کد خبر: ۱۰۸۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 15
شفا آنلاین>اجتماعی>سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که پس از افزایش مالیات وضع‌شده بر محصولات دخانی در چین از میزان فروش سیگار در این کشور اندکی کاسته شده است.
به گزارش شفا آنلاین،  چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده سیگار در جهان است، با وجود مخالفت همه‌جانبه صنعت دخانیات (که خود یک انحصار دولتی است) کارزار ضدسیگار کشیدن را تشدید کرده است.

       چین ۳۰۰ میلیون معتاد به سیگار دارد و ۷۵۰ میلیون نفر هم دود سیگار محیطی را استنشاق می‌کنند. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت میزان فروش سیگار در ماه مارس ۲۰۱۶ نسبت به ماه مشابه در سال پیش 3/3 درصد کاهش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که فروش ارزان‌ترین انواع سیگار در طول این یک سال 5/5 درصد کاهش یافته است که بیانگر تاثیر وضع مالیات به‌خصوص بر سیگاری‌های فقیر برای کاهش خرید سیگار است. چین سال قبل میزان مالیات عمده‌فروشی سیگار را از ۵ درصد به ۱۱ درصد بالا برد و این بالا بردن مالیات درآمدی حدود ۷۰ میلیارد یوآن (۱۱ میلیارد دلار)‌ را برای دولت مرکزی چین ایجاد کرد.

       گزارش سازمان جهانی بهداشت همچنین نشان می‌دهد که قیمت‌های خرده‌فروشی سیگار به‌طور میانگین حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است، و ارزان‌ترین برندهای سیگار ۲۰ درصد گران‌تر شده‌اند.

       فعالان ضد دخانیات در چین با مخالفت شدید صنعت انحصاری دولتی دخانیات روبه‌رو بوده‌اند که با توجه به سهم ۷ تا ۱۰ درصدی‌اش در میزان درآمد مالیاتی دولت مرکزی نفوذ زیادی دارد.

       سال قبل یک بررسی در چین نشان داد که دوسوم مردان جوان- عمدتا کمتر از ۲۰ سال- سیگاری هستند و حدود ۵۰ درصدشان در صورت ترک نکردن این اعتیاد به علت آن کشته می‌شوند. سپید
Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: