کد خبر: ۱۰۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: 40 درصد از جمعیت كل كشور و حدود 60 درصد از تهرانی ها تحرك و فعالیت فیزیكی ندارند.

 به گزارش شفا آنلاین،دكتر باقر لاریجانی امروز (چهارشنبه) در بیست و هفتمین كنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران كه در هتل المپیك در تهران برگزار شد، اظهار كرد: با توجه به شرایط اجتماعی كشور و همچنین مسن‌ شدن جمعیت در یك تا دو دهه اخیر، ارائه خدمات حوزه فیزیوتراپی بیش از گذشته احساس خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در یك یا دو كشور دنیا، حدود 30 درصد از جمعیت سالمند است و این رویه در كشور ما در دو یا سه دهه آینده تجربه خواهد شد. روند پیری و سالمندی در جامعه ما قابل توجه است.
لاریجانی با بیان این كه بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر در كشور رو به فزونی است، ادامه داد: در حال حاضر شیوع دیابت و برخی از بیماری‌های غیر واگیر در كشور افزایش چشمگیری داشته است و این نشان می‌دهد كه در این زمینه باید سناریوهای جدید و برنامه‌های پیشگیرانه جدی را دنبال كنیم.
وی یادآور شد: ایران در زمینه شیوع بیماری‌های غیر واگیر شرایط مناسبی نسبت به كشورهای منطقه ندارد و لازم است كه در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر برنامه‌های دقیق‌تری را برای سلامت مردم اجرایی كنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بیان كرد: یكی از مباحث مهمی كه در حیطه سلامت مردم باید به آن توجه كرد، حوزه فیزیوتراپی و یا توانبخشی است.
به گفته لاریجانی، در حال حاضر 20 دپارتمان در رشته فیزیوتراپی در كشور آموزش‌های لازم را ارائه می‌كنند، همچنین 12 مركز تحصیلات تكمیلی فیزیوتراپی و 6 هزار فارغ‌التحصیل این رشته خدمات توانبخشی به مردم ارائه می‌كنند كه جا دارد به سمت مدل روشن‌تری در این زمینه حركت كنیم.
لاریجانی همچنین گفت: یكی از نكات مهم طرح تحول آموزش پزشكی این است كه براساس مدل ارایه شده آموزشی بتوانیم دانشگاه را از نظر علمی جلوتر ببریم و در این میان دانشگاه های علوم پزشكی پیشرو هستند.
به گفته وی، دانشگاه های علوم پزشكی ایران در مقایسه با كشورهای منطقه از شرایط و وضعیت بهتری برخوردار است. البته چالش های زیادی در آموزش پزشكی داریم اما در منطقه بهترین هستیم به طوری كه كشور در تولید مقالات پزشكی رتبه 17 تا 21 را دارد.
وی تصریح كرد: گرچه در برخی از شرایط، تولیدات علمی كند پیش می رود، اما به هر حال وضعیت بد نیست.
لاریجانی همچنین با بیان این كه در نقشه جامع علمی كشور، نگاه ویژه ای به بار بیماری های غیر واگیر، فناوری های پزشكی، ارایه خدمات پزشكی و سلامت شده است، ادامه داد: انتظار می رود در آموزش های پزشكی مدلی ارائه شود كه كیفیت آموزشی را ارتقا دهد كه البته در این خصوص به 50 دانشگاه ماموریت داده شده است.
وی گفت: همچنین انتظار می رود برای ارتقا و دانش حوزه فیریوتراپی برنامه ها و پكیچ هایی در نظر گرفته شود كه بتوان بهترین خدمات را به مردم ارائه كرد و با ایجاد نگاهی جدید، بتوان بر بسیاری از بیماری ها مسلط شد.
لاریجانی بیان داشت: با توجه به نیاز جامعه به این رشته باید استاندارد های جدیدی را برای ارائه خدمات تعریف كرده و مدل های ارائه خدمات در كشور بومی سازی شود.
بیست و هفتمین كنگره فیزیوتراپی ایران با حضور دكتر' اما استوكز ' رئیس كنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی (WCPT ) و همچنین محققان و اساتید حوزه فیزیوتراپی از 15 اردیبهشت به مدت 3 روز در هتل المپیك تهران در حال برگزاری است.
دكتر ایرج عبدالهی دبیر علمی این كنگره اعلام كرده است كه برای اولین بار در تاریخ كنگره های فیزیوتراپی، سخنرانان برنامه علمی در سطوح عالی بین المللی هستند و با حضور رئیس كنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی و پنج نفر از رؤسای فیزیوتراپی از كشورهای هند، پاكستان، لبنان، تاجیكستان و همچنین فیزیوتراپیست های ایرانی مقیم آمریكا، استرالیا، انگلیس، پاكستان، هند، لبنان و تاجیكستان برگزار می شود .
عبدالهی گفت: محورهای مورد بحث در این كنگره را بی اختیاری ادرار، سكته مغزی، توانبخشی قلبی، مشكلات و بیماری های ارتوپدی، ضایعات عصبی- عضلانی، ریوی ، آسیب های ورزشی، حركات اصلاحی و اختلالات و انحرافات ستون فقرات و مفاصل و همچنین آرتروز برشمرد.
دبیر علمی بیست و هفتمین كنگره فیزیوتراپی ایران عنوان كرد: در حاشیه برگزاری این كنگره نمایشگاه تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی در چهار سالن با حضور 80 تولیدكننده داخلی و واردكننده تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی برگزار می شود و از دیگر برنامه های این كنگره علمی برگزاری حدود 25 كارگاه آموزشی است كه اكثریت این كارگاه ها توسط سخنران های فیزیوتراپیست خارج از ایران ارائه می شوند و همچنین پنل های متعددی را پیش بینی كردیم تا شخصیت های برجسته ای از رشته های مختلف علمی در این همایش حضور خواهند داشت .
این رویداد به همت انجمن فیزیوتراپی ایران و با حمایت سازمان نظام پزشكی، سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران و همچنین 14 دانشگاه علوم پزشكی در سطح كشور برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: