کد خبر: ۱۰۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 08
شفا آنلاین>سلامت>هرچند تفاوت‌هایی میان روش‌های اندازه‌گیری سطح ویتامین D خون وجود دارد، اغلب آزمایشگاه‌ها از فواصل مشابه مرجع استفاده می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،  از آنجا که سمیت با این ویتامین نادر است، تمرکز اصلی بر حد پائینی و حد آستانه برای تشخیص کمبود 25- هیدروکسی‌ویتامین D (مجموع D2 و D3) قرار می‌گیرد.

       جامعه بیماری‌های غدد آمریکا کمبود ویتامین D را سطح پائین‌تر از 20 نانوگرم در میلی‌لیتر (50 نانومول در لیتر) از 25- هیدروکسی‌ویتامین D در خون در نظر می‌گیرد. همچنین عدم کفایت این ویتامین را در سطح بین 21 تا 29 نانوگرم در میلی‌لیتر (5/52 تا 5/72 نانومول در لیتر) تعریف کرده است.

       از سوی دیگر، موسسه پزشکی آمریکا معتقد است اگر سطح 25- هیدروکسی‌ویتامین D خون بالاتر از 20 نانوگرم در میلی‌لیتر باشد، برای سلامت استخوان‌ها کافی است و سطوح بالاتر از 30 نانوگرم در میلی‌لیتر لزوما اثرات بهتری برای افراد ندارند.

       البته منصفانه است که بگوییم سطح 25- هیدروکسی‌ویتامین D که با پیشگیری از بسیاری از اختلالات دیگر مرتبط دانسته شده، همچنان مورد چالش بین محققین است. اگر سطح خونی 25- هیدروکسی‌ویتامین D پائین باشد، شاید بدان معنا است که شخص به میزان کافی در مجاورت نور آفتاب قرار نمی‌گیرد یا سطح ویتامین D در رژیم غذایی وی کافی نیست تا نیازهای وی را برآورده کند یا فرد در جذب روده‌ای آن مشکل دارد. اغلب داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می‌شوند، خصوصا فنی‌توئین، می‌تواند در تولید 25- هیدروکسی‌ویتامین D در کبد اختلال ایجاد کند. شواهدی نیز در دسترس است که کمبود ویتامین D ممکن است خطر بعضی سرطان‌ها، بیماری‌های ایمنی و بیماری‌های قلبی‌عروقی را بیشتر کند. سطوح بالای 25- هیدروکسی‌ویتامین D اغلب نشانه‌ای است از مصرف بیش از اندازه مکمل‌ها، قرص‌های ویتامینی و دیگر مکمل‌های تغذیه‌ای.

       اگر سطح 1، 25- هیدروکسی ویتامین D پائین باشد، نشانه‌ای است از بیماری کلیوی و درواقع، یکی از زودرس‌ترین تغییراتی است که در فرد مبتلا به نارسایی زودرس کلیوی دیده می‌شود. سطوح بالای آن ممکن است بازتابی باشد از افزایش هورمون پاراتیروئید یا وجود بعضی بیماری‌های خاص، مانند سارکوئیدوز یا بعضی از لنفوم‌ها، که می‌توانند 1، 25- هیدروکسی ویتامین D را در خارج از کلیه هم بسازند.سپید
labtestsonline

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: