کد خبر: ۱۰۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 29
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون وزیر نفت گفت: هنوز خبری درباره افزایش قیمت بنزین از سوی وزارت نفت و این شرکت به دولت ارائه نشده است.
به گزارش شفا آنلاین،عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران  درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر توزیع بنزین دو نرخی گفت: در صورتی که دولت ابلاغ کند، ملزم به اجرا خواهیم بود اما اعتقادی به دونرخی بودن نداریم.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی پیشنهاد ما تک نرخی ماندن  است و فقط در صورت موافقت دولت قیمت بنزین از مهرماه سالجاری دو نرخی خواهد بود.

وی یادآور شد: تلاش می کنیم که از بنزین تک نرخی در سال 96 دفاع کنیم.
 
کاظمی در خصوص تخصیص سوخت براساس پیمایش به خودروهای سنگین گفت: طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش از ابتدای سال گذشته آغاز شد و با اجرای آن مصرف سوخت در کشور کنترل شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: هز زمان که وزارت راه و شهرسازی همه  خودروها را به جی پی اس(سامانه موقعیت یاب جهانی) متصل کند، مبنای محاسبه سهمیه گازوییل خودروهای باری و مسافری از بارنامه به پیمایش تغییر داده خواهد شد و در حجم دریافت سوخت بازنگری می شود.

وی همچنین از تخصیص نیافتن سهمیه گازوئیل به خودروهای سنگین فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه امسال خبر داد و گفت: براساس مذاکراتی که با شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی انجام شده است، تخصیص سهمیه سوخت خودروهای گازوئیل سوز فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه قطع می شود و در صورتی که در زمان تعیین شده مالکان خودروها بیمه شخص ثالث خودروی خود را تمدید نکنند، سهمیه سوخت این خودروها قطع  خواهد شد.

 صرفه جویی 2 میلیون لیتر گازوئیل با حذف خودروهای فاقد بیمه
 
کاظمی با بیان این که پیش بینی می شود با حذف سهمیه سوخت خودروهای گازوییل سوز فاقد بیمه شخص ثالث روزانه حدود1.5 تا 2 میلیون لیتر دیگر صرفه جویی داشته باشیم، گفت: بر این اساس از قابلیتهای مختلف سامانه هوشمند سوخت برای مدیریت مصرف گازوییل استفاده می کنیم.

کاظمی با بیان این که سامانه هوشمند سوخت برای عرضه گازوییل سهمیه ای حفظ می شود، گفت: اکنون این سوخت با لیتری سه هزار ریال عرضه می شود که در نظر داریم تا زمان اصلاح و واقعی سازی قیمت گازوئیل این سامانه را حفظ کنیم زیرا معتقدیم اگر سامانه هوشمند سوخت وجود نداشته باشد کاهش مصرف محقق نمی شود.

قیمت بنزین افزایش نمی یابد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: هنوز خبری در خصوص افزایش قیمت بنزین از سوی وزارت نفت و این شرکت به دولت ارائه نشده است و قیمت کماکان مانند سالهای گذشته خواهد بود.
 
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره کارت سوخت گفت: ترجیح ما این است که کارت سوخت در کشور مورد استفاده قرار گیرد، اگر دولت مصوب کند که بنزین با کارت سوخت توزیع شود، با توجه به تجارب سالهای گذشته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هیچگونه مشکلی برای ارایه ندارد.
 
وی یادآور شد: در سال 86 حدود 48 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شد و مصرف کشور با واردات نیز 74 میلیون لیتر بود که با اجرایی شدن کارت سوخت و با مدیریت مصرف به 58 میلیون لیتررسید که این نشان دهنده این بود که 17 میلیون لیتر بنزین خارج از شبکه توزیع می‌شد.
 
کاظمی ادامه داد: همچنین 22 میلیون متر مکعب CNG در کشور به مصرف می‌رسد، بنابراین فلسفه کارت سوخت، عرضه امنیت سوخت در کشور است.
 
وی تصریح کرد: در صورت واقعی شدن قیمت سوخت، پیشنهاد ما این است که کارت سوخت در کشور حذف شود.

کاظمی یادآور شد: هر لیتر بنزین در حال حاضر براساس فوب خلیج فارس 37 سنت است که با یک حساب سرانگشتی قیمت فوب خلیج فارس معادل 1180 تومان می‌شود، بنابراین باز هم قیمت بنزین توزیعی در کشور با توجه به قیمت های فوب خلیج فارس، مالیات بر ارزش افزوده، نرخ انتقال و نرخ توزیع کمتر از قیمت تمام شده است.
 
وی گفت: پالایشگا‌ه‌های داخلی نیز براساس قیمت فوب خلیج فارس، فرآورده های نفتی  را دریافت می‌کنند، بنابراین ما در قبال گرفتن بنزین از آنها مبنا را براساس قیمت فوب خلیج فارس در نظر می‌گیریم.
 
واردات روزانه 8 میلیون لیتر بنزین در سال 95

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص واردات بنزین گفت: در سال جاری برنامه این شرکت واردات روزانه 8 میلیون لیتر بنزین به کشور است، این در حالیست که در سال گذشته 9.5 میلیون لیتر بوده، بنابراین با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد شد و می‌تواند به صادرکننده تبدیل شود.

کاظمی درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این پالایشگاه در سال 89 به خاطر انقباض مالی به مشکل برخورده بود و در سال 91 با تغییر سهامدار پیشرفت پروژه سرعت گرفت.

وی تاکید کرد: همچنین اجناس مورد نیاز این پالایشگاه به دلیل تحریم به مانع برخورده بود، که با اجرایی شدن برجام اکثر تجهیزات این پالایشگاه وارد کشور شده و پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال جاری بخش تقطیر  آن راه اندازی شود.

همچنین امیدواریم تا پایان سال، پیش راه‌اندازی واحد بنزین سازی را نیز در این پالایشگاه داشته باشیم.
 
وی در ادامه راجع به پالایشگاه نفت بندرعباس اظهار داشت: طرح توسعه بنزین این پالایشگاه در حال اجراست و مردادماه وارد مدار سرویس خواهد شد، به طوری که 9 میلیون لیتر بنزین فعلی این پالایشگاه به 12 میلیون لیتر افزایش پیدا خواهد کرد که از این میزان حدود 6 میلیون لیتر بنزین یورو 4 خواهد بود.
 
پالایشگاه آبادان تامین اعتبار شد

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: هم اکنون طرح توسعه پالایشگاه آبادان در دست اجراست، به طوری که منابع مالی این طرح توسط کمیسیون شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده و به پیمانکار آن ابلاغ شده تا مراحل عملیاتی را اجرا نماید.
 
وی ادامه داد: با تخصیص این اعتبار بخشی از واحدهای قدیمی از سرویس های عملیاتی خارج و نوسازی می‌شود و همراه با ساخت واحدهای جدید سوخت تولیدی آن مطابق با استانداردهای یورو خواهد بود به طوری که مازوت این پالایشگاه از 40 درصد به 22 درصد تقلیل پیدا می کند.

 تولید بنزین کشور افزایش می یابد

کاظمی افزود: تولید بنزین با بهره‌برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس به 66 میلیون لیتر در روز خواهد رسید. در حال حاضر روزانه 16 میلیون لیتر بنزین یورو4 در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک، 12 میلیون لیتر در اصفهان و با بهره برداری از واحد های جدید بنزین سازی در بندرعباس و لاوان به ترتیب 6 و 3 میلیون لیتر در روز تولید بنزین یورو 4 كشور افزایش خواهد یافت.

توزیع بنزین یورو 4 در 5 کلانشهر دیگر در مهرماه

وی ادامه داد: در حال حاضر بنزین یورو 4 در 8 کلانشهر تهران، اراک، کرج، اصفهان، شیراز، اهواز و مشهد توزیع می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا مهرماه سالجاری شهرهای بندرعباس، چابهار، یزد، کرمان و بوشهر به این کلانشهرها اضافه شوند.
 
وی با اشاره به اینکه تولید بنزین تا مردادماه به 66 میلیون لیتر خواهد رسید، گفت: اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مرحله تولید برسد، ایران به عنوان صادرکننده بنزین خواهد بود.
 
کاظمی تاکید کرد: بنزین یورو 4 تولیدی کشور کاملا استاندارد بوده و مطابق با استانداردهای اروپایی است.
 
کاظمی یادآور شد: هم‌اکنون صادرکننده نفت سفید، نفت گاز، گاز مایع و مازوت هستیم و در صورت بهره برداری از ستاره خلیج فارس، صادرکننده بنزین نیز خواهیم بود..yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: