کد خبر: ۱۰۷۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>سلامت>رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: نظام سلامت جزء اولویت های دولت یازدهم است و در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز بر لزوم توجه به مقوله توانبخشی در حوزه خدمات پیشگیری و درمانی تاكید شده است.

به گزارش شفا آنلاین، دكتر محمدتقی جغتایی روز سه شنبه در چهاردهمین همایش ملی گفتار درمانی ایران كه در بیمارستان امام خمینی (ره ) برگزار شد، اظهار كرد: در آینده نیاز به مقوله توانبخشی به دلیل افزایش امید به زندگی، افزایش سن سالمندی، تغییر سبك زندگی، تغییر وضعیت شیوع بیماری ها از واگیر به غیرواگیر و زنده ماندن كودكان كم توان افزایش خواهد یافت؛ از این رو توجه به مقوله توانبخشی از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینكه زبان و گفتار پیچیده ترین رفتار و كاركرد بشر است، افزود: گفتار درمانگران با موضوع پیچیده ای سروكار دارند اما هنوز در كشور جایگاه گفتار درمانی خالی است و امید است این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
به گفته جغتایی، حوزه گفتار درمانی در سال های اخیر گام های بسیار خوبی برداشته كه حاصل آن گسترش این رشته بوده است.
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه غربالگری و مداخله به موقع در درمان بیماری ها از سیاست های جهانی است كه باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در حوزه خدمات گفتار درمانی و توانبخشی نیز باید در مراحل اولیه بروز مشكل، به بیماران خدمات لازم ارایه شود.
وی هدف خدمات توانبخشی را بازگرداندن فرد به آغوش جامعه عنوان كرد و گفت: بنابراین خدمات توانبخشی مانند عضوی پیوسته، مداوم و جدانشدنی در زنجیره نظام سلامت و رفاه جامعه قرار دارد.
جعتایی با اشاره به آمار سكته مغزی اظهار كرد: در آمریكا سالانه حدود 795 هزار نفر دچار سكته مغزی می شوند كه حدود 20 درصد جمعیت این كشور را شامل می شود، در ایران نیز سالانه 350 هزار نفر دچار سكته مغزی می شوند كه دو سوم از آنها به خدمات توانبخشی نیازمند هستند.
رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینكه توانبخشی در ارتقای سلامت، پیشگیری و درمان نقش به سزایی دارد، یادآور شد: تشخیص به موقع، ارجاع به موقع و ارایه به موقع خدمات توانبخشی مجموعه خدمات پیوسته ای است كه باید به بیماران در این حوزه ارایه شود.
جعتایی بر نقش و جایگاه با اهمیت گفتار درمانی تاكید كرد و افزود: نقش گفتار درمانی باید در نظام پیشگیری مشخص شود و در این مقوله خدمات بستری، سرپایی، مراقبتی، توانبخشی، اجتماعی و پوشش بیمه ای باید به صورت زنجیره ای به بیماران ارایه شود.
به گفته وی، در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در حوزه اختلالات تكاملی و غربالگری ها برنامه هایی تدوین شده است كه اجرایی خواهد شد.
جعتایی به خدمات بیمه ای توانبخشی اشاره و اظهار كرد: در برنامه ششم توسعه، قرار است خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار گیرد كه مراحل تصویب آن انجام شده است.
رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: توانمندسازی، تشخیص زودهنگام و ارایه خدمات در جامعه نیازمند همكاری گروه ها و تیم های درمانی است.
چهاردهمین همایش ملی گفتار درمانی ایران از امروز 21 تا 22 اردیبهشت ماه در بیمارستان امام خمینی (ره) درحال برگزاری است.
در این همایش مسابقه 'تز من در سه دقیقه' با الگوبرداری از دانشگاه كوئینزلند استرالیا برای اولین بار برگزار می شود. در این مسابقه دانشجویان دوره كارشناسی ارشد و دكتری می توانند طرح تصویب شده خود را برای انجام پایان نامه در سه دقیقه به صورت شفاهی ارایه دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: