کد خبر: ۱۱۰۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 30
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> اسفند ماه سال 92 بود که ماده واحده تسری بند (ب) ماده ‌۲۰ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران از سوی وزیر بهداشت به کارکنان ستاد مرکزی این وزارتخانه پیشنهاد و در شهریور سال 93 توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    با تصویب این ماده واحده، چند ماهی می‌شود که زمزمه اداره هیات امنایی ستاد مرکزی وزارت بهداشت به گوش می‌رسد. طرحی که به نظر می‌رسد اجرای آن با اما و اگرهای زیادی روبرو است، اما معاون بهداشت وزیر بهداشت آن را تمام شده می‌داند. علی‌اکبر سیاری که اجرای این طرح را با توجه به دست و پاگیر بودن مقررات مربوط به واحد اداری مالی، بهترین فرصت برای تسهیل اقدامات آینده وزارت بهداشت تلقی می‌کند، از طی مراحل اداری آن سخن می‌گوید و می‌افزاید: «هیات امنایی شدن وزارت بهداشت هیچ ارتباطی با قطع بودجه دولتی آن ندارد، بلکه این وضعیت تنها تغییراتی را در اجرای ضوابط و مقررات حوزه اداری و مالی این وزارتخانه ایجاد می‌کند و می‌تواند بازوی موثری برای وزارت بهداشت باشد.»


اهدافی در پشت‌پرده
       قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری اما حس خوبی نسبت به این طرح ندارد و معتقد است که مشخص نیست که چه اهدافی در پس این ماجراست و به چه شکل قرار است اجرایی شود. محمد شریفی مقدم ضمن انتقاد از اینکه در این اقدام نیز مانند سایر اقدامات وزارت بهداشت از صاحبنظران و کار‌شناسان علم مدیریت نظرخواهی نشده است، به ایلنا می‌گوید: «سلامت مردم یک موضوع حاکمیتی و بر عهده دولت است و نمی‌شود تولیت آن را به هیات امنایی داد که مشخص نیست به چه شکل منصوب می‌شوند و از کجا دستور می‌گیرند و به چه افرادی پاسخگو خواهند بود.» وی با بیان اینکه تجربه‌ای از اداره هیات امنایی سازمان‌هایی در این سطح موجود نیست و تنها در دانشگاه‌ها این کار انجام شده است، تصریح می‌کند: «در دانشگاه‌ها نیز وزارت بهداشت سیاست‌ها را تدوین و به آن‌ها ابلاغ می‌کرد. به این معنا که دانشگاه‌ها به معنای واقعی دارای اختیار نشدند.»

       در این میان برخی صاحب‌نظران معتقدند که هر اقدامی که منجربه افزایش بازوهای نظارتی در ارائه هر خدمتی شود، پسندیده است. معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی یکی از این افراد است که با اصل اجرای طرح هیات‌امنایی شدن ستاد وزارت بهداشت موافق است، اما به نحوه اجرای آن خوش بین نیست.

       محمدمهدی قیامت در گفت‌وگو با سپید می‌گوید: «همواره یکی از مشکلات ما در کشور این بوده است که طرح‌ها و پیشنهادات روی کاغذ خوب است، اما در اجرا نمی‌توانیم موفق شویم. تجربه نشان داده که تعدد انسان‌ها به خاطر ایجاد مسائل حاشیه‌ای ناشی از تصمیمات سلیقه‌ای، پیشرفت کارها را دچار مشکل می‌کند.»

       وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون شاهد نوعی اغتشاش مدیریتی در بدنه وزارت بهداشت هستیم که نتایج آن در اجرای طرح تحول نظام سلامت مشهود است، می‌گوید: «طرح تحول نظام سلامت در آینده‌ای نزدیک با شکست مواجه می‌شود. اگرچه این طرح فلسفه درستی داشت که در نهایت می‌توانست به سود مردم تمام شود، اما متاسفانه از آنجاکه مدیران مناسبی برای اجرای آن انتخاب نشد، به این حال و روز افتاد. هم‌اکنون نیز به نظر می‌رسد با اجرای طرح هیات‌ امنایی شدن ستاد مرکزی وزارت بهداشت، تعدد افکار ایجاد شود، اما همچنان سازوکار پیاده‌سازی این طرح نیز محل سوال است.»

       وی با تاکیدبر اینکه باید مشخص شود که مدیران اجرای طرح چه کسانی هستند و به چه شکل بر نحوه کار آنها نظارت شود، تصریح می‌کند: «تجربه نشان می‌دهد که جهت حرکت ما همواره به سمت بدتر شدن امور بوده است. به نوعی که در چند سال اخیر هیچ‌گاه شرایط بهتری را در مدیریت امور شاهد نبوده‌ایم.»

       قیامت می‌گوید: «ما همواره در ایران به دلیل برخی ملاحظات بیهوده و رودربایستی‌ها، تصور می‌کنیم هر کسی که در حوزه سلامت پیش‌کسوت است، حتما صاحب‌نظر نیز هست و انسان‌های متخصص هر رشته را که بتوانند وقت بگذارند و تعدد مشاغل نداشته باشند و فقط در همان حیطه کار تخصصی و کارشناسی کنند، کمتر دیدیم.»

       وی ریشه مشکلات کنونی طرح تحول نظام سلامت را همین تفکرات می‌داند و خاطرنشان می‌کند: «متاسفانه اجرای طرح تحول نظام سلامت سبب کاهش انگیزه پزشکان شاغل در طرح شده است. به گونه‌ای که اگر کسی به اورژانس‌ها مراجعه کند، با زمان‌های طولانی ویزیت روبرو می‌شود و اگر هم بستری شود، سرویس ناقص می‌گیرد. کمااینکه ما هر روز تماس‌های زیادی مبنی‌بر زمان‌های طولانی انتظار که بعضا به 6 ماه نیز می‌رسد، داریم.»

منتقدان نمی‌دانند
       در این میان قائم مقام وزیر بهداشت بار دیگر منتقدان طرح هیات امنایی شدن ستاد مرکزی وزارت بهداشت را متهم به نادانی می‌کند و می‌گوید: «این مصوبه متعلق به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و اگر منتقدان متن مصوبه را ببینند، نظرشان عوض می‌شود.» ایرج حریرچی ادامه می‌دهد: «بحث هیات امنایی شدن وزارت بهداشت، موضوعی است که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است و سوءتفاهم مطرح شده برای برخی از دوستان که فکر می کنند هر اتفاقی در وزارت بهداشت می‌افتد، بنای مخالفت می‌گذارند، برای این است که در رابطه با این مصوبه اطلاعات درستی ندارند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: