کد خبر: ۱۰۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 26
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان ایران گفت: فاصله افتادن بین سن بلوغ جنسی و بلوغ اقتصادی در ایران باعث افزایش بیماری‌های روحی شده است.

به گزارش شفا آنلاین، مصطفی الچیان در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران (14 تا 17 اردیبهشت‌)‌ به مباحث مختلفی از جمله وضعیت سن بلوغ جنسی، عقلی و اقتصادی در کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: سن بلوغ جنسی در کشور ما در دختران 11 و نیم و در پسران 13 و نیم سال است و سن عقلی نیز بین دختران و پسران از 15 تا 17 سال صورت می‌گیرد ولی بلوغ اقتصادی در کشور ما 27 سالگی به بعد است.

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان متخصص داخلی ایران در توضیح بیشتر عنوان کرد: بنابراین بین بلوغ جنسی تا بلوغ اقتصادی یک فاصله زیادی رخ می‌دهد که این فاصله طولانی باعث بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های روحی و روانی می‌شود که شایع‌ترین آن افسردگی است به طوری که 23 درصد دانشجویان کشورمان دچار افسردگی هستند در حالی که این افراد جزو جامعه هدف‌دار کشور نیز به حساب می‌آیند.

الچیان در ادامه به افزایش بی‌رویه مصرف دخانیات و مواد شبه مخدر از جمله اکس و گل در بین جوانان و دانشجویان ابراز تأسف کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین عوارض این موادها اضمحلال مغز و بیماری‌های اعصاب و روان است.

وی همچنین به مصرف بی‌رویه و نادرست غذاهای فست‌فودی و فاصله گرفتن از غذاهای سنتی اشاره کرد و گفت: مصرف چربی و نمک در بین جوانانمان افزایش یافته و متعاقباً میزان فشار خون را نیز افزایش می‌دهد. حتی بررسی شده است بچه‌هایی که رد سن 2 سالگی مواد قندی بیشتری مصرف می‌کنند استعداد به شیوع دیابت بیشتری خواهند داشت.

الچیان همچنین با پرداختن به موضوع الکل در کشورمان گفت: نشان داده شده است 10 درصد کاهش مصرف الکل منجر به بهبود زندگی و کاهش بیماری افراد می‌شود.

مردم حتماً احیای قلبی را یاد بگیرند

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران کشوری بلاخیز است و قالب حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و... در کشور ما رخ می‌دهد به ضرورت فراگیری آموزش‌های احیای قلبی توسط مردم و متخصصان تأکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم بیست و هفتمین کنگره متخصصان داخلی برگزاری پنل‌ها و آموزش‌های احیای پیشرفته قلبی به پزشکان و همچنین مردم است.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان ایران در ادامه توضیحات خود افزود: شاید در مواقعی که افراد نیازمند اورژانس دارند آمبولانس‌ها در مدت مشخصی بر سر بالین حاضر شوند ولی مهم‌تر از آن این است که مردم خود احیای قبلی را فرا بگیرند و علم امروز می‌گوید احیای قبلی باید بیشتر ماساژ قلب باشد نه تنفس مصنوعی بنابر این در زمان احیا افراد تا می‌توانند بیش از 100 بار فرد دچار مشکل قلبی را ماساژ و احیای قلبی کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزهای خودمراقبتی گفت: اگر خودمراقبتی نداشته باشیم ایمنی افراد پایین می‌آید در آن زمان حتی بیماری‌های یمانند سل که به سمت ریشه‌کنی آن پیش رفتیم دوباره شیوع آن افزایش می‌‌یابد زیرا پائین آمدن سطح ایمنی بدن باعث می‌شود سطح کنترل‌ها سخت‌‌تر شود.

*علت مرگ‌های قلبی در کشور

این عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان داخلی کشور در توضیح علت افزایش مرگ‌های ناگهانی و قلبی علی‌الخصوص در بین ورزشکاران توضیح داد: این مسئله را باید قبول کنیم که بسیاری افراد جامعه‌مان دچار مشکلات خفیف قلبی هستند که با یک استرس و یا اختلال باعث مشکلات قلبی برای آنان می‌شود و از آن بدتر این است که افراد می‌خواهند ورزش کنند در حالی که سیر همین ورزش دچار مشکل قلبی می‌شوند.

الچیان با انتقاد از باشگاه‌های ورزشی که فاقد پزشک هستند، گفت: افراد علاقمند به ورزش باید حتماً تست‌های ورزش را انجام دهند و این در حالی است که مشاهده می‌کنیم خانواده‌ها کودکان را به باشگاه‌اهیی می‌فرستند که پزشک ندارد.

* علت مرگ تریاکی‌ها

وی در ادامه با تشریح معضلی در افراد جامعه و کسانی که تریاک مصرف می‌کنند، گفت: ما هم اکنون آمار بسیار زیادی در بیمارستان‌ها علت مسمومیت با سرب داریم و این سرب در بدن کسانی مشاهده می‌شود که تریاک‌های نامرغوب مصرف کردند و علت این سرب نیز آن است که در تریاک‌های نامرغوب از جمله روغن سوخته ماشین نیز به کار گرفته می شود که این باعث عوارض و حتی مگر افراد خواهد شد.

الچیان در ادامه با انتقاد از تبلیغ کالاهای آسیب رسان پفک و چیپش در رسانه‌های دیداری و شنیداری به کمبود ویتامین دی در بین جوانان تا پیران و همچنین کمبود آهن و اسیدفولیک و در نهایت کم تحرکی و افزایش بیماریهای قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت:  با وجود آنکه بهترین آجیل‌ها را در کشورمان داریم ولی متاسفانه به این محصولات نمک اضافه می‌کنیم که درست نیست.

وی در خاتمه به اهمیت عشق خانواده که رکن اساسی سلامت کشور به حساب می‌آید اشاره کرد و افزود: احیای درست پزشک خانواده از شیوع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و اجرای درست یعنی هر پزشکی در سطح رده خود فعالیت کند و همه جامعه پزشکی درگیر پزشک خانواده شوند و ارجاعات بیماران فقط به بیمارستان‌های دولتی و مطب‌های خاص خلاصه نشود بنابراین برای اجرای پزشک مناسب خانواده به چهار مؤلفه مدیریت، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت مناسب نیاز داریم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: