کد خبر: ۱۰۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>اجتماعی>«برای تاسیس دانشکده ردیف بودجه مستقل نداریم. محدودیت در جذب اعضای هیئت‌علمی همچنان ادامه دارد.» اینها بخشی از حرف‌هایی است که در نشست "توسعه و ارتقای زیرساخت‌های آموزش علوم پزشکی" مطرح شد.
به گزارش شفا آنلاین،  در حاشیه هفدهمین جشنواره شهید مطهری که هرسال همزمان با روز معلم برگزار می‌شود، مسئولان خرد و کلان وزارت بهداشت، اساتید و حتی دانشجویان هرکدام از یک زاویه در حال بررسی موضوعات و مشکلاتی هستند که به نحوی با "آموزش پزشکی" ارتباط دارد.

       احمدی معاون دفتر منابع فیزیکی وزارت بهداشت از مشکلات کمبود فضای آموزشی دانشگاه‌ها گفت. او سخنانش را با ارائه آماری در این زمینه آغاز کرد: «در حال حاضر 189 هزار و 990 نفر دانشجو در 305 دانشکده و فضای آموزشی با زیربنای 1 میلیون و 500 هزار مترمربع داریم که 64 درصدشان قدمت 30 ساله دارند و 18 دانشکده در فضاهای استیجاری مستقر هستند.»

       او ادامه داد: «همچنین بالغ‌بر 70 دانشکده با زیربنای 400 هزار مترمربع با میانگین پیشرفت 40 درصد در کل کشور در حال ساخت است که بعد از تکمیل می‌توان دانشجویان را در این دانشکده‌ها مستقر کرد.»

       بودجه، برای تاسیس دانشکده ردیف مستقل ندارد.

       او دلیل کمبود فضای آموزشی و عدم پیشرفت پروژه‌های عمرانی-آموزشی، گفت: «یکی از مشکلاتی که در حوزه فضای آموزشی با آن مواجهیم، نبود ردیف مستقل برای احداث دانشکده‌هاست. بودجه برای ساخت دانشکده عمدتا در قالب تفاهم‌نامه‌های تامین فضاهای آموزشی قرار می‌گیرد. تفاهم‌نامه‌های کلی که شامل چند برنامه و پروژه است و بودجه‌‌ای که اغلب قابل‌توجه نیست هم به کل تفاهم‌نامه تعلق می‌گیرد که باعث می‌شود روند ساخت‌وسازها به‌کندی پیش برود.»

       احمدی قطع شدن منابع مالی که طی 4 تا 5 سال اخیر برای فضاهای فرهنگی و کمک‌درسی ارائه می‌‌شد مزید بر علت دانست و تصریح کرد: «حدود ده سال پیش از منابع تسهیلاتی بانک استفاده می‌شد و برای مصارفی نظیر ساخت خوابگاه مبالغی به دانشگاه‌ها ارائه می‌شد اما اکنون خبری از این منابع نیست.»

تا رسیدن به شرایط بهینه راه درازی داریم
       او در مثالی برای توضیح کمبود فضای آموزشی دانشگاه‌ها گفت: «دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سه‌ماهه پایانی سال گذشته حدود 658 دانشجو داشته است. اگر براساس سرانه 13 متر به ازای هر دانشجو محاسبه کنیم، به 8500 متر فضای آموزشی نیاز داریم درحالی‌که دانشکده پزشکی در 3هزار مترمربع این تعداد دانشجو را جای‌داده است. برای رسیدن به شرایط مطلوب در این دانشگاه باید حدود 2هزار مترمربع به فضای دانشگاه اضافه کنیم.»

       احمدی یک خبر خوش هم داشت. او گفت که وزارت بهداشت در یک طرح، تمام کمبود فضای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی را بررسی کرده است، وی توضیح داد: «این طرح این حسن را دارد که به سیاست‌گذاران دید کلی و اطلاعات لازم درمورد کاستی‌های موجود را می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند که بهتر برنامه‌ریزی کنند.»

       معاون دفتر منابع فیزیکی وزارت بهداشت از بررسی سرانه‌هایی که طی سال‌های گذشته برای مصارف توسعه زیرساخت‌های آموزشی و ... به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شد، خبر داد و گفت: «از این داده‌ها به‌عنوان مبنا برای محاسبات بودجه موردنیاز دانشگاه‌ها استفاده کنیم.»

       امید احمد اخوان معاون اجرایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت در بخش دیگری از این نشست گفت: «در سال گذشته هزار نفر را به‌عنوان اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه‌های کشور و هزار و 500 نفر را هم به‌عنوان طرح تعهد جذب کردیم.»

       او اضافه کرد: «این در حالی است که دانشگاه‌های علوم پزشکی به 7 هزار نیروی هیئت‌علمی نیاز دارند استخدام اعضای هیئت‌علمی ما محدود است. ازآنجا که نمی‌توان انتظار داشت در یک سال مجوز استخدام این تعداد نیرو به ما داده شود، بنا شد برای تامین نیازهای خود در این زمینه، افرادی را به‌عنوان استاد وابسته جذب کنیم.»

کمبود کارشناس در ساختار آموزش پزشکی
       احمدی به مشکل برعکس هرم نیروی انسانی در وزارت بهداشت هم اشاره کرد و گفت: «نه تنها وزارت بهداشت بلکه سایر وزارت خانه‌ها هم با این مشکل روبه‌رو هستند. برای مثال به ازای هر 5 نفر تکنسین باید یک مهندس هم وجود داشته باشد؛ درحالی‌که امروز برعکس شده و ما با تعداد زیادی مهندس روبه‌رو هستیم اما تکنسین نداریم.»

       او ادامه داد: «در آزمایشگاه دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران ما کارشناس نداریم اما اعضای هیئت‌علمی داریم و لازم است به بدنه کارشناسی و تقویت آن هم توجه داشته باشیم.»

       او همچنین از فراهم کردن امکانات برای گذراندن طرح در کلینیک‌های سرپایی اشاره کرد و گفت: «دانشجویان ما اغلب در بیمارستان‌ها آموزش می‌بینند. درحالی‌که کلینیک‌های سرپایی فضای خوبی برای تربیت دانشجو و افزایش مهارت آنهاست. با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت اطلاعات لازم درمورد کلینیک‌های موجود را جمع‌آوری کردیم و بنا شد دانشجویان دوره‌های مختلف نیز در این کلینیک‌ها مشغول شوند.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: