کد خبر: ۱۰۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>اجتماعی> بیش از یک ماه است که درخانه نمایش اداره برنامه‌های تئاترنمایشی باعنوان«فصل بهار نارنج» به کارگردانی غلامرضا عربی روی صحنه رفته است که اتفاقا بااستقبال خوبی نیزازسوی اهالی هنرو مخاطبان روبروشده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید تا جایی که اجرای آن تا 16 اردیبهشت ماه تمدید شد. اگر شما هم مثل ما بدون آگاهی قبلی به تماشای این اثر می نشستید امکان نداشت که متوجه نابینا وکم بینا بودن این بازیگران شوید. بازیگرانی که به پشتوانه عشق به زندگی و تئاتر به روی صحنه آمدند. غلامرضا عربی کارگردان این نمایش پیش‌ترنیز درفرهنگسرای بهمن سابقه فعالیت با بازیگران کم بینا و نابینا دارد .به این بهانه به گفت‌و گو با او پرداختیم.

چطور شد تصمیم به اجرای نمایش«فصل بهار نارنج» با بازیگران نابینا و کم بینا گرفتید؟
       به واسطه فعالیت‌هایی که در فرهنگسرای بهمن داشتم دورا دور با اعضای کانون نابینایان وکم‌بینایان آشنایی داشتم. مسئولان کانون مایل بودند که برای اعضای نابینا و کم‌بینایشان کلاس تئاتر تشکیل دهیم.پیشنهاد دادم که به جای کلاس آموزشی، نمایشنامه‌ای را به کانون ببرم و آنچه از تئاتر می دانم را درحین تمرین یک نمایشنامه به آن‌ها به منتقل کنم.

 انتخاب بازیگراین نمایش چگونه بود؟
       از طریق کانون فراخوانی برای اعضا فرستاده شد. در یک روز مشخص، تعداد زیادی ازنا‌بینایان و کم‌بینایان علاقه‌مند به تئاترآمدند. افرادی ازتمام رده‌های سنی بود.این اتفاق حدودا مربوط به دی ماه 93 است. در گفت‌و‌گویی که با متقاضیان داشتم، تلاش می‌کردم زمینه‌ای فراهم کنم تا طرف مقابل حرف بزند و من از این طریق بفهمم که چه میزان اجتماعی یا غیر‌اجتماعی است یا زنگ صدایش به چه صورت است یا چگونه از زبان بدنش استفاده می‌کند. این‌ها نکاتی بود که من به آن‌ها توجه می‌کردم. حدود 60 فرم مشخصات در آن جلسه پر شد.

 نمایشنامه از ابتدا به همین شکل و با این تعداد پرسوناژ بود یا اینکه بنا بر شرایط این بازیگران در آن ایجاد کردید؟
       «فصل بهار نارنج» درابتدا چهارکاراکتر داشت. ما با اجازه محمود ناظری نویسنده متن تعداد شخصیت‌ها را به هشت نفررساندیم. در نمایشنامه اولیه نقش‌های فرعی توسط نقش‌های اصلی بازی می‌شد و از شیوه بازی در بازی بهره گرفته شده بود. کاری که ما کردیم این بود که برای هرنقش یک بازیگردرنظرگرفتیم وازبازی دربازی چشم پوشیدیم. خط روایی نمایشنامه حفظ شد و ما با توجه به موقعیت بچه‌ها تغییراتی جزیی در متن ایجاد کردیم.

درشکل طراحی دکوروصحنه نیز تغییراتی ایجاد کردید؟
       ازلحظه‌ای که نمایشنامه«فصل بهار نارنج»را به کانون نابینایان وکم‌بینایان بردم برطراحی دکور تاکید داشتم. درابتدا تاکید فضای طراحی صحنه و دکور روی کف بود ونه روی ارتفاع. ما روی یک فرش که هرباربرای تمرین در پلاتو پهن می‌شد نشانه‌گذاری‌هایی انجام داده بودیم که بازیگران بتوانند ازطریق آن جهت‌یابی کنند. بازبینی ما در اداره تئاتر با همان دکورمختصرانجام شد. برای روی صحنه بردن این نمایش مانند گلادیاتور‌ها مبارزه کردیم. اگر مرکزهنرهای نمایشی به ما کمک کند می‌توانیم نه تنها اجراهایی از همین نمایش را در سالن‌های دیگرروی صحنه ببریم؛ حتی می‌توانیم با «فصل بهار نارنج» در فستیوال‌های خارجی شرکت کنیم.

       شیما شوری بازیگراین نمایش که درروی صحنه به نوازندگی نی می پردازد. گفت:«از بدو تولد نابینا بودم. از دوره دبیرستان دوست داشتم که نواختن نی را یاد بگیرم ولی همه اطرافیانم با این موضوع مخالف بودند.علاقه به یادگیری نی با من بود تا زمانی که متوجه شدم، موسسه عصای سفید کلاس‌هایی برای آموزش موسیقی تشکیل داده است. اگر با ساز نی آشنا باشید، می‌دانید که درابتدا، بیرون آوردن صدا از این ساز دشواراست ولی من در همان جلسه اول توانستم نی را به صدا درآورم.» مریم دیهیم‌بخت دیگر بازیگراین نمایش نیز گفت:« دو سال است که دراثردیابت نابینا شده‌ام. وقتی برای بازی در«فصل بهار نارنج» انتخاب شدم؛ بعد از دومین جلسه تمرین گفتم، دیگر نمی‌آیم. دلیل من این بود که جهت‌یابی به شدت برایم دشوار بود. من برای همه رفت‌و‌آمد‌های روزانه‌ام آژانس می‌گرفتم و در یک کلام مطلقا نمی‌توانستم مسیرم را پیدا کنم. از زمانی که نابینا شدم تنها چیزی که نتوانستم با آن کنار بیایم جهت‌یابی بود.

 با آن که غلامرضا عربی متوجه شده بود که در بین بچه‌ها؛ من سخت‌تر از همه راه می‌روم، اجازه نداد گروه را ترک کنم. به جرات می‌توانم بگویم که «فصل بهار نارنج»و کمک‌های غلامرضا عربی این مشکل مرا تا حد زیادی رفع کرد. فکر می‌کنم این بزرگترین چیزی بود که این نمایش به من داد.» علی بلبلی دیگر بازیگر این نمایش نیز گفت:« ازبدو تولد عصب چشمم به طورکامل تشکیل نشده بود و کم‌بینا هستم. از سال 92 وارد کانون شدم. «فصل بهار نارنج» حس اعتماد به نفس را در من برای صحبت کردن در جمع زنده کرد. تا پیش از این من نمی‌توانستم حرفم را در یک جمع به درستی بیان کنم و اعتماد به نفس برای صحبت در جمع را مدیون این نمایش هستم.» در این نمایش ندا سلیمانی، علی بلبلی، مریم دیهیم‌بخت، حجت الله سنگانه، بابک محمدزاده، محسن رستمی، حمیدرضا کیانی خواه و شیما شوری به ایفای نقش می پردازند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: