کد خبر: ۱۰۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 28
شفا آنلاین>سلامت>بسیاری از جوانان در رویای داشتن اندام زیبا چندین ساعت از روز را در مراکز پرورش اندام می گذرانند و برای رسیدن به تناسب اندام دست به هر کاری می زنند.
به گزارش شفا آنلاین،این روزها داشتن اندامی شبیه به هنر پیشه های مطرح و مدلینگ ها به دغدغه بسیاری از جوانان تبدیل شده تا جایی که برای رسیدن به این ایده آل، به بازار سیاه مکمل های ورزشی در باشگاه ها به ویژه سالن های بدن سازی رونق بخشیده اند.

اما طمع برای بردن سودهای کلان از فروش مکمل های ورزشی قاچاق که با قیمت پایین به این باشگاه ها فروخته شده کار را به جایی می رساند که این ورزشکاران جوان نه تنها باید رویای داشتن اندام ایده آل را داشته باشند بلکه حسرت و داغ بودنشان را بر دل خانواده خود می گذارند.

حسین رستگارمدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا ودارو درخصوص توزیع مکمل های ورزشی قاچاق می گوید: اخیرا نمونه مكمل های مختلفی از برخی باشگاه های ورزشی به دست ما رسیده كه توسط باشگاه های ورزشی تجویز می شود و متاسفانه منجر به مرگ و میر جوانان یا از بین رفتن برخی اعضای بدن شده است. 

مرگ کبد با خوردن مکمل غیر مجاز
مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا ودارو در خصوص عوارض جانبی مصرف مکمل های تقلبی عنوان كرد: مهمترین مشكل مصرف كنندگان این مكمل ها، سمیت كبدی و در نهایت از بین رفتن كبد است؛ برخی افراد در پی مصرف این مكمل ها حتی در نوبت پیوند كبد هستند. 

وی  افزود: مكمل هایی كه در باشگاه های بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرند، استروئیدهای آنابولیزان (مشتقات هورمون های مردانه یا تستوسترون ) هستند كه باعث افزایش عضله می شوند.

مکمل های حیوانی که به خورد انسان می رود
رستگار با بیان اینکه برخی از این مكمل ها برای حیوانات است اما در باشگاه های بدنسازی برای انسان تجویز می شود، عنوان کرد:  برخی ازاین مکمل ها،  دارویی است كه باید از سوی متخصصان مربوطه مانند متخصص غدد تجویز شود اما از سوی مربیان بدنسازی برای رسیدن هرچه سریع تر به اندام متناسب  پیشنهاد می شود.

وی ادامه داد: برخی از این مكمل ها مانند هورمون رشد، برای ورزشكاران ضرورتی ندارد و مخصوص بیماران دچار كوتاهی قد است، این دسته از داروها باید از سوی متخصصان غدد و رشد تجویز شود و هیچ فردی غیر از این متخصصان حق ندارد این داروها را تجویز كند.

دلالان مکمل های ورزشی یا دلالان جان
مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو تصریح كرد: برخی از این فرآورده های آنابولیزان استروئیدی تجویزی در باشگاه های بدنسازی، پنج تا 10 سال است كه در دنیا به خاطر عوارض متعدد كبدی شدید تولید نمی شوند اما به طور غیرقانونی تولید و بصورت قاچاق وارد كشور شده و در باشگاه ها تجویز می شوتد.

رستگار گفت: اگر بازرسان اكنون وارد باشگاه های ورزشی شوند، اینگونه مكمل ها را در خیلی از آنها پیدا نمی كنند چون آنها می دانند كه بازرسان به این اماكن مراجعه می كنند. برخی از این باشگاه ها شماره های تماس خود را در اختیار ورزشكاران قرار می دهند و آنان را نزد مراكز غیرقانونی و دلالانی كه بطور غیرقانونی این مكمل ها را عرضه می كنند، هدایت می كنند.

وقتی برای اندام زیبا جان می فروشند
این صاحب نظر نسبت به عواقب زیان بار مصرف مکمل های تقلبی هشدار داد و گفت: فرد در پی مصرف این مكمل ها به علت اثرات سمی، كبد خود را از دست می دهد یا دچار مرگ ناگهانی می شود كه موارد متعددی در این زمینه به ما گزارش شده است. 

مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو تاكید كرد: بسیاری از مكمل ها در باشگاه های بدنسازی، تقلبی بوده یا از رده خارج شده است؛ خیلی از آنها نیز برای بیماری های خاص است.

رستگار یادآور شد: متاسفانه اكنون باشگاه های ورزشی تبدیل به محلی برای تجویز داروهای مكمل شده اند که متاسفانه اغلب تقلبی و بدون مجوز هستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی مكمل ها ماهیت دارویی دارند. برخی از این مكمل های تغذیه ای مانند كراتین به حدی زیاد مصرف می شود كه در كلیه رسوب می كند و این عضو از بدن را از بین می برد.

والدین به گوش باشند
رستگار به والدینی كه جوانان خود را به باشگاه های بدنسازی می فرستند، هشدار داد كه ممكن است فرزندانشان مخفیانه این مكمل ها و داروها را مصرف كنند.

مدیركل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: والدین تصور می كنند فرزندشان خوش هیكل شده است اما نمی دانند كه فرزند آنها در حال حركت به سوی مرگ و از دست دادن كبد و كلیه خود است.

رستگار تاكید كرد: استفاده از استروئیدها و فرآورده های هورمونی ممنوع است و والدین بیشتر باید مراقب جوانان خود باشند.
برچسب ها: مدلینگ ، ورزشی ، سالن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: