کد خبر: ۱۰۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 01
شفا آنلاین>اجتماعی>مطالعات جدید نشان می دهد، داشتن دوستان خوب یكی از مهمترین روش های شاد بودن و تحمل مشكلات زندگی است.
به گزارش شفا آنلاین، مطالعات محققان دانشگاه آكسفورد نشان می دهد میزان اندروفین در افرادی كه روابط اجتماعی دارند و با دوستانشان رفت و آمد می كنند، بیشتر است. اندروفین یك ماده شیمیایی است كه از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می شود و عملكردی مشابه مسكن دارد. این ماده علاوه بر شادی و نشاط، سبب آرامش می شود.
مطالعات جدید نشان می دهد معاشرت با دوستان و شركت در روابط اجتماعی، میزان ترشح این ماده را افزایش می دهد و از این طریق به احساس شادی، نشاط و آرامش كمك می كند.
این مطالعه نشان می دهد، تحمل درد و سختی های زندگی در افرادی كه با دوستانشان معاشرت می كنند، بسیار راحت تر است و دلیل آن نیز وجود اندروفین است. اندروفین در افزایش شور و نشاط و كاهش احساس درد، بسیار موثرتر از مورفین عمل می كند.
محققان افزایش احساس شادی ناشی از روابط اجتماعی را به دلیل پیوند اندروفین به گیرنده های خاصی در مغز می دانند.
متخصصان اعصاب و روان توصیه می كنند كه شبكه های اجتماعی و افزایش حضور در دنیای مجازی، هرگز نمی تواند جایگزین معاشرت با افرادی شود كه حس خوب را القا می كنند. ارتباط با دوستان خوب برای افزایش سلامتی الزامی است.
مطالعات دیگر نشان می دهد ارتباط با دوستان در پیشگیری از بیماری افسردگی و زوال عقل موثر است و باعث افزایش امید می شود. همچنین عملكرد حافظه در سالمندانی كه روابط اجتماعی گسترده تری دارند، بهتر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: