کد خبر: ۱۰۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>سلامت>طب سنتی>قرن‌ها است که مردم چای می‌نوشند و امروزه بعد از آب چای دومین نوشیدنی معروف و مرسوم در سرتاسر جهان است.
به گزارش شفا آنلاین،یکی از علت‌های شهرت چای مزیت‌های بهداشتی آن است که اکثر آن‌ها اثبات‌شده‌اند. برای مثال، می‌توان به مزیت‌هایی همچون قدرت جلوگیری از سرطان و بهبود سلامت ذهنی اشاره کرد. باوجوداین، نوشیدن چای می‌تواند برای افراد مبتلابه دیابت نیز مفید باشد.

       دکتر سوزان استینبوم، متخصص قلب و مدیر بخش سلامت قلب زنان در بیمارستان لنوکس هیل شهر نیویورک می‌گوید: «می‌دانیم که افراد مبتلابه دیابت در سوخت‌وساز قند مشکلاتی دارند.» او می‌گوید: «انسولین باعث کاهش قند می‌شود، اما در افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ بدن به انسولین حساسیت زیادی نشان نمی‌دهد و درنتیجه سطوح قند خون بالا می‌رود. چای، مخصوصاً چای سبز از طریق یک واکنش زیست‌شیمی پیچیده به حساس کردن سلول‌ها به انسولین کمک می‌کند تا توانایی بهتری در سوخت‌وساز قند از پیدا کنند. چای سبز برای افراد مبتلابه دیابت مفید است، چون به عملکرد بهتر سیستم سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند.»

       یک بازبینی پژوهش‌ها که در سال ۲۰۱۳ در مجله Diabetes and Metabolism منتشر شد، مزیت‌های بهداشتی چای را برای افراد مبتلابه دیابت و همچنین افراد مبتلا به چاقی، یکی از عوامل خطرساز برای دیابت، تعیین کرده است. این بازبینی یک بررسی در ژاپن را برجسته کرده است که در آن معلوم شد افرادی که روزانه ۶ فنجان چای سبز یا بیشتر می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که در طول هفته چای سبز کمتری می‌نوشند، ۳۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

       علاوه بر این، محققان تایوانی دریافتند که افرادی که بیش از یک دهه به‌طور منظم چای سبز نوشیده بودند، در مقایسه با افرادی که به‌طور منظم چای سبز مصرف نکرده بودند، دور کمرشان کمتر بود و میزان چربی کمتری در قسمت تحتانی بدن خود داشتند.

       برای افراد مبتلا به دیابت نوشیدن چای ایده خوبی است، چون چای حاوی موادی به نام پلی‌فنول‌ها هستند آنتی‌اکسیدان‌هایی که در هر گیاهی یافت می‌شوند. دکتر استینبوم می‌گوید: «پلی‌فنول‌ها به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند و باعث گشادشدن شریان‌ها و این گشادشدن شریان‌ها فشارخون را پایین می‌آورد، از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و کلسترول را کاهش می‌دهد.» تمام این مزیت‌ها خطر بیماری قلبی را که افراد مبتلابه دیابت بالا است، کاهش می‌دهند. پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز به تنظیم گلوکز موجود در بدن نیز کمک می‌کنند و از دیابت جلوگیری می‌کنند.

نوشیدن چای برای دیابت: چای سبز یا سیاه
       زمانی که بحث مربوط به نوشیدن چای در میان افراد دیابتی مطرح می‌شود، منظور این است که تمام انواع چای برای افراد مبتلابه دیابت مفید هستند، اما از میان چای‌ها چای سبز از همه مفیدتر است. دکتر استینبوم توضیح می‌دهد: «یکی از دلایل برتری چای سبز این است که چای سبز در مقایسه با چای سیاه حاوی سطوح بالاتری از پلی‌فنول‌ها است. این پلی‌فنول‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها است که باعث رنگ‌های درخشان آن‌ها شده است، بنابراین، هرچه چای سبزرنگ بیشتری داشته باشد به این معنا است که ازنظر پلی‌فنول‌ها غنی‌تر است. او اضافه می‌کند: «در مورد چای‌های سیاه می‌توان گفت که رنگ نارنجی آنها بیشتر باشد، از نظر پلی‌فنول‌ها غنی‌تر هستند.»

       دلیل وجود پلی‌فنول‌های بیشتر در چای سبز این است که از برگ‌های تخمیر نشده تهیه می‌شود، بنابراین همان‌طور که دکتر استینبوم می‌گوید: «چای سبز واقعاً خالص است.» از سویی دیگر، چای سیاه از برگ‌هایی درست می‌شود که کاملاً تخمیر شده‌اند و همین امر بعضی از مزیت‌های چای سبز را از بین می‌برد. دکتر استینبوم می‌گوید: «علاوه بر این، چای سیاه در مقایسه با چای سبز دو یا سه برابر کافئین بیشتری دارد و مصرف بیش‌ازحد کافئین برای سلامتی مفید نیست.»

       علاوه بر چای، میوه‌های بی‌شماری وجود دارند که سرشار از پلی‌فنول‌ها هستند و درنتیجه می‌توانند به درمان و جلوگیری از دیابت نوع ۲ کمک کنند. دکتر استینبوم می‌گوید: «از میوه‌های سرشار از پلی‌فنول‌ها می‌توان میوه‌های توت مانند، انگورها، سیب‌ها و انارها را نام برد.» علاوه بر قره‌قات، پرتغال‌های خونی، تمشک، لیموشیرین، لیموترش و کیوی و سبزی‌هایی همچون کلم بروکلی، پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی، بادمجان و اسفناج نیز منبع‌های خوبی از پلی‌فنول‌ها هستند.

       کاکائو نیز منبع خوبی از پلی‌فنول‌ها است، بنابراین به افراد مبتلابه دیابت پیشنهاد می‌شود که هرازگاهی شکلات سیاه بخورند. دکتر استینبوم می‌گوید: «برای افراد گیاه‌خوار نیز منابع بسیاری از پلی‌فنول‌ها وجود دارند که می‌توان به لوبیای قرمز، لوبیای سیاه، لوبیاچیتی، پسته، گردو، نخود و انواع گوناگون کره‌های درست‌شده از مغزهای خوراکی اشاره کرد.»

       به‌طورکلی، افراد مبتلابه دیابت علاوه بر نوشیدن چای باید یک رژیم غذایی را اتخاذ کنند که برای قند خون آن‌ها مناسب است. دکتر استینبوم می‌گوید: «افراد مبتلابه دیابت باید سبک زندگی خود را از لحاظ غذایی تغییر دهند. برای جلوگیری از بیماری دیابت اتخاذ یک رژیم غذایی سرشار از پلی‌فنول‌ها به سوخت‌وساز بهتر قند بدن کمک می‌کند.» بهترین گزینه‌ها برای درمان و جلوگیری از بیماری دیابت خوردن میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از پلی‌فنول‌ها و نوشیدن چای، به‌خصوص چای سبز است.

       دکتر استینبوم می‌گوید: «وقتی‌که صحبت از بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلابه دیابت می‌شود، افراد انتظار دارند که یک رژیم غذایی خاص مطرح شود، اما بهترین برنامه غذایی برای افراد مبتلابه دیابت محدود به خوردن میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ، مغزها، نوشیدن چای سبز، خوردن ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، خوردن اندکی از کاکائو است.»سپید
EveryDayHealth
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: