کد خبر: ۱۱۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 02
شفا آنلاین>اجتماعی> به تازگی دانشمندان آمریکایی کشف کرده اند که بر خلاف باورهای عمومی، سبک زندگی پر مشغله می تواند افراد سالخورده را از نظر مغزی سالم تر و فعال تر نگاه دارد.

به گزارش شفا آنلاین،دانشمندان پس از انجام تحقیقاتی جامع و بسیار گسترده توانسته اند تا به نتایج بسیار مهمی در زمینه سبک زندگی مناسب برای چنین افرادی دست پیدا کنند. دکتر سارا فستینی به عنوان یکی از محققان فعال در مرکز میزبان این تحقیق در دالاس آمریکا در این باره می گوید: «ما در تحقیقات خود نشان داده ایم که مردمانی که سطح بالاتری از مشغله روزانه را از خود نشان می دهند، درک شناختی بهتری را خواهند داشت. این درک به خصوص در زمینه حافظه مربوط به مواردی که مغز به تازگی آنها را فراگرفته است عملکرد بهتری را از خود برجای می گذارد.»

افرادی که زندگی پر مشغله تری را در دوران سالخوردگی تجربه می کنند دارای عملکرد بهتر در مواردی مانند کارکرد حافظه، منطق، توانایی سخن گفتن و به یاد آوردن رخداد های خاص در گذشته (که با نام حافظه اپیدمیک شناخته می شود) را از خود بر جای می گذارند.

این تحقیقات بر روی یک جامعه آماری 330 نفره از افرادی که در بازه سنی بین 50 تا 89 سال قرار داشتند انجام پذیرفته است و نشان می دهد که فعالیت بیشتر در زمینه های مختلف کاری و اجتماعی می تواند به عنوان بهترین سبک زندگی برای افراد سالخورده و یا در آستانه سالخوردگی مطرح باشد.

دکتر فستینی در ادامه سخنان خود در این باره می گوید: «به نظر می رسد که سبک زندگی پر مشغله دارای مزایایی برای عملکرد روانی انسان است. البته تحقیقات ما هنوز برای تعیین این که آیا زندگی پر مشغله اجباری و سبک زندگی پر مشغله، اثری مشابه را بر روی مغز انسان دارند یا خیر نیاز به تحقیقاتی گسترده تر خواهیم داشت.»

به این ترتیب نتیجه گیری تحقیق این دانشمندان این بوده است که افرادی که زندگی پر مشغله تری را در دوران سالخوردگی تجربه می کنند دارای عملکرد بهتر در مواردی مانند کارکرد حافظه، منطق، توانایی سخن گفتن و به یاد آوردن رخداد های خاص در گذشته (که با نام حافظه اپیدمیک شناخته می شود) را از خود بر جای می گذارند. با این تفاسیر می توان گفت که زندگی ساکت و کاملا دور از هیاهو در دوران سالخوردگی تنها می تواند فرایند پیر شدن را در انسان ها را تسریع کند.سپید

 spring

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: