده در خصوص تاثیر معلقه شدن در زندگی مشترک می گوید: زن یا مرد معلقه  با قرار گرفتن بین سنت و مدرن بر سر دوراهی " با لباس سفید آمدم ، با کفن سفید هم می روم" و " یک بار بیشتر فرصت زندگی کردن ندارم، پس همه چیز را رها می کنم" قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: این 2 باور فرد را به چالش می کشد  و نمی تواند هیچ کدام را رها کند یا بپذیرد. اغلب این افراد به دلیل داشتن شخصیت متزلزل به خیانت روی می آورند .

آتش خیانت که به دامان این افراد می افتد
باجلان با بیان اینکه نداشتن زندگی مطلوب تنها یک بهانه است، گفت: فردی که ثبات هویت و شناخت از خود داشته باشد در چنین شرایطی یا زندگی را تغییر می دهد یا جدا می شود.

وی تاکید کرد: افرادی که مشکل هویتی دارند بعد از ازدواج نمی توانند در تصمیم گیری های خود تعادل داشته باشند یا "می سوزد و می سازد"  یا "خیانت" می کند.

با جلان ادامه داد: این افراد چون شناخت کافی از زندگی ندارند با ورود به زندگی جدیدهم دوباره با مشکل های قبل رو به رو می شوند.

بنابراین خودشناسی می تواند فرد را از غرق شدن در بحران هویتی نجات دهد تا بتواند در شرایط مختلف از جمله زندگی مشترک بهترین تصمیم ها را لحاظ کند.yjc
برچسب ها: طلاق ، روانشناس ، خیانت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نگین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
من نمونه یه زن معلقه ام. شوهرم ترکم کرده به هیچ دلیلی و رفته دنبال خوش گذرونی، اصلا نمیدونم کجاست. فقط پیغام داده تا مهریه ات رو نبخشی طلاقت نمیدم.
موندم چکار کنم؟ تاوان چه گناه نکرده ای رو دارم پس میدم. 8 ماهه خونه پدرمم. باز خدا رو شکر بعد از خدا خانوادم هستن. والا چکار میکردم؟ من حامی دارم اما خیلی ها ندارن.
خدایا خودت به داد مظلومان برس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: