کد خبر: ۱۱۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 01
شفا آنلاین>اجتماعی>محمد درویش سخنرانی خود را بی‌مقدمه با سرزنش انسان‌ها به‌خاطر دوری از طبیعت شروع کرد. به اعتقادی وی، یکی از علل کمبود شادی در مردم، قطع شدن ارتباط آنها با طبیعت است.
به گزارش شفا آنلاین، وی گفت: «شهرسازی‌های بیشتر باعث شده است که ما از خاک و طبیعت و گیاهان و حیوانات دور شویم که این موضوع در تضاد با روحیات اصلی انسان‌ها است. در حال حاضر سازمان‌ها و نهادهای زیادی هستند که به مسئله حفظ محیط‌زیست توجه دارند و برای سلامت لایه اوزون، شوری و شیرینی آب‌های جهان و استحکام و استقامت خاک بسیار تلاش می‌کنند و با سیاست‌های غلط برخورد دارند. اما شاید آنها هم ندانند که محیط زیست پیش از همه اینها باعث می‌شود تا انسان‌ها پرخاشگری کمتر و لبخندهای عمیق‌تری داشته باشند. یکی از شاخص‌های سرزمین شاد که جدیداً در بین مباحث بین‌المللی مطرح می‌شود همین مسئله است.»

 این فعال محیط زیست با نشان دادن چند اسلاید از وجود محبت و زیبایی در بین حیوانات محیط زیست صحبت کرد و گفت: «همه موجودات حرمت دارند و ما نباید به بهانه اینکه اشرف مخلوقات هستیم این حرمت را بشکنیم. شاید اگر این تصاویر در کتاب‌های درسی کودکان قرار بگیرد، از میزان خشونت‌های وارد شده به حیوانات که گاه به گوش‌مان می‌خورد کمتر شود. شاید دیگر هموطن‌های ما در کنار لاشه‌های خونین حیوانات به دوربین با افتخار لبخند نزنند.» درویش از یکی از محیط‌بانان منطقه طبس یاد کرد که زمانی که می‌دید مادران کل‌ها، بزها، قوچ‌ها و میش‌های کوچک شکار شده‎اند، آنها را به خانه‌ می‌آورد و با کمک همسر خود از آنها نگهداری می‌کرد تا زمانی که به بلوغ برسند و بتوانند در طبیعت رها باشند. وی گفت: «اما متاسفانه تعداد این افراد بسیار کم است و تعداد شکارچیان به قدری افزایش داشته است که باعث شده پلنگ‌ها، قوچ‎ها، گوزن‌ها و باقی حیوانات ما در چندین دهه اخیر کاهش بسیار شدیدی داشته باشند. کشور ما 0/9 اندوخته‌های جانوری خود را نسبت به گذشته از دست داده است.» درویش راهکار را در آموزش به کودکان دانست و ادامه داد: «اگر بتوانیم علاقه و احترام به طبیعت را از کودکی در کودکان خود تقویت کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم هرکدام از آنها در بزرگسالی می‌توانند برای حفظ طبیعت و گیاهان و جانواران کوشا باشند.

یلدا، نام دختر شش ساله کوچکی است که به پدر شکارچی خود گفت دیگر با دستان خون‌آلود از شکار کبک یا حیوانات خانه نیاید وگرنه با او صحبت نمی‌کند. همین موضوع پدر را مجاب کرد تا در انظار عمومی تفنگ خود را بشکند. همین موضوع موجی را راه انداخت که در آن باقی شکارچیان نیز همین کار را تقلید ‌کردند. اما ما چقدر تلاش کرده‎ایم تا کودکانی مانند یلدا داشته باشیم زمانی که آنها را برای تماشای مراسم اعدام صبح از خواب بیدار می‌کنیم.» درویش همچنین از ارتباط بین شرایط سیاسی با محیط زیست گفت و عنوان کرد رودهای دجله و فرات که بخش جنوب‌غرب کشور را بسیار آباد می‌کنند در شرایط سیاسی کنونی آسیب بسیار دیده‌اند که نتیجه آن آسیب به خودمان است.

       آینده‌ای که در نهایت درویش توصیف کرد، آینده‌ای بود که مردم آن با شکار غریب هستند، دغدغه همه آب دادن به گیاهان است و جامعه خودش را نه بخشی جدا، بلکه عضوی کوچک از طبیعت می‌داند. به عقیده وی، تنها در این زمان است که پرخاشگری به حداقل می‌رسد و شادی در بین مردم جامعه افزایش پیدا می‌کند. چرا که کسی که نمی‌تواند مرگ یک حیوان یا گیاه را تاب بیاورد، نمی‌تواند باعث رنج دیگران هم بشود.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: