کد خبر: ۱۰۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>اجتماعی>شهیندخت مولاوردی ،معاون زنان و خانواده رئیس جمهوری روز دوشنبه در همایش ملی «مددکاری اجتماعی و مطالبه گری اجتماعی» گفت: تمامی دستگاه‌های حکومتی و سیاستگذاران، نهادهای قانونگذار و مجری، باید امنیت حداقلی را برای زنان تأمین کنند.

به گزارش شفا آنلاین، مولاوردی جامعه امروز را میراث دار توسعه نامتوازن و رشد بیش از حد آسیب‌های اجتماعی در ده‌های اخیر دانست و تأکید کرد: اگر تا کنون اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه و بازدارنده به هر دلیلی میسر نبوده باید با انجام اقدامات کوتاه مدت زمینه را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور فراهم آوریم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، با تأکید بر اینکه «مددکار زمینه تحقق عدالت را در جامعه فراهم می‌کند که این امر همان سیره علوی است» گفت: مددکاری اجتماعی نه یک شغل بلکه تجلی عشق، عاطفه، تعهد و مسئولیت اجتماعی در قبال انسان‌هایی است که موفق نشده‌اند سهم ذاتی خود را از اجتماع دریافت کنند.

مولاوردی دیروز در همایش ملی «مددکاری اجتماعی و مطالبه‌گری اجتماعی»،  اقدامات بلندمدت زیرساختی و اقدامات کوتاه مدت مثل مددکاری را مکمل یکدیگر برای هم‌افزایی و ارتقای سطح سلامت اجتماعی کشور دانست و افزود: اقدامات مددکارانه و امدادی برای همه گروه‌های در معرض آسیب، می‌تواند بسیار راهگشا و اثرگذار باشد. وی  با تأکید بر اینکه «مددکاری باید حلقه آخر فرآیند پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی در کشور باشد و منصفانه نیست که این حرفه را مسئول و جبران کننده نقصان عملکرد در سایر نهادهای مهم و کلان اجتماعی بدانیم»، بیان داشت: اگر جلوه‌های مشکلات ساختار اقتصادی مثل بیکاری و فقر در آسیب‌های اجتماعی متجلی می‌شود در درجه اول باید به فکر حل مشکلات از سرچشمه باشیم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، جامعه زنان را یکی از اصلی‌ترین گروه‌های مخاطب مددکاری اجتماعی دانست و تصریح کرد: زنان با توجه به اینکه تأثیرپذیر از آسیب‌های اجتماعی هستند، یکی از اصلی‌ترین گروه‌های هدف مددکاری اجتماعی هستند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده مطالبه‌گری اجتماعی را وجه دیگری از مددکاری اجتماعی دانست و گفت: رشد و گسترش آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر نیاز به مداخله نهادهای اجتماعی را برای کاهش صدمات ناشی از آسیب‌ها ضروری ساخته است.

مولاوردی با اشاره به حادثه شکنجه زنی در مشهد ادامه داد: چند روزی از شکنجه زن جوان مشهدی نگذشته و هنوز از این حادثه ناراحتیم اما براساس تحقیقات ما این زن پیش از حوادث اخیر بارها به نهادهای ذیربط مراجعه کرده که همیشه به او توصیه شده بود به کانون گرم خانواده برگردد و این زن به کانونی برگشت که ۲۱ روز را تحت شکنجه سپری کرد. معاون رئیس جمهوری گفت: امروزه در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم منتظر طرح‌ها و لوایح باشیم و از اقدامات کوتاه مدت صرفنظر کنیم.

نگاه دولت به مسائل اجتماعی نگاهی تخصصی و علمی است
انوشیروان محسنی بندپی  رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در سی و یکمین همایش انجمن مددکاران اجتماعی ایران، با اشاره به تأکید دولت بر سلامت جامعه گفت: مطالبه‌گری اجتماعی به منزله حقوق شهروندی است و همه دستگاه‌ها و نهادها براساس مسئولیتی که دارند باید پاسخگو باشند.

وی افزود: غلط است اگر بگوییم همه چیز را باید دولت فراهم کند. دستگاه‌هایی به لحاظ قانونی ناظر و رصد کننده امور در کشور هستند ضمن اینکه در کنار این دستگاه‌ها برخی از نهادهای غیررسمی نیز اقدام به رصد مسائل مختلف می‌کنند.

به گفته وی، سالمندان و حتی افراد آسیب‌دیده می‌توانند مطالبه‌گر اجتماعی باشند و تخصصی‌ترین قشری که در این حوزه می‌تواند مؤثر باشد مددکاران هستند. این افراد می‌توانند در افزایش سرمایه اجتماعی تأثیرگذار باشند.
محسنی با اشاره به انتظار جامعه از مددکاران اجتماعی در زمینه آگاه‌سازی و مطالبه‌گری اجتماعی و حقوق شهروندی، بیان داشت: سازمان بهزیستی نیز در دولت تدبیر و امید عنایت ویژه‌ای به مسائل اجتماعی دارد و در این زمینه اقدامات مؤثری صورت گرفته است ضمــــــن اینکه بیش از ۶۰ درصد از امور درمان افراد دچار اعتیاد توسط سازمان بهزیستی انجام می‌پذیرد.

وی تأکید کرد: نگاه دولت به مسائل اجتماعی نگاهی تخصصی و علمی است و در این مسیر از نظرات کارشناسان، محققان و اساتید استفاده می‌کند.

وی اظهار کرد: در برنامه ششم نخستین حکم پیشنهادی ما استقرار نظام رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی بوده است.وی در ادامه به موضوع کمپ‌ها اشاره کرد و گفت: مراکز و کمپ‌های ماده ۱۵ موظف هستند طبق آیین نامه و پروتکل جدید اقدام کنند و در غیر این صورت با آنها برخورد نظارتی خواهد شد.

مطالبه اجتماعی به عنوان حق شهروندی
 رئیس انجمن مددکاری ایران نیز از برگزاری کنگره ۶۰ سال مددکاری اجتماعی در سال آتی خبر داد و گفت: با مطالبه گری اجتماعی، مسئولیت پذیری در بخش اجتماعی محقق می‌شود.

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: امروز در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم مطالبه اجتماعی را به عنوان یک حق شهروندی پیگیری کنیم.

وی افزود: برداشت ما از مطالبه‌گری، تقابل و مقابله با دولت نیست؛ چراکه معتقدیم این امر در سایه تعامل حقوق شهروندی فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد:  شهروندان نیز باید نسبت به حقوق اجتماعی خود همانند سایر موارد مثل توسعه فیزیکی شهر و... حساس باشند؛ چراکه هم اکنون بستر مناسبی برای نهادینه کردن بنای مطالبه اجتماعی فراهم است و در این مسیر باید حرکت کنیم.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: