کد خبر: ۱۰۶۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 03
شفا آنلاین>سلامت> جامعه پزشکی >بهزاد رحمانی، رئیس جامعه جراحان عمومی از عدم امنیت شغلی کافی جراحان عمومی گفت و بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین مشکلات جراحان در بخش جراحی مسئله دیه است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  برای مثال اگر یک فرد در یک ماه حرام حین عمل جراحی یک جراح فوت کند، یک دیه 300 میلیون تومانی وجود دارد که به پزشک فشار وارد می‌کند. این موضوع در حالی است که بیمار شاید تنها 10 میلیون تومان برای عمل جراحی خود هزینه کرده است.

از سوی دیگر متاسفانه افراد بسیاری هستند که بیماران و خانواده‌های آنان را به شکایت از پزشکان تشویق می‌کنند.» رحمانی در ادامه در رابطه با عوارض این موضوع گفت: «افزایش شکایات تنها باعث می‌شود حق شاکیان واقعی به ناحق گرفته شود. آماری که سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است، نشان می‌دهد تنها 28 درصد از شکایاتی که از قشر پزشکان می‌شود واقعی بوده است.»

       رئیس انجمن جراحان عمومی، راهکار این مشکل را اینگونه عنوان می‌کند: «اگر روند این شکایات پزشکی هزینه بیشتری داشته باشد، دیگر هر خانواده‌ای که بیمار خود را از دست داد نمی‌تواند اقدام به شکایت از پزشک معالج کند. این هزینه به معنی هزینه اقتصادی نیست.

 برای مثال در بسیاری از کشورها اگر مشخص شود شکایت فرد شاکی واقعی نبوده است، پزشک می‌تواند اعاده حیثیت کند و از فرد شاکی به عنوان افترا شکایت کند. ولی مسئله اینجا است که در فقه شیعه، شکایت بیمار از پزشک شکایت تلقی نمی‌شود. بلکه تظلم‌خواهی از حکومت اسلامی است و به همین علت، پزشک نمی‌تواند اعاده حیثیت کند و راه برای عموم مردم برای شکایت از جراحان باز است. این موضع به ضرر خود بیماران است. چرا که جراحان، بیمارانی را که ریسک بالایی دارند و امکان فوت آنها بالا است جراحی نمی‌کنند و زیر بار قبول مسئولیت نمی‌روند. چرا که در صورت قبول مسئولیت قانونی وجود ندارد تا از آنها دفاع کند. ا

ین موضوع در آینده می‌تواند تبعات ناگواری داشته باشد. از سوی دیگر، در قانون فعلی ما خطاهای پزشکی جرم شناخته می‌شود. در حالی که در هیچ‌کجای دنیا وضعیت به این گونه نیست. پزشک سوگند خورده تا برای حفظ جان مردم تلاش کند. این فرد چگونه می‌تواند مجرم شناخته شود و با وی به عنوان فردی که به عمد، آسیبی به شخصی وارد کرده است، برخورد شود؟»

       رحمانی مشکل دیگر نبود امنیت شغلی را حیثیت و آبروی حرفه‌ای دانست و گفت: «هر شغلی با آبرو و اعتبار خودش می‌تواند به پیشرفت برسد و زمانی که این اعتبار از حرفه شخص گرفته شود، تا سالها نمی‌تواند آن را به خوبی بازگرداند. این در حالی است که در سیستم قضایی ناکارآمدی که وجود دارد، یک بیمار می‌تواند از چند مرجع قضایی شکایت و این موضوع را پیگیری کند. تصور کنید این موضوع چه تاثیری بر اعتبار این قشر از جامعه خواهد گذاشت.»

پزشکان همیشه مقصرند
       رحمانی مشکل دیگر انجمن را سیاست‌گذاری‌های غلط دانست و عنوان کرد: «همیشه در صحنه عموم جامعه یک فرد یا یک قشر باید مقصر شناخته شود. مردم اگر به دولت بگویند چرا آنطور که در قانون اساسی قول داده شده است، هزینه درمانی رایگان نیست، دولت می‌گوید همه مردم بیمه شده‌اند. این در حالی است که بیمه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر همگی ناکارآمد هستند و بخش زیادی از درمان را پوشش نمی‌دهند. با این حال واکنش دولت در اینجا تنها مقصر دانستن پزشکان و پایین نگه داشتن تعرفه آنها است.»

        رحمانی برای استدلال خود بخش دولتی را مثال زد و گفت: «اگر بخش دولتی درمان در کشور مشکلی نداشت چرا تمام مردم جامعه که به لحاظ اقتصادی مشکلی ندارند به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند؟»

       رئیس انجمن جراحان عمومی ریشه مشکل را اولویت‌گذاری دانست و گفت: «سلامت اولویت دولت نیست و بودجه دولت در ابتدا صرف مسائل دیگر می‌شود و سلامت در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد و همین باعث شده سرانه سلامت پایین بیاید. توجه به این موضوع، می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که برای بیماران، پزشکان و کادر پزشکی به وجود آمده است برطرف کند. به همین علت در سال جاری انجمن جراحان عمومی به دنبال وضع قوانینی است که بیش از گذشته به نفع پزشکان باشد و سلامت اولویت دولت قرار بگیرد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: