کد خبر: ۱۱۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 30
شفا آنلاین>اجتماعی>قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با بیان این که نظام آموزش عالی ما بسته تر از نظام اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور عمل می کند، هشدار داد: اگر آموزش عالی عملکرد بازتری پیدا نکند، دچار فرار مغزها خواهیم بود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر 'حسین سالار آملی' روز دوشنبه در مراسم روز بین الملل دانشگاه علم و صنعت ایران، افزایش هزینه تحقیقات، نبود رقابت های منطقه ای و جهانی، رعایت نکردن استانداردهای سطح بالا و قابل قبول، بروز بی نظمی و حاکمیت محورهای غیرواقعی و آسیب رسانی به سرمایه های اجتماعی، علمی و فرهنگی در دانشگاه ها را از دیگر آسیب های نظام بسته آموزش عالی ذکر کرد.
رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بین المللی شدن دانشگاه ها را یک ضرورت حتمی خواند و گفت: اگر دانشگاه های ما در دنیای آینده، در یک بده و بستان علمی بین المللی قرار نگیرند، حتما بازنده خواهند بود و ادامه حیات برای آنها میسر نخواهد شد.
وی تصریح کرد: جهانی شدن (globalization) یک واقعیت گریزناپذیر است که خوشمان بیاید یا نه، در خارج از ذهن و تحلیل ما وجود دارد و به این زودی، برگشت پذیر نیست و در ساختارهای جدید اداره کشورها در کنار دولت و مجلس محلی، گروه ها و سازمان های بین المللی و قوانین و مقررات آنها نیز نقش بازی می کنند و ما راهی به جز درک این قوانین نداریم.
سالار آملی با بیان اینکه مفهوم 'قدرت' در عصر جدید با گذشته تفاوت پیدا کرده است، تاکید کرد: درک صحیح از شرایط بین المللی و واقعیات اثرگذاری قوانین بین المللی بر رفتارهای داخلی، اهمیت بسیاری دارد.
وی در معرفی سرمایه های اصلی یک کشور که با مقوله جهانی شدن در ارتباط تنگاتنگ است، گفت: یکی از این سرمایه ها، سرمایه امنیتی است به این معنی که هر کشوری که بین المللی تر شود، امن تر خواهد بود و دومین مورد نیز سرمایه اجتماعی است زیرا این امر به افزایش تحمل دیگران منجر می شود.
قائم مقام وزیر علوم افزود: بین المللی شدن همچنین بر سرمایه فیزیکی و مالی کشورها تاثیر می گذارد که نمونه آن در کشور را طی ماه های اخیر شاهدیم از جمله آنها، می توان به توافق یک میلیون یورویی دانشگاه علامه طباطبایی برای انجام یک پروژه تحقیقاتی اشاره کرد که همه هزینه آن توسط اتحادیه اروپا پرداخت خواهد شد.
وی ادامه داد: طبق توافقات اخیر، دانشگاه ملایر نیز قرارداد تحقیقاتی یک میلیون یورویی با دانشگاه های خارجی منعقد کرده و در راستای همکاری های علمی بین المللی با کشور آلمان هم یک قرارداد دو میلیون دلاری در حوزه تحصیلات تکمیلی منعقد شده است که نیمی از آن را طرف ایرانی و نیمی را آلمان پرداخت خواهد کرد.
به گفته سالار آملی، دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 از محل جذب دانشجویان عراقی حدود 50 میلیارد ریال درآمد داشت.
وی سرمایه فرهنگی و سرمایه علمی را از دیگر حوزه های متاثر از فرآیند بین المللی شدن ذکر کرد و در عین حال یادآور شد: بین المللی شدن علاوه بر مزایا، آفت ها و چالش هایی نیز به همراه دارد که مهم ترین آن اثرگذاری در حیطه هویت ها و تغییر هویت های محلی و ملی است که باید برای مقابله با آن هوشیار بود.
سالارآملی وجود هژمونی (سلطه) در ارتباطات جهانی و برتری برخی کشورها در قدرت نرم از جمله در نوشتن و هدایت قوانین بین المللی را از دیگر چالش های جهانی شدن عنوان کرد.
رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در تشریح عوامل اساسی برای بین المللی شدن دانشگاه ها اظهار داشت: میزان تحقیقات مشترک بین المللی در مقایسه با تحقیقات داخلی، میزان جذب گرنت های بین المللی، نسبت شمار استادان خارجی شاغل به تدریس در دانشگاه ها نسبت به استادان داخلی، میزان انتشارات علمی مشترک و تعداد دانشجویان خارجی به دانشجویان داخلی، از مهم ترین عواملی است که در رتبه بندی های بین المللی شدن دانشگاه ها مورد توجه قرار می گیرد.
مراسم روز بین الملل دانشگاه علم و صنعت ایران با تجلیل از استادان برتر در حوزه های بین المللی ادامه یافت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: