کد خبر: ۱۰۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 01
شفا آنلاین>اجتماعی> وقتی در جزیره قشم هستید، اگر در هر گوشه‌اش بخواهید تنی به آب خلیج‌فارس بزنید، بومی‌ها یا کسانی که با منطقه آشنا هستند، به شما می‌گویند مواظب سفره‌ماهی‌ها باشید.

به گزارش شفا آنلاین،چون اگر به‌اشتباه حین شنا پایتان به یکی از آنها بخورد، ممکن است با دم نیزه‌مانندش واکنش نشان دهد و این واکنش می‌تواند آسیب فراوانی به پای شما وارد کند. همه خطر این آبزی برای انسان‌ها در همین حد است، آن هم البته در شرایطی که تعمدی یا به‌اشتباه آنها را اذیت کنید.


اما دو روز پیش خطای سهوی یک ماهی‌گیر بومی در حد فاصل جزیره ناز و جزیره قشم، منجر به مرگ بیشتر از صد سفره‌ماهی کوچک و بزرگ شد. حالا لاشه این سفره‌ماهی‌های تلف‌شده بخش بسیار وسیعی از ساحل آن منطقه را فراگرفته است. جزیره کوچک ناز که قتلگاه این سفره‌ماهی‌ها شد، چسبیده به قشم، یکی از جذابیت‌های دیدنی این بزرگ‌ترین جزیره خاورمیانه در تنگه هرمز است. سفره‌ماهی‌ از گونه‌های آبزی اطراف قشم است که در سواحل دورتادور این جزیره می‌توان آنها را دید. این آبزی‌ها که همیشه در دل آب‌های خلیج‌فارس مشغول شنا هستند، برای گرماگرفتن به سواحل کم‌عمق شنی اطراف جزیره قشم می‌آیند و آنجا روی شن‌ها دراز می‌کشند. همین اتفاق هم باعث شد در تور این ماهی‌گیر به دام بیفتند و قربانی شوند.


روز پنجشنبه و بلافاصله پس از وقوع این اتفاق در قشم، عکس‌های سفره‌ماهی‌های تلف‌شده را یکی از فعالان زیست‌محیطی جزیره در تلگرام برای من هم فرستاد. من که همان لحظه چند کیلومتر آن‌سوتر و در جزیره هنگام بودم، برای دیدن صحنه از نزدیک راهی جزیره ناز شدم. با نزدیک‌شدن به ساحل می‌شد در منطقه‌ای به وست چندصدمترمربع لاشه سفره‌ماهی‌های تلف‌شده در ساحل را دید. کسی در صحنه نبود اما پیگیری‌های بعدی ما حکایت از آن داشت که یکی از ماهی‌گیران بومی منطقه که تور بزرگ ماهی‌گیری خود را در همین نقطه کار گذاشته بود، عامل مرگ این سفره‌ماهی‌ها بوده است. این ماهی‌گیر ساعتی بعد در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های محلی جزیره ماجرا را شرح داد و بابت اتفاقی که باعثش بود نیز عذرخواهی کرد.


در خبر این ماجرا به نقل از این سایت محلی آمده است: «عامل مرگ سفره‌ماهی‌ها که خودش از اهالی یکی از روستاهای قشم است، گفت: برای صید ماهی تورهایمان (لیه) را در ساحل جزیره ناز پهن و بعد از ساعتی تورهایمان را جمع کردیم و هنگام جمع‌کردن با یک صحنه عجیب روبه‌رو شدیم. وی افزود: متأسفانه‌ هزاران سفره‌ماهی در صیدگاه ما گیر افتاده بودند ما هم برای نجات آنها تلاش کردیم و تا آنجایی که توان داشتیم، تعدادی از آنها را به دریا بازگرداندیم ولی با توجه به اینکه تعداد این سفره‌ماهی‌ها زیاد بود قادر به برگرداندن بیشتر آنها نشدیم و مجبور شدیم در ساحل رهایشان کنیم و همین موضوع باعث مرگ تعداد بیش از هزار سفره‌ماهی شد.این صیاد بومی، محلی اظهار کرد: ما خودمان از این اتفاق بسیار ناراحت شدیم و تلاش هم کردیم این جانوران دریایی را نجات دهیم ولی افسوس که قادر به برگرداندن تمامی سفره‌ماهی‌ها به دریا نشدیم و جا دارد از حامیان محیط‌زیست و مردم خوب جزیره به خاطر این اتفاق غیرعمد عذرخواهی کنیم و به آن دسته از دوستانی که به روش صید با لیه مبادرت به صیادی می‌کنند توصیه می‌کنیم در محدوده جزایر ناز با توجه به اینکه زیستگاه سفره‌ماهی‌های نادر و بومی منطقه قشم است، صیادی نکنند و تورهای خود را در این منطقه گردشگری و ماسه لجنی پهن نکنند».


بعد از آن نیز محمدهاشم داخته، مدیر حفاظت محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم، به ماجرا واکنش نشان داد و در خبری از مرگ حدود صد سفره‌ماهی در سواحل قشم، حد فاصل جزایر ناز، خبر داد. او افزود: براساس اطلاعات و بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد عامل کشته‌شدن این سفره‌ماهی‌ها صید ضمنی در این منطقه باشد. در این روش، صیادان با قصد صید یک جانور، تورهای (در زبان محلی لیه) خود را در دریا پهن می‌کنند اما آبزیان دیگری نیز در تور ماهی‌گیران به دام می‌افتند. با توجه به اینکه سفره‌ماهی جایگاهی در رژیم غذایی مردم جزیره قشم ندارد و شرکت‌های پودر ماهی نیز از این جانوران استفاده نمی‌کنند، لاشه این سفره‌ماهی‌ها در کنار ساحل رها شده است.


مدیر حفاظت محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: سفره‌ماهی‌ها همچون کوسه‌ها برای تنفس در آب، نیاز به حرکت دارند و به‌دام‌افتادن این جانوران دریایی در تور ماهی‌گیران می‌تواند منجر به مرگ آنها شود. اگر جانوران دریایی دیگری همچون ماهی، میگو و خرچنگ نیز در کنار این سفره‌ماهی‌ها کشف می‌شد، احتمال وجود آلودگی در دریا وجود می‌داشت که با توجه به بررسی‌های اولیه این احتمال از بین رفته است. جزیره قشم با حدود ١١٧‌ هزار نفر جمعیت و هزار و ٥٠٠ کیلومترمربع وسعت، شامل ١٣٥ کیلومتر طول و عرض متوسط ١٤ کیلومتر در جنوب کشور و در میان آب‌های خلیج‌فارس واقع شده است. وسعت جزیره قشم به‌تنهایی از ٢٢ کشور جهان بزرگ‌تر است. در این جزیره پهناور می‌توان علاوه بر شناسایی ٢٤٥ گونه از ٥٠٩ گونه پرندگان کشف‌شده در ایران، جانوران و پستانداران دریایی همچون دلفین‌ها و گونه‌های بسیار نادر و در معرض انقراضی همچون لاک‌پشت‌های سبز و پوزه عقابی را نیز مشاهده کرد. شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: