کد خبر: ۱۰۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 20
شفا آنلاین>اجتماعی>نتایج پژوهش های جدید محققان نشان می دهد افراد بالای پنجاه سالی که در طول روز مشغله فکری و کاری دارند، نسبت به همسالان خود که فاقد مشغله ذهنی و درگیری های کاری هستند ؛ از سلامت فکر و حافظه بهتری برخوردارند.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند داشتن برنامه روزانه پر مشغله در هر سن و سال و فارغ از مواردی همچون تحصیلات و سطح اجتماعی، منجر به افزایش قدرت مغز، بیشتر شدن قدرت تجزیه و تحلیل و استفاده بهتر از واژگان خواهد شد.

افراد دارای زندگی پر مشغله تر ، از قوه ادراک ذهنی بیشتری برخوردار بوده و این موضوع به طور خاص بر حافظه و قدرت به خاطر سپردن مسایل مختلف و اطلاعاتی که اخیرا وارد ذهن شده است، تاثیر دارد.

در همین رابطه دکتر سارا فستینی ، پژوهشگر دوره پسا دکترا و مدرس دانشگاه تگزاس در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: ما در پژوهش های جدید خود دریافتیم که افراد دارای زندگی پر مشغله تر ، از قوه ادراک ذهنی بیشتری برخوردار بوده و این موضوع به طور خاص بر حافظه و قدرت به خاطر سپردن مسایل مختلف و اطلاعاتی که اخیرا وارد ذهن شده است، تاثیر دارد.

در این مطالعات همچنین مشخص شد که افراد دارای مشغله ذهنی و زندگی کاری پر تلاطم، قدرت بیشتری در به خاطر آوردن خاطرات خاص از دوران گذشته را دارند.

محققان اعتقاد دارند دلیل این موضوع بسیار ساده است، افراد پر مشغله دارای فرصت های بیشتری جهت یادگیری موارد مختلف بوده و اطلاعات و موارد متعددی در طول روز به ذهن آن ها وارد شده و همچنین این افراد در طول روز با موقعیت های متفاوت و مختلفی رو به رو می شوند.

البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که عکس این نظریه نیز صادق بوده و می توان موضوع را این گونه عنوان کرد که افراد دارای حافظه بهتر و قدرت ذهنی بیشتر، به دنبال زندگی پر مشغله و شلوغ تری نسبت به سایر افراد هستند و به این ترتیب مشخص می شود که ویژگی های فردی از قبیل  ذهن قوی ، قدرت پردازش مغز و سبک زندگی پر مشغله با یکدیگر ارتباط مستقیمی داشته و علت و معلول یکدیگر هستند.

تیم پژوهشگران این پروژه ، در مطالعات خود اقدام به بررسی و ثبت شرایط ذهنی و سبک زندگی 330 زن و مرد سالم و فاقد بیماری خاصی کردند. این افراد همگی در فاصله سنی 50 تا 89 سال قرار داشتند.

افراد شرکت کننده در این مطالعات همگی به دفعات تحت آزمایش های بلند مدت اعصاب و روان قرار گرفته و قدرت ادراک و توانائی ذهنی آن ها اندازه گیری شد.

دکتر سارا فستینی در رابطه با نتایج به دست آمده از این آزمایش ها اعلام کرد: سبک زندگی پر مشغله ، تاثیرات مثبت و مفیدی در عملکر مغز داشته و اگر چه برای بررسی دقیق تر این موضوع نیاز به انجام آزمایش های بیشتر و متنوع تری وجود دارد اما به طور قطع می توان از تاثیر مثبت مشغله ذهنی در سنین پس از میانسالی بر عملکرد مغز  اطمینان داشته و این سبک زندگی را برای پیشگیری از کاهش توانمندی مغز توصیه کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: