کد خبر: ۱۰۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 02
شفا آنلاین>اجتماعی> قائم مقام وزیر بهداشت بر لزوم پیشرفت شاخص‌های بهداشتی و درمانی بیشتر از گذشته تاکید کرد و گفت: لازم است به منظور تدوین برنامه‌های استراتژیک و عملیاتی در حوزه سلامت روان، روانشناسان و روانپزشکان و گروه‌های متخصص با وزارت بهداشت همکاری کنند.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی در مراسم گرامیداشت روز جهانی روانشناس با بیان اینکه سلامت دارای 4 بعد جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی است، اظهار داشت: روانشناسان به طور مستقیم با سلامت جسمی و روانی سروکار دارند و به صورت غیر مستقیم نقش موثری در سلامت معنوی و اجتماعی جامعه دارا هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به تغییر سبک زندگی، شیوع شهرنشینی، افزایش سن جامعه و شیوع پدیده‌هایی مثل اعتیاد و دخانیات و رفتارهای پرخطر، بر لزوم توجه ویژه و بیشتر به سلامت روان نسبت به گذشته تاکید کرد و افزود: اختصاص یکی از بندهای سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به سلامت روان، حاکی از آن است که ارتقا سلامت روان جامعه با ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی دارای اهمیت است.

حریرچی با تاکید بر لزوم رفع موانع تنش آفرین در زندگی اجتماعی، افزود: در این راستا نقش دولت‌ها، مردم و متخصصین مهم است و باید برای رفع این موانع راه‌ حلی سیستماتیک تدوین شود.

وی همچنین بر لزوم ترویج آموزش های اخلاقی و معنوی تاکید کرد و گفت: به منظور ارتقا سلامت روان لازم است عملکردمان مبتنی بر شاخص‌های سلامت روان باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت بر ضرورت کاهش فشار روانی و استرس در سطوح فردی و جامعه تاکید کرد و افزود: کاهش این استرس و فشارهای روانی به نوعی علم و هنر است که این هنر و علم را روانشناسان و متخصصین در این حوزه دارا هستند.

به گزارش وزارت بهداشت، حریرچی با بیان اینکه همکاری‌های متقابل می‌تواند در کاهش استرس‌ها و فشارهای روانی موثر واقع شود، افزود: اگر هر صنفی منافع خود را ببیند به جایی نخواهد رسید، چرا که کل نظام سلامت وسیله ای برای تامین سلامت مردم است.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه در طی سال‌های 1980 تا 2012 در شاخص‌های توسعه انسانی (سلامت، آموزش و استانداردهای زندگی) حدود 67 درصد رشد داشتیم، افزود: این شاخص‌ها در کشور طی این دوره زمانی سالانه به طور متوسط حدود 1.67 درصد و در دنیا 0.69 درصد رشد داشته است. این نشان می‌دهد که در این بازه زمانی ما در شاخص‌های توسعه انسانی بیش از 2 برابر متوسط جهانی رشد داشتیم.

به گفته حریرچی، ایران در دنیا دومین کشوری است که توانسته در رفع موانع شاخص‌های توسعه انسانی موفق عمل کند.

حریرچی همچنین بر لزوم پیشرفت شاخص‌های بهداشتی و درمانی بیشتر از گذشته تاکید کرد و گفت: لازم است به منظور تدوین برنامه‌های استراتژیک و عملیاتی در حوزه سلامت روان، روانشناسان و روانپزشکان و گروه‌های متخصص با وزارت بهداشت همکاری کنند.

حریرچی با اشاره به اجرای برنامه‌های تحول سلامت با تاکید بر ادغام برنامه‌های سلامت روان، افزود: در این راستا حدود 900 تخت روانپزشکی به ظرفیت تخت بخش‌های روانی بیمارستان‌ها افزوده شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: