کد خبر: ۱۰۹۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر بیمارستانهای کشور را به تیم‌های فوتبال تشبیه کنیم، طرح تحول سلامت بیمارستانهای دولتی را از دسته دو به صدر لیگ برتر آورد.
به گزارش شفا آنلاین،محمدآقاجانی درباره دستاورد طرح تحول سلامت در حوزه درمان توضیح داد: قبل از طرح تحول سلامت،بیمارستانهای دولتی وزارت بهداشت در مقایسه با کل بیمارستانهای کشور ته جدول بودند و اگر بخواهیم بیمارستانهای کشور را به تیم‌های فوتبال تشبیه کنیم، بیمارستانهای دولتی در دسته دو قرار می‌گرفتند.
وی ادامه داد: اگر برخی بیمارستانهای دولتی نیز در دسته دو تعریف نمی‌شدند، حداکثر در ته لیست دسته یک بودند اما با اجرای طرح تحول سلامت، با نوسازی بیمارستانها، کاهش هزینه‌های مردم و ارتقای کیفیت خدمات، اکنون نه تنها بیمارستانهای دولتی در مقایسه با کل بیمارستانهای کشور در لیگ برتر تعریف می‌شوند بلکه در رتبه‌های برتر و صدر لیگ برتر قرار دارند.
معاون درمان وزیر بهداشت افزود: مطالعات و نظرسنجی‌های مختلفی که از سوی نهادهای خارج از وزارت بهداشت انجام می‌شود،نشان می‌دهد با وجود اینکه هنوز از نظر زیرساختها مشکل داریم اما بیمارستانهای دولتی اکنون در رده های اول رضایتمندی مردم قرار گرفته‌اند.
آقاجانی تاکید کرد: البته این ارتقای جایگاه به این معنا نیست که مشکلی وجود ندارد هنوز مشکلات در حوزه خدمات بیمارستانی بسیار زیاد است، مشکلات زیرساختی از جمله کمبود تخت بیمارستانی، کمبود نیروی انسانی به خصوص پرستار و کمبود فضای فیزیکی سه مشکل اساسی بیمارستانهای دولتی کشور است.
وی گفت: البته وزارت بهداشت برای رفع هر سه این مشکل‌ها برنامه ریزی کرده است و به عنوان مثال در 15 اورژانس بیمارستانهای بزرگ تهران دیگر مشکل کمبود پرستار نداریم، کمبود تخت بیمارستانی نیز با اضافه شدن 10هزار تخت بیمارستانی در سال جاری اندکی کمتر می‌شود و افزایش فضاهای بیمارستانهانی نیز با اجرای پروژه‌های متعدد بیمارستانی در حال بهبود است.
آقاجانی افزود: با وجود این، کمبودهای بیمارستانی هنوز بسیار بیش از اقدامات انجام شده است به عنوان مثال برای رسیدن به حداقل استاندارد تخت بیمارستانی مورد نیاز کشور باید 100 هزار تخت بیمارستانی در کشور اضافه شود و از نظر نیروی پرستار نیز حداقل به 100 هزار پرستار برای بیمارستانهای کشور نیاز داریم و کمبودها جدی است.
هم اکنون حدود 900 بیمارستان در کشور فعالیت می‌کند که حدود 600 بیمارستان آن دولتی و در زیرمجموعه وزارت بهداشت و 63 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی است که حدود 110هزار تخت بیمارستانی را شامل می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: