کد خبر: ۱۰۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 28
شفا آنلاین>اجتماعی> قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 790 هزار نفر در كشور تحت درمان اعتیاد هستند ، اما باقی ماندن افراد در پاكی پس از درمان ورقم بازگشت به زندگی سالم پایین است.
به گزارش شفا آنلاین، علیرضا جزینی روز پنجشنبه در دیدار شركت كنندگان در نخستین همایش سراسری دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های كشور در قم با آیت الله ناصر مكارم شیرازی از مراجع تقلید ابراز داشت: 80 درصد درمان شدگان دوباره به چرخه اعتیاد باز می گردند و در حالت خوش بینانه نزدیك به 20 درصد افراد می توانند به زندگی سالم برگردند و دلیل های مختلفی برای برگشت مجدد فرد به سمت اعتیاد وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه هفت هزار مركز درمان اعتیاد در كشور وجود دارد و مدیریت بیشتر آنها دراختیار مردم است، گفت: این مراكز معتادان را درمان می كنند، ولی این اقدام ها برای سالم ماندن افراد پس از ترك كافی نیست.
وی مبارزه با مواد مخدر را موضوع مهم جامعه عنوان كرد و افزود: تلاش برای مبارزه با آن زیاد بوده ،ولی متناسب با حجم تهدید نیست.
جزینی اظهار داشت: پیش از این تنها استفاده از مواد مخدر سنتی چون تریاك وجود داشت، ولی اكنون استفاده از مواد صنعتی و روان گردان ها و آسیب های آن نگرانی ها را بیشتر كرده است و متاسفانه در بین برخی ازجوانان نیز شیوع دارد.
وی افزود: برنامه ریزی مبارزه با مواد مخدر برگرفته از سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بوده كه 11 بند است و امور پیشگیری، درمان، كاهش آسیب، حمایت اجتماعی و مقابله را دنبال می كند.
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح كرد: سال گذشته 617 تن مواد مخدر با 285 تن پیش ساز مواد در حوزه مواد مخدر صنعتی و یك هزار و 800 كیلوگرم شیشه كشف و220 كارگاه ساخت شیشه منهدم شد كه نسبت به سال 93 افزایش داشت و این امر نشان دهنده افزایش اقدام ها درحوزه مقابله و مبارزه با مواد مخدر است.
قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور با بیان اینكه متاسفانه بین دانش آموزان، دانشجویان و كارگران مصرف كننده داریم، اعتیاد د رحوزه كارگری سطح تولید را كاهش می دهد و نگرانی هایی در این زمینه و دیگر بخش ها وجود دارد.
وی خواستار كمك علما در راستای پیشگیری از اعتیاد و كاستن از این معضل در جامعه شد ادامه داد: قراردادی با دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منعقد كرده ایم كه طلبه ها را آموزش داده واز این ظرفیت درموضوع پیشگیری از اعتیاد بهره مند شویم و مطمئن هستیم ظرفیت بسیار بالایی برای كمك وهمكاری در این زمینه در شهر قم وجود دارد.
جزینی افزود: باید مشاركت عمومی و اجتماعی در مبارزه با اعتیاد را افزایش دهیم و در این زمینه نیازمند همراهی و همكای علما و مراجع تقلید هستیم.
وی تاكید كرد: مبارزه با مواد مخدر صرفا دولتی نیست و موضوعی ملی است و جامعه جهانی نیز با وجودی كه ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است، به ما كمك نمی كند.
جزینی با بیان اینكه 85 درصد تریاك و 35 درصد هرویین در كشور ما كشف می شود، افزود: در افغانستان هفت هزار تن مواد مخدر در سال تولید می شود كه مقداری از آن وارد كشور ما می شود و بخشی مصرف، بخشی كشف و بخشی نیز ترانزیت می شود.
همایش سراسری دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های كشور با حضور دبیران ستادهای مبارزه با مواد مخدر كشور روز گذشته در قم برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: