کد خبر: ۱۰۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 26
شفا آنلاین>اجتماعی>گزارش از عملکرد اجرائی برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران، چالش دیروز اعضای شورای شهر تهران و به‌خصوص رؤسای کمیسیون‌های اصلی شورا بود که طبق گزارش کمیسیون برنامه و بودجه عملکرد قابل‌قبولی نداشته است.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا دبیر، در جریان این گزارش تأکید کرد که قبل از ایرادگرفتن به عملکرد شهرداری تهران در اجرای این برنامه باید به عملکرد شورا ایراد گرفت که بسیار عقب و بی‌توجه بوده است. دبیر صراحتا اعلام کرد برنامه پنج‌ساله به‌نوعی «رها» شده و حتی اهمیت برنامه برای شخص شهردار تهران هم جا نیفتاده است.دبیر می‌گوید شهرداري تهران بدون توجه به برنامه پنج‌ساله دوم در مسیر خود حرکت کرده و ریل‌گذاری برنامه تأثیر زیادی روی روند حرکتش نداشته است و باید قبول کنیم که هم شورا و هم شهرداری تهران پیگیر برنامه پنج‌ساله شهر تهران نیستند.


ما هم قبول داریم که برنامه پنج‌ساله حتما ایراد دارد و به همین دلیل برنامه پایش این برنامه را قرار دادیم که ایرادات مشخص شود اما همین پایش خودش اجرائی نشد. در مصوبات اولین جلسه شورای راهبری پایش برنامه، قرار شد با توجه به نبود هیچ ضمانت اجرائی مشخص در قبال اجرائی‌نشدن برنامه و نبود جایگاه مناسب معاونت برنامه‌ریزی و دبیرخانه پایش برنامه در شهرداری، جلسه بعدی شورای راهبری پایش با حضور شهردار و معاونان برگزار شود که این جلسه هرگز برگزار نشد و انگار اهمیت برنامه پنج‌ساله برای خود شهردار هم جا نيفتاده است.


وی تأکید دارد که شاید لازم است به جای معاونت برنامه‌ریزی، یک سازمان برنامه‌ریزی ایجاد شود و افزود: تاکنون برای برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری آیین‌نامه اجرائی تدوین نشده و هیچ ضمانت اجرائی برای اجرائی‌نشدن برنامه وجود ندارد.

در عین حال از آنجایی که سازماندهی مناسبی از پایش برنامه در شورای شهر و کمیسیون‌های مختلف وجود نداشته، بازخواستی هم وجود نداشته است.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص گزارش‌های ارائه‌شده توسط شهرداری تهران گفت: اولین گزارش شهرداری برای سال اول هم‌زمان با تقدیم لایحه بودجه ١٣٩٤ به شورا ارائه شد که به‌علت نقص در کیفیت گزارش و ارائه‌نکردن گزارش عملکرد مورد بررسی قرار نگرفت. دومین گزارش دبیرخانه پایش شهرداری تا سال دوم هم‌زمان با تقدیم لایحه بودجه ١٣٩٥ به شورا ارائه شد و کمیته پایش شورا نیز مطابق تقسیم‌بندی نظام‌نامه پایش شورا از کمیسیون‌ها درخواست کرد ارزیابی خود را قبل از تصویب بودجه ارائه کنند.

تاکنون فقط کمیته عمران کمیسیون حمل‌ونقل جوابیه مربوط را ارسال کرده و گزارش کمیسیون حمل‌ونقل هم گزارش هزینه‌ها و اعتبارات بوده و برنامه‌ای ارائه نشده است

.براساس گزارش روز گذشته دبیر در صحن علنی شورای شهر تهران، بررسی تطبیقی مصارف برنامه با مصارف پیشنهادی در بودجه ٩٥ شاهد انحرافاتی است. به نحوی که حوزه مأموریتی معاونت اجتماعی و فرهنگی ٢٨ درصد، حوزه مأموریتی حمل‌ونقل و ترافیک ٢٦ درصد، حوزه مأموریتی خدمات شهری، ١٢ درصد، حوزه مأموریتی ایمنی و مدیریت بحران ١٩ درصد، حوزه مأموریتی شهرسازی و معماری ٤ درصد، حوزه مأموریتی مدیریت و هوشمندسازی، ١٣ درصد و حوزه مأموریتی بازپرداخت وام‌ها و تعهدات مالی ١٠١ درصد انحراف دارد.دبیر خاطرنشان كرد: واقعا اگر می‌خواهیم طبق برنامه حركت كنيم و این مشکلات در بودجه و برنامه‌ریزی‌ها پیش نیاید، باید معاونت به سازمان تبدیل شود و زیر نظر شهردار نباشد که معاونت‌ها کار کنند و معاونت برنامه‌ریزی بعد از اجرا بیاید کار را جمع کند. او درعین‌حال تأکید کرد بودجه شهرداری طبق برنامه باید در سال ٩٥ بیش از ٢١ هزار میلیارد تومان می‌شد؛ اما با ١٧,٨ هزار میلیارد تومان بسته شد و ما قبول داریم علت آن رکود در ساخت‌وساز و رشدنکردن درآمدهای پایدار شهرداری بوده؛ اما به همین نسبت هم تأخیر در برنامه‌ها را موجب شده است.گزارش ارائه‌شده در ابتدا با واکنش امانی، معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران، روبه‌رو شد و او ارائه یک گزارش از یک کمیته شورا (عمران) و ارائه گزارش نهایی بر این اساس را منطقی ندانست و گفت: نمی‌توان کل احکام برنامه را با بررسی حدود ٤٠٠ حکم آن قضاوت کرد.

او تأکید کرد که شهرداری برای پایش برنامه، سازوکار لازم را در نظر گرفته و درحال‌حاضر هم هشت کارگروه تخصصی ماهانه این برنامه را رصد کرده‌اند و گزارش‌های آن را ارائه می‌دهند. معاون شهردار تهران می‌گوید درصد تحقق برنامه در این سه سال حدود ٩٥ درصد بوده؛ اما بیان می‌کند اهداف کمّی آن حدود ٦٦ درصد تحقق داشته است و به این عقب‌ماندگی اعتراف کرد. او درعین‌حال تأکید کرد برنامه به اصلاح و بازنگری نیاز دارد و شهرداری در اجرای بخش‌های مختلفی از آن دچار مشکل است.مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در میان این بحث تخصصی تأکید کرد اگر بودجه شهرداری در سال ٩٥ نسبت به برنامه کاهش داشته، به‌دلیل کم‌شدن درآمدهای شهرداری بوده است و اصلا خود شورا، شهرداری را مجبور کرده رقم بودجه را پایین بیاورد. او در ادامه خطاب به دبیر و سایر اعضا و رسانه‌ها گفت: این‌قدر انحراف، انحراف به راه نیندازید، انحرافی وجود ندارد، بهتر است بگویید مغایرت! اما احمد مسجدجامعی، عضو دیگر شورا، با اشاره به اظهارات معاون شهردار تأکید کرد: آن‌قدر به برنامه ایراد نگیرید؛ این برنامه پیشنهاد خود شهرداری بوده که به شورا ارائه و بررسی شده و در نهایت مورد وثوق هر دو طرف بوده است.

او با گلایه از اینکه حالا بعد از سه سال گفته می‌شود برنامه غیرواقعی است، افزود: هم شورا و هم شهرداری در جریان تهیه و تصویب این برنامه تازه به هم و به دولت نرسیده بودند که با چشم بسته تصمیم بگیرند و ما در جریان برنامه مواردی را در نظر گرفتیم که اگر دولت همکاری می‌کرد، برنامه‌ها اجرائی می‌شدند و تعهد اضافی ایجاد نمی‌کردیم. مسجدجامعی در ادامه به نمونه‌ای از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده شهرداری تهران برای سال ٩٥ که به هیچ عنوان در برنامه پنج‌ساله دیده نشده، اشاره کرد و گفت: خط مترویی که قرار شده از میدان فاطمی به میدان تجریش برسد، در برنامه پنج‌ساله دیده نشده؛ اما برای آن هزار میلیارد در نظر گرفته‌‌اند و دنبال کارهای آن هستند.

دوستان در جریان بررسی بودجه ٩٥ با یک نشست و برخاست یک‌ساعته این تصمیم یک میلیاردی را گرفتند، درحالی‌که حتی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل خبر نداشتند؛ از این نمونه‌ها زیاد است.مجتبی شاکری، عضو دیگری از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بود که به نبود پیگیری و الزام به اجرا در برنامه پنج‌ساله تأکید کرد و گفت: هیچ ملاک و ابزار و دسترسی‌ای برای ارقام و گزارش‌های کمی وجود ندارد و سیستم سامانه نظارتی شهرداری به روی اعضای شورا بسته است و ما به این جزئیات در اجرای عملکردها دسترسی نداریم.

وی افزود: بارها درباره این عملکردهای خارج از برنامه و بدون پیوست اجتماعی هشدار دادیم و اعتراض کردیم و نامه نوشتیم؛ اما توجهی نکردند. می‌روند بدون محدودیت برنامه‌های خودشان را اجرا می‌کنند و بعد در نهایت می‌گویند این‌قدر پول خرج شده است. ما برنامه را برای تغییر در رفتارها و فرهنگ کاری در شهرداری نوشتیم؛ اما حالا باید پرسید این برنامه چقدر فرهنگ را تغییر داده است؟ علیرضا دبیر هم در توضیحی کوتاه در پاسخ به حرف مسجدجامعی، گفت: هزار میلیاردی که برای پروژه مترو گفتید، در زمان بودجه اضافه شده و قرار است با فاینانس اجرائی شود. چمران هم در توضیحی تکمیلی گفت: این پروژه بدون تصویب در شورای عالی ترافیک تهران و کشور اجرائی نمی‌شود و اگرچه در بودجه برای آن اعتبار گذاشته‌‌اند؛ اما تاکنون اجرائی نشده و بدون گذراندن مراحلی قانونی هم اجرائی نمی‌شود.امانی، معاون شهردار هم در جمله‌ای گفت: اعضای شورا بگویند آیا یک‌بار از من یا هرکدام از معاونت‌ها خواسته‌‌اند درباره بخشی از برنامه به آنها یا کمیسیونشان گزارشی ارائه دهیم و نداده‌ایم!؟

 

«نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» محل اختلاف
حمله اصولگرایان، دفاع اصلاح طلبان

 دو هفته‌ای که گذشت، دو هفته‌ای پر مناسبت و شادی بود و شهر تهران برخلاف سال‌های گذشته علاوه بر انواع تابلوها و پرتابل‌ها و بیلبوردهای شهری روی جداره‌های شهری و پل‌ها و... شاهد برگشت چراغانی‌ها در اعیاد شعبانیه بود. از چند سال قبل به دلیل قطعی‌های گسترده برق، شهرداری تهران تصمیم گرفت چراغانی‌های شهری در اعیاد را کم و حتی حذف و به جایش از پارچه‌های رنگی استفاده کند. سازمان زیباسازی اما امسال با انواع ریسه‌های قدیمی و جدید و با مدل‌ها و طرح‌های متنوعی در آویختنشان، آن فضای سابق را در بیشتر خیابان‌های پرتردد بازگرداند. در همین مدت، اهالی تهران یک مناسبت دیگر را هم شاهد بودند؛ برگزاری دومین دوره طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر که با نمایش تصاویری از آثار ارزشمند هنری جهان برگرفته از موزه‌های معتبر جهان اجرا شد. اما برگزاری این طرح و هم‌زمانی آن با مناسبت‌های دیگر منجر به بروز هجمه‌هایی به برگزارکنندگان این ایده شد.

از چند روز قبل موجی از اعتراض به طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» در رسانه‌ها به راه افتاد. مخالفان این طرح آن را فاقد کیفیت و کمیت خوانده و گفته‌‌اند «یک جریان سکولار در شهرداری و سازمان زیباسازی به دنبال اسلامی سکولار هستند».

مجتبی شاکری، یکی از اعضای شورای شهر بود که از هفته گذشته این طرح را مورد انتقادی تند قرار داد و گفت: ما در کنار اتوبانی پرتردد آثار بزرگ و ارزشمند هنری داخلی و خارجی را نمایش دادیم که نوعی وهن آثار هنری است. اما او دیروز در صحن شورای شهر مجدد و با لحنی تندتر طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» را فاقد توجیه فنی، اقتصادی و محتوایی و بعضا همراه با آثاری از مکاتب مطرود هنری برشمرد و گفت: اگر مردم بدانند برای اجرای این طرح چقدر هزینه شده و اطلاعات صحیح در این رابطه دریافت کنند، قطعا نسبت به آن موضع خواهند داشت.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از شعارهای اکران‌شده در تابلوهای شهر از جنسی است که به کسی برنخورد و نمایشگر یک اسلام سکولار است، افزود: «این در حالی است که تهران تعداد زیادی شهید مدافع حرم دارد که باید موردتوجه قرار گیرد.

همچنین برخی از شعارهای اکران‌شده در سطح شهر نیز از جنس حجتيه است. در میان هزار تابلوی توزیع‌شده در سطح شهر ۱۰ مورد درباره امام زمان (عج)، ۱۲ مورد درباره خرمشهر و ۱۳ مورد پیرامون جبهه بوده است. بنابراین اینکه علما و بزرگان اعتقاد دارند امام زمان (عج) در فضای شهر گم شده، درست است».اما در مقابل این دیدگاه، تعدادی دیگر از اعضای شورای شهر تهران نیمه دیگر این لیوان را دیدند. عبدالحسین مختاباد، رئیس کمیته هنر شورای شهر تهران تأکید داشت دوران تبلیغات کمونیستی تمام شده و نباید انتظار داشت به سبک قدیم شهر را زیبا کنند.

او به «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» اشاره کرد و گفت: سال گذشته در سالروز پیروزی خرمشهر، ۱۶ اثر به موضوع فتح خرمشهر اختصاص داشت و امسال ۳۰ عرصه فرهنگی به سالروز فتح خرمشهر اختصاص داشته و تبلیغات با موضوع نیمه‌شعبان، ۱۰ برابر سال‌های گذشته شده است.احمد دنیامالی به هجمه‌ها علیه عملکرد زیباسازی و «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» اشاره و تأکید کرد که اجرای این کار  قابل‌نکوهش نیست و افزود: دوسوم آثار به کار گرفته‌شده در این طرح، متعلق به هنرمندان ایرانی است و در کل حرکت قابل‌قبولی صورت گرفته است. شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: