کد خبر: ۱۰۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 12
شفا آنلاین>اجتماعی>«چون نمی‌بینم، خودکشی کردم.» این یک جمله از متن نامه مردی‌است که حدود یک هفته پیش در پل هوایی در خیابان میرداماد خودکشی کرد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید نامه‌ای که 11 روز پیش «بهمن»، ساکن مسافرخانه‌ای در‌ خیابان شوش تهران، در جیبش گذاشته و با خود به میرداماد آورده تا بعد از مرگش، پلیس بتواند محل سکونت و علت مرگش را تشخیص بدهد.

       روز حادثه بسیاری از مردم پایین پل ایستاده بودند و با گوشی‌هایشان فیلم می‌گرفتند. آنها وقتی متوجه تکان خوردن‌های مردی آویزان شده از پل هوایی شدند که کار از کار گذشته‌بود. آتش‌نشانی طناب را از دور گردنش باز کرد و با نردبان آن را به پایین انتقال داد. هجوم جمعیت به سمت جسد تنها برای جواب دادن به یک سوال بود: « آیا فردی که خودکشی کرده جوان بوده‌است؟» نه . او حدودا 60 سال داشت و رنگ موهای جوگندمی‌اش فرضیه خودکشی بر اثر شکست عشقی را از ذهن‌ها دور کرد. پلیس جمعیت را متفرق کرد و جسد را بین بلوار گذاشت. بعد از 45 دقیقه میرداماد خلوت شده‌بود اما مرد تا ساعت‌ها بعد با دست‌هایی افتاده روی شکم بادکرده‌اش وسط بلوار دراز کشیده‌بود.

       خط اتو شلوار سرمه‌ای رنگش به‌هم نریخته و گرد و خاکی روی کفش واکس زده‌اش ننشسته‌بود. یکی از پلیس‌ها به عابران توضیح داد که مرد کم بینا بوده و مشخص نیست که چگونه این راه را برای خودکشی انتخاب کرده‌است. او به یک عابر گفت: « مرد نامه ای در جیبش داشته‌است. نامه ای که حکایت از خودکشی این مرد بر اثر مشکلات ناشی از نابینایی خبر داده‌است.» با این حال به گفته یکی دیگر از افسران پلیس آگاهی به سپید او تنها آدرس یک خانه را در جیب خود داشته و خبری از این شایعات نبوده است. حالا بعد از گذشت چند روز، روزنامه هفت صبح گزارش جدیدی داده که خبر ابتدایی سپید را تایید می‌کند. این روزنامه گزارش داده که این پیرمرد با نام «بهمن» به علت مشکلات مالی و ناتوانی برای پرداخت هزینه‌های بیماری چشمش، خود را از پل عابر پیاده حلق آویز کرده‌است.

       در این خبر آمده‌است: « صبح دو روز گذشته با انتقال محتویات داخل جیب او به دادسرای جنایی علاوه بر کارت ملی و کارت عابربانک، تکه کاغذی که علت خودکشی روی آن نوشته شده بود در اختیار بازپرس جنایی قرار گرفت.

جواد در این کاغذ مدعی شده‌بود در یک مسافرخانه در حوالی میدان شوش کار و زندگی می کند اما از چندی قبل به دلیل ابتلای به بیماری آب سیاه چشم اذیت شده و توان مالی درمان را ندارد به همین دلیل دست به خودکشی زده است.» بنا بر این گزارش « با مشخص شدن علت مرگ مرد ۶۵ ساله، بازپرس محسن مدیر روستا قاضی جنایی پایتخت دستور تحقیقات بیشتر را صادر کرده‌است.»

در متن نامه او در جمله‌هایی به صورت منقطع نوشته‌شده‌است‌: « آدرس من مسافرخانه...، میدان شوش، اول شوش شرقی. بهمن میرزایی کرمانشاهی. چشم‌هایم آب‌سیاه دارند. هیچ‌جا را نمی‌بینم [...] چون نمی‌بینم خودکشی کردم.»

 به‌دنبال مرگ این مرد، دو روز پیش همچنین تابلو نصب‌شده در پل هوایی محل خودکشی او نیز تغییر کرد. روز حادثه تصویر موجود بر آن پل هوایی شامل تبلیغ بسته یک ساله یک شرکت اینترنتی بود و در تابلو جدید نصب‌شده در همان پل هوایی آمده‌است: «هر صبح که بیدار می‌شویم، به‌یاد بیاوریم چقدر ارزشمند است که می‌توانیم نفس بکشیم، فکر کنیم، لذت ببریم و عشق بورزیم ...»

بیماری آب‌سیاه مراحل و در مقابل درمان‌های مختلفی دارد. احمدی، متخصص چشم با توضیح درباره بیماری آب‌سیاه به سپید می‌گوید: « گاهی فقط با یک قطره چشم بیماری آب سیاه‌ را می‌توان کنترل کرد اما در مقابل گاهی هم نیاز به جراحی دارد. در عین حال نیز ممکن است بیمار به مرور زمان دیدش را از دست بدهد و بینایی‌اش دیگر برگشت‌پذیر نباشد.»

او با بیان اینکه آن قسمتی از بینایی که با آب سیاه از بین می‌رود دیگر بر نمی‌‌گردد ادامه می‌دهد: « قطره آب‌سیاه، خیلی گران نیست اما برای مریضی که بیمه نداشته‌باشد هزینه جراحی آن کمی سنگین است.»

 به‌گفته او این بیماری «بیشتر زمینه ارثی دارد و عوامل محیطی بر آن اثری ندارد. » بررسی‌ها نشان‌می‌دهد که هزینه درمان آب سیاه در بیمارستان‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی دارد. برای مثال یک تامی عمل آب مروارید با بیمه تامین‌اجتماعی حدود 60 هزار تومان هزینه دارد اما هزینه بیمارستانی آن به صورت آزاد 800 هزار تومان است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: