کد خبر: ۱۰۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> اعتراض به میزان درآمد پزشکان توسط سایر اعضای جامعه تشخیص و درمان کشور، اصلا قصه تازه‌ای نیست و هرچند وقت یک‌بار از گوشه و کنار، آن‌هم با لحن اعتراضی صدایی شنیده می‌شود.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید این بار هم دبیرکل خانه پرستار ادعا کرده که وزارت بهداشت به پزشکان حقوق‌های چند صدمیلیونی و بی‌حساب‌وکتاب می‌دهد و در مقابل به گروه‌های دیگر مانند پرستاران تفقد چندانی نمی‌کند. محمد شریفی‌مقدم قبلا هم به این موضوع اعتراض کرده بود اما این‌بار با نوشتن نامه‌ای به علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی از او خواسته که به مسئله ورود کند.

او در این نامه نوشته: «نظام سلامت کشور حتی در بخش دولتی شاهد پرداخت‌های چند صد میلیون تومانی نیز هست و این در حالی است که دریافت‌کنندگان این ارقام کمترین تاثیر را در فرآیند درمانی مردم دارند. به نظر می‌رسد لابی قدرت و ثروت باعث شده تا علیرغم پیگیری‌ها و اعتراضات گسترده در وزارت بهداشت تاکنون هیچ قدرتی نتواند این طبقه را ملزم به پاسخگویی نماید.» طبیعتا بعد از انتشار این نامه بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت که متهم اصلی این ماجرا بودند واکنش نشان دهند. ایرج حریرچی که به‌عنوان قائم‌مقام وزارت بهداشت و سخنگوی این وزارت خانه اصلی‌ترین مقام برای پاسخگویی به نظر می‌رسد درباره این نامه می‌گوید: «این حرف‌ها بیشتر به شوخی سیزده شبیه است اما ای‌کاش افراد توجه داشته باشند که شوخی سیزده متعلق به همان نیمه فروردین است و اردیبهشت‌ماه زمان خوبی برای این کارها نیست.»

 او ادامه می‌دهد: «ما فکر می‌کنیم اگر کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند مدرکی داشتند قطعاً آن را ارائه می‌کردند و جای بحث‌وجدل باقی نمی‌گذاشتند اما قطعاً چنین مدرکی وجود ندارد چراکه اصلا چنین پرداخت‌هایی توسط وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها وجود ندارد با ‌وجود این ما شفاف‌سازی و پاسخگویی را وظیفه خودمان می‌دانیم.

اگرچه هرچقدر هم توضیح بدهیم کسانی که برای مطرح کردن خودشان حرف‌هایی می‌زنند نمی‌شود قانع کرد اما برای افرادی که از سر بی‌اطلاعی موضوعاتی را مطرح می‌کنند باید بگویم که پرداخت‌های ما در وزارت بهداشت شامل دو جزء حقوق و کارانه است. در زمینه حقوق وزارت بهداشت نیز مانند سایر دستگاه‌های دولتی و با مصوبات دولت و مجلس عمل می‌کند. کارانه نیز در قبال انجام کار توسط پزشک متخصص، فوق تخصص، پرستار و ... به ازای درآمدی که ایجاد می‌کند به آن‌ها پرداخت می‌شود؛ به‌طوری‌که ما به یک پزشک متخصص 46 درصد درآمد ایجادشده با تعرفه دولتی را قبل از کسر مالیات به او پرداخت می‌کنیم که البته 10 الی 20 درصد مالیات از آن کسر می‌شود.»

 او ادامه می‌دهد: «ما نزدیک به 21 هزار متخصص داریم، حال قبل از کسر مالیات، میانگین کل درآمد متخصص و فوق تخصص 13 میلیون و 900 هزار تومان است که البته تفاوت زیادی میان میانگین فوق تخصص و متخصص وجود ندارد. همچنین میانگین کل درآمد پزشکان عمومی شاغل در بخش درمان 5 میلیون و 500 تومان است و میانگین کل درآمد پرستاران شاغل در بیمارستان‌ها 3میلیون و 100 تومان است. درعین‌حال در بخش دولتی در حوزه اختلاف رشته‌ای متخصصین، باید توجه کرد که میانگین درآمد بالاترین رشته تخصصی به پایین‌ترین رشته تخصصی 2/5 به یک بوده و میانگین درآمد بالاترین رشته فوق تخصصی نسبت به پایین‌ترین رشته فوق تخصصی 4/5 به یک است.

بنابراین بین پزشکان هم اختلاف درآمد وجود دارد اما نباید از این اختلاف برای بهره‌برداری صنفی استفاده کرد.» به گفته حریرچی وزارت بهداشت به نحوی درآمد پزشکان را کنترل می‌کند تا آن‌ها به هوای درآمد بیشتر خارج از استاندارد کار نکنند به این صورت که اگر درآمد جراحی کمتر از ده میلیون باشد بیمارستان 80 درصد درآمد را به خودش می‌دهد و مثلا اگر به 50 میلیون تومان برسد تنها 40 درصد درآمد به دست جراح خواهد رسید.

      البته او وجود چند پزشک با درآمد نزدیک به صد میلیون تومان را تایید می‌کند و می‌گوید: «از کل 21 هزار نفر ما در ماه‌های منتهی به تابستان سال 94 تنها دریافتی 20 نفر قبل از کسور اعمالی دانشگاه، به بالای 100 میلیون تومان رسیده است که این افراد در پنج دانشگاه بوده‌اند البته سه دانشگاه اعلام کرده‌اند که ما این میزان را به آن‌ها پرداخت نخواهیم کرد.»

      و بخشی از نامه شریفی مقدم که در آن گفته‌شده بیشتر پول‌ها به کسانی تعلق می‌گیرد که کمترین تاثیر را در روند درمان دارند واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «اینکه ما مسئولیت‌های صنفی‌مان را انجام بدهیم و سختی‌های کار و تاثیر کار همکارانمان را گوشزد کنیم خیلی خوب است اما در این زمینه باید انصاف را هم رعایت کنیم. نباید ارزش کار بقیه را زیر سوال ببریم و کارشان را کم‌فایده نشان بدهیم.»

مبنای محاسبه غلط است
      احمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار و قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری که از توضیحات حریرچی قانع نشده است مبنای محاسبات او را اشتباه می‌داند و با تاکید بر نظر قبلی خودش می‌گوید: «قائم‌مقام وزیر بهداشت روش محاسبه‌ای جدیدی را برای اعلام تفاوت دریافتی بین پزشک و پرستار مطرح کرده است، در این مقایسه درآمد پرستار با 8 ساعت اضافه‌کاری 3 میلیون و 200 هزار تومان و در مقابل، پزشک عمومی 5/5 میلیون و متخصص 10 میلیون و 400 هزار تومان است. سوال اینجاست، نحوه محاسبه قائم‌مقام وزیر بهداشت چگونه بوده که بالاترین طرح کارانه پرستار با پایین‌ترین سطح کارانه پزشک و جراح مقایسه شده است؟ اگر این مقایسه صحیح است، اولاً باید با یک شاخص انجام شود و دوما این را باید در نظر گرفت که بالاترین دریافتی جراح چند صد میلیون تومان و پایین‌ترین کارانه پرستار 100 هزار تومان است.»

     او ادامه می‌دهد: «اختلاف بیش از یک‌هزار برابری بین دریافتی پزشک و پرستار وجود دارد و ما نمی‌خواهیم یکدیگر را فریب دهیم، شاید این اظهارنظر از سوی وزارت بهداشت به دنبال اقناع افکار عمومی است تا نشان دهد پرداختی به پزشکان آن‌گونه که گفته می‌شود نیست ولی ما می‌گوییم اگر این درست است، وزیر بهداشت با ابلاغ یک دستورالعمل به دانشگاه‌ها، حداکثر اختلاف درآمد بین پزشک و پرستار را همین 3 برابر تعیین و اعلام کند. درحالی‌که قطعاً این‌گونه نیست.»

تایید می‌کنیم، تایید نمی‌کنیم
      بعد از انتشار نامه شریفی‌مقدم، احمد توکلی نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس حرف‌های او را تایید کرد و گفت: «متاسفانه این دریافت‌ها وجود دارد زیرا نظارت و کنترلی نیست.» ولی حالا رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دریافت چند صدمیلیونی پزشکان از بیمارستان‌های دولتی را خیلی نزدیک به واقعیت نمی‌داند و می‌گوید: «ابدا فکر نمی‌کنم که این حرف‌ها درست باشد. بیمارستان‌های دولتی از این پول‌ها ندارند که به پزشکان بدهند از طرفی تمام اسناد و مدارک پرداخت‌های وزارت بهداشت بر اساس قانون است و قوانین را خود این وزارت خانه به‌تنهایی تصویب نمی‌کند.

اگر چنین بی‌قانونی در سطحی وسیع اتفاق می‌افتاد ما قطعاً در جریان قرار می‌گرفتیم ولی چنین گزارشی که بر مبانی مورد وثوق بناشده باشد به دست ما نرسیده که اگر برسد قطعاً ورود کرده و مسئله را پیگیر می‌کنیم.»

      حسینعلی شهریاری ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه پزشکان بر اساس میزان فعالیتی که می‌کنند درآمد دارند ممکن است درآمد یکی از آن‌ها بیشتر از دیگری باشد حتی در مناطقی از کشور یک جراح در شهر وجود دارد و همان جراح وظیفه چند نفر را انجام می‌دهد و به‌این‌ترتیب کارانه بیشتری دریافت می‌کند اما بسیار بعید می‌دانم که رقم این کارانه به چند صد میلیون تومان برسد. اصلا مگر یک جراح چقدر می‌تواند جراحی کند که بر اساس تعرفه‌های دولتی به او چند صد میلیون تومان تعلق بگیرد؟»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: